:: دوره 15، شماره 55 - ( 1397 ) ::
جلد 15 شماره 55 صفحات 232-207 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی
فرامرز محمدی پویا*
، muhammadipouya@basu.ac.
چکیده:   (2591 مشاهده)
در توصیف انقلاب اسلامی همین کفایت می‌کند که امام خمینی& از انقلاب اسلامی با عنوان‌هایی مانند «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده‌اند. در شرایط فعلی که هجمه‌های مختلف غیرمنصفانه‌ای به کشور وارد می‌شود، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی به‌عنوان یک وظیفه، معین می‌گردد. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی و با روش تحلیل اسنادی و تحلیل کیفی صورت گرفته است. یافته‌ها حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش عمومی در چهار دهه انقلاب اسلامی در بسیاری از شاخص‌ها، توسعه‌ای چشمگیر و در مواردی بالاتر از میانگین جهانی رشد داشته است، ازجمله: برابری جنسیتی در دسترسی به آموزش، نرخ باسوادی زنان، نرخ باسوادی روستاییان، تأمین امکانات آموزشی بالاخص در مناطق محروم، پوشش تحصیلی دانش‌آموزان، نسبتِ معلم به دانش‌آموز، اهمیت دادن به کتاب‌های درسی اقلیت‌های مذهبی، و ... درنهایت برای تحقق یافتن اهداف متعالی انقلاب و آرمان‌های امام خمینی&، آسیب‌های مترتب بر عملکرد نظام آموزش و پرورش نیز احصاء گردید.
واژه‌های کلیدی: انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، آسیب‌شناسی.
متن کامل [PDF 520 kb]   (1077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بررسی و نقد نظریه‌های انقلاب


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 55 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها