فرضیه کلی مقاله این است که خوانش فرهنگی فوکو در خصوص انقلاب اسلامی، ریشه در دستگاه نظری او دارد. جنبش انقلابی مردم ایران، در بعد نظری توجه متفکران، فیلسوفان، جامعهشناسان و... را به خود معطوف نموده و تئوریها و پارادایمهای زیادی بواسطه حرکت مردمی ایران، تعدیل شدند. در میان تئوریهای مزبور، خوانشِ فرهنگی میشل فوکو به حاشیهرانی تبیین اقتصادی و برجستهسازی تبیین فرهنگی میپردازد. برساخت فرهنگی فوکو درخصوص انقلاب اسلامی، ریشه در نظریه گفتمان قدرت و مدرنیته وی دارد. از منظر فوکو، در انقلاب ایران صفآرایی و رویارویی چهره سختافزاری قدرت در مقابل چهره نرمافزاری قدرت وجود دارد و اولین انقلاب پستمدرن در قرن بیستم و یکی از مخالفخوانیهای عظیم در این قرن محسوب میشود. «نو بودن» و «منحصر بفرد بودن» حرکت انقلابی مردم ایران، فوکو را بهشدت مجذوب و شیفته خود نموده است. این مقاله، از طریق روش اسنادی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی و پس از واکاوی نظری، ابعاد و زوایای گوناگون تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار میدهد.
yaghoobi A. Michel Foucault`s Cultural Reading of Islamic Revolution. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2017; 13 (47) :87-106 URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-456-fa.html
یعقوبی علی. خوانشِ فرهنگی میشل فوکو از انقلاب اسلامی. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1395; 13 (47) :87-106