یکی از خلأهای مهم در برنامه درسی دروس معارف اسلامی دانشگاهها با سابقه نزدیک به سه دهه فعالیت گروههای معارف اسلامی به عنوان اولین گام پژوهش، طراحی و تبیین اهداف مطلوب این دروس است که علاوه بر تأیید اسناد بالادستی در این زمینه مورد توافق صاحبنظران و دانشجویان با توجه به نیازهای روز جامعه باشد. با مطالعه اسناد و مدارک بالادستی اهداف مطلوب شناسایی گردید و دادهها موضوعبندی شد و به 385 کد اولیه تقسیم گردید و از طریق مقولهبندی و موضوعات اساسی (Theme) اهداف مطلوب براساس منابع پژوهش در هشت محور کلی جمع آوری و ارائه گردید که به دلیل مبسوط بودن پژوهش، اعتباربخشی اهداف مطلوب استخراج شده از روش فن دلفی انفرادی و جمعی و مصاحبه انفرادی نیمهساختارمند از صاحبنظران و اساتید و پرسشنامه دانشجویان در دروس معارف اسلامی در مقاله جداگانهای ارائه خواهد شد.