شبکه مضامین؛ بهمثابه مدلی عملیاتی برای گفتمانسازی شعائر سال با عاملیت رسانه ملی
|
حسن خدادی*1، جهان رزقی شیرسوار2 |
1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران. (نویسنده مسئول) ، h.khodadi@umz.ac.ir 2- کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی. |
|
چکیده: (335 مشاهده) |
با تاملی بر بیانات چندین ساله آیتالله العظمی خامنهای، می توان نتیجه گرفت که از دیدگاه ایشان، پیادهسازی و اجرای موفق و کامل سیاستهای کلان انقلاب اسلامی و ذیل آن شعارهای سالیانه، تنها از طریق تبدیل شدن آنها به گفتمان محقق میگردد. مساله این پژوهش استخراج و کشف عناصر الگوی عملیاتی گفتمانسازی شعار سال با عاملیت رسانه ملی است. این تحقیق با انجام مطالعات اکتشافی و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون و از طریق مصاحبه با 21 نفر از صاحبنظران حوزه رسانه انجام گردیده است. یافتههای تحقیق نشان دهنده الگویی سه مرحلهای است که به ترتیب شامل: «پردازش گفتمانی»، «پرورش و پخش گفتمانی» و «پالایش گفتمانی» است که هر کدام از این سهگانه، مشتمل بر مولفههایی است که از طریق اقدام و عمل به آنها، موفقیت گفتمانسازی شعائر سال با عاملیت رسانه ملی در کشور افزایش می یابد. |
|
واژههای کلیدی: آیت الله العظمی خامنهای، جمهوری اسلامی، شعار سال، گفتمانسازی، شبکه مضامین، پرورش و پخش گفتمانی، رسانه ملی. |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری
|
|
|
|