روانشناسی استبداد رضاشاه
|
طهماسب علیپوریانی*، محسن عزیزینیا |
|
|
چکیده: (2981 مشاهده) |
پژوهش حاضر به بررسی ابعاد روانشناختی استبداد رضا شاه میپردازد؛ فرض را بر این نهاده است که مجموعه اقدامات سرکوبگرایانه رضاشاه اساساً تحت تاثیر مسائل و مشکلات روحی و روانی بوده که از بدو تولد تا رسیدن به قدرت به آن مبتلا و دست به گریبان بوده است بنابراین با بهرهمندی از چارچوب روشی آدلر ـ اسپربر به نقش دو مؤلفه خانواده و اجتماع در فرایند شکلگیری شخصیت تأکید شده است چنانچه والدین، نظام تربیتی و جامعه در مهیا نمودن بسترها و شرایط زیستی اقداماتی روشمند و سازنده در جهت رشد و شکلگیری شخصیت سالم افراد در پیش برنگیرند این قبیل افراد در برخورد با موانع و کمبودها دچار حقارت، ترس و نا امنی میشوند. در این راستا دوران کودکی و مراحل بعد زندگی رضاشاه که با حقارتها و مشقتهایی توأم بوده است؛ تبعات آن در دوران قدرتیابی و پادشاهی با تناقض شخصیتی، ترس و هراس، استبداد و خشونت بر ساختارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و بهویژه نزدیکترین یارانش نمایان است. |
|
واژههای کلیدی: روانشناسی، استبداد، رضاشاه. |
|
متن کامل [PDF 298 kb]
(622 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) دریافت: 1396/9/22 | پذیرش: 1396/9/22 | انتشار: 1396/9/22
|
|
|
|