در توصیف انقلاب اسلامی همین کفایت میکند که امام خمینی& از انقلاب اسلامی با عنوانهایی مانند «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کردهاند. در شرایط فعلی که هجمههای مختلف غیرمنصفانهای به کشور وارد میشود، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی بهعنوان یک وظیفه، معین میگردد. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی و با روش تحلیل اسنادی و تحلیل کیفی صورت گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش عمومی در چهار دهه انقلاب اسلامی در بسیاری از شاخصها، توسعهای چشمگیر و در مواردی بالاتر از میانگین جهانی رشد داشته است، ازجمله: برابری جنسیتی در دسترسی به آموزش، نرخ باسوادی زنان، نرخ باسوادی روستاییان، تأمین امکانات آموزشی بالاخص در مناطق محروم، پوشش تحصیلی دانشآموزان، نسبتِ معلم به دانشآموز، اهمیت دادن به کتابهای درسی اقلیتهای مذهبی، و ... درنهایت برای تحقق یافتن اهداف متعالی انقلاب و آرمانهای امام خمینی&، آسیبهای مترتب بر عملکرد نظام آموزش و پرورش نیز احصاء گردید.
Mohammadi Puya F. A Study of the Performance of IR in the Field
of Formal and Public Education System. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2018; 15 (55) :207-232 URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1072-fa.html
محمدی پویا فرامرز. بررسی عملکرد انقلاب اسلامی
در حوزه نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1397; 15 (55) :207-232