خوانشِ فرهنگی میشل فوکو از انقلاب اسلامی
|
علی یعقوبی* |
، Aliyaghoobi2002@yahoo.com |
|
چکیده: (3986 مشاهده) |
فرضیه کلی مقاله این است که خوانش فرهنگی فوکو در خصوص انقلاب اسلامی، ریشه در دستگاه نظری او دارد. جنبش انقلابی مردم ایران، در بعد نظری توجه متفکران، فیلسوفان، جامعهشناسان و... را به خود معطوف نموده و تئوریها و پارادایمهای زیادی بواسطه حرکت مردمی ایران، تعدیل شدند. در میان تئوریهای مزبور، خوانشِ فرهنگی میشل فوکو به حاشیهرانی تبیین اقتصادی و برجستهسازی تبیین فرهنگی میپردازد. برساخت فرهنگی فوکو درخصوص انقلاب اسلامی، ریشه در نظریه گفتمان قدرت و مدرنیته وی دارد. از منظر فوکو، در انقلاب ایران صفآرایی و رویارویی چهره سختافزاری قدرت در مقابل چهره نرمافزاری قدرت وجود دارد و اولین انقلاب پستمدرن در قرن بیستم و یکی از مخالفخوانیهای عظیم در این قرن محسوب میشود. «نو بودن» و «منحصر بفرد بودن» حرکت انقلابی مردم ایران، فوکو را بهشدت مجذوب و شیفته خود نموده است. این مقاله، از طریق روش اسنادی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی و پس از واکاوی نظری، ابعاد و زوایای گوناگون تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار میدهد. |
|
واژههای کلیدی: میشل فوکو، خوانش فرهنگی، تحلیل گفتمان، انقلاب اسلامی |
|
متن کامل [PDF 253 kb]
(989 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
بررسی و نقد نظریههای انقلاب
|
|
|
|