[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ (1)::
مقالات در دست چاپ (2)::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نمایه
پرتال جامع علوم انسانی


پایگاه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی (نورمگز)


بانک اطلاعات نشریات علمی کشور (مگیران)


پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی


پایگاه استنادی جهان اسلام ISC


گوگل اسکالر


..
پیوندها
..
:: دوره 21، شماره 78 - ( 1403 ) ::
جلد 21 شماره 78 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل گفتمانی «تبلیغ دین» در منظومه فکری آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای
مهدی عباسی شاهکوه*1، عباس کشاورز شکری2
1- دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. و مدرس دروس معارف اسلامی (نویسنده مسئول) ، mahdi.abbasi@shahed.ac.ir
2- استاد گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
چکیده:   (86 مشاهده)
مقاله حاضر به دنبال فهم چگونگی و کیفیت تبلیغ دین اسلام در نظام اندیشگی آیت‌‏الله العظمی خامنه‏‌ای است. ایشان این مفروض را در نظر دارند که میان تبلیغ دین اسلام و آموزه‏‌های انقلاب اسلامی تفاوتی وجود ندارد چرا که هدف از وقوع انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی، تبلیغ دین به‌مثابه‏ سبک زندگی فردی و اجتماعی است که نقدی جدی بر مدرنیته غرب و حیات عرفی‏‌گرایانه است. پرسش اصلی مقاله مبتنی بر روش تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف (توصیف، تبیین و تفسیر) صورت‌بندی شد: «آیت‏‌الله العظمی خامنه‏‌ای در سه سطح توصیف، تبیین و تفسیر چه نگرشی به تبلیغ دین دارد؟» رهبر انقلاب اسلامی با مخاطب قرار دادن حوزه و طلاب علوم اسلامی، آنان را به‌عنوان عاملیت اصلی تبلیغ دین معرفی می‏کند. هدف نوشتار، بررسی رویکرد تبلیغ دین در نظر رهبر انقلاب است. روش گردآوری مطالب از نوع کتابخانه‌‏ای و اسنادی است. مقاله، گزیده‌‏ای از سخنان رهبر انقلاب در 21 تیر 1402 را به‌عنوان «متن منتخب» برای تحلیل گفتمان تبلیغ در نظر گرفته است. یافته‌‏های تحقیق نشان می‏‌دهد متن منتخب، از منظر شکلی و محتوایی، نطقی کامل، امیدوارکننده و درعینِ‌حال انتقادی است و با توصیف وضعیت موجود، و اعلام مبانی و اثرپذیری از گفتمان انقلاب اسلامی، رویکرد راهبردی داشته و در پی اثربخشی گفتمانی است. در این متن رهبر انقلاب اسلامی، تبلیغ به روش‏‌های سنتی را مورد نقد قرار داده و از ضرورت تمسک به روش‌‏های جدید سخن گفته است. همچنین تبلیغ را مهم‏ترین نقش حوزه‏ علمیه و روحانیت شیعه به عنوان سوژگان گفتمانی می‏‌داند که باید بر اساس شناخت صحیح و تحقیقات علمی کافی صورت پذیرد.
 
واژه‌های کلیدی: حوزه علمیه، روحانیت، تبلیغ، اسلام، انقلاب اسلامی، آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


عباسی شاهکوه مهدی، کشاورز شکری عباس. تحلیل گفتمانی «تبلیغ دین» در منظومه فکری آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1403; 21 (78) :1-2

URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-2525-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 78 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی Journal of Islamic Revolution Studies
         نشانی: قم - بلوار جمهوری اسلامی - بین کوچه 4 و 6 - پلاک 72 - طبقه 2 - معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی،
صندوق پستی: 6173-37155، تلفن و نمابر: 32110622-025، پست الکترونیکی: Irs@maaref.ac.ir
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657