1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران. (نویسنده مسئول) ، h.khodadi@umz.ac.ir 2- کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی.
چکیده: (1254 مشاهده)
با تاملی بر بیانات چندین ساله آیتالله العظمی خامنهای، می توان نتیجه گرفت که از دیدگاه ایشان، پیادهسازی و اجرای موفق و کامل سیاستهای کلان انقلاب اسلامی و ذیل آن شعارهای سالیانه، تنها از طریق تبدیل شدن آنها به گفتمان محقق میگردد. مساله این پژوهش استخراج و کشف عناصر الگوی عملیاتی گفتمانسازی شعار سال با عاملیت رسانه ملی است. این تحقیق با انجام مطالعات اکتشافی و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون و از طریق مصاحبه با 21 نفر از صاحبنظران حوزه رسانه انجام گردیده است. یافتههای تحقیق نشان دهنده الگویی سه مرحلهای است که به ترتیب شامل: «پردازش گفتمانی»، «پرورش و پخش گفتمانی» و «پالایش گفتمانی» است که هر کدام از این سهگانه، مشتمل بر مولفههایی است که از طریق اقدام و عمل به آنها، موفقیت گفتمانسازی شعائر سال با عاملیت رسانه ملی در کشور افزایش می یابد.
Khodadi H, Rezghi Shirsavar J. The Network of Themes; as an Operational Model for Constructing Discourse on the Year’s Slogans through the Agency of National Media. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2024; 21 (76) :195-222 URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-2461-fa.html
خدادی حسن، رزقی شیرسوار جهان. شبکه مضامین؛ بهمثابه مدلی عملیاتی برای گفتمانسازی شعائر سال با عاملیت رسانه ملی. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1403; 21 (76) :195-222