1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران. (نویسنده مسئول) ، h.khodadi@umz.ac.ir 2- کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی.
چکیده: (1054 مشاهده)
با تاملی بر بیانات چندین ساله آیتالله العظمی خامنهای، می توان نتیجه گرفت که از دیدگاه ایشان، پیادهسازی و اجرای موفق و کامل سیاستهای کلان انقلاب اسلامی و ذیل آن شعارهای سالیانه، تنها از طریق تبدیل شدن آنها به گفتمان محقق میگردد. مساله این پژوهش استخراج و کشف عناصر الگوی عملیاتی گفتمانسازی شعار سال با عاملیت رسانه ملی است. این تحقیق با انجام مطالعات اکتشافی و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون و از طریق مصاحبه با 21 نفر از صاحبنظران حوزه رسانه انجام گردیده است. یافتههای تحقیق نشان دهنده الگویی سه مرحلهای است که به ترتیب شامل: «پردازش گفتمانی»، «پرورش و پخش گفتمانی» و «پالایش گفتمانی» است که هر کدام از این سهگانه، مشتمل بر مولفههایی است که از طریق اقدام و عمل به آنها، موفقیت گفتمانسازی شعائر سال با عاملیت رسانه ملی در کشور افزایش می یابد.
خدادی حسن، رزقی شیرسوار جهان. شبکه مضامین؛ بهمثابه مدلی عملیاتی برای گفتمانسازی شعائر سال با عاملیت رسانه ملی. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1403; 21 (76) :15-16