مسئله مشروعیتِ نظامهای سیاسی از دیرباز، از اساسیترین و پرمناقشهترین مباحث فلسفه سیاسی در بین صاحبنظران بوده است. مقاله پیش رو با شیوه اسنادی ـ تحلیلی، تبیینی از مشروعیت حکومت دینی در «اندیشه توحیدی» امام خمینی است که با الهام از اصل توحید و بهتبع آیات قرآن کریم، هندسه معرفتی و سیره عملی و علمی خویش را بنیان نهاده، حق قانونگذاری و حاکمیت را انحصاراً از آنِ باریتعالی میداند تا احدی بدون استناد به اذن و فرمان رب و حاکم مطلق، یارای فرمان روایی بر انسانها نباشد و تمام نظامهای سیاسی فاقد این پشتوانه، طاغوت و نامشروع تلقی گردد. هرچند که از این منظر فرصت اعمال قدرت برای هر نظام مشروعی، تنها از رهگذر انتخاب و اختیار مردم محقق میشود.
Karimi Vala M, Barazandeh Sefidan Atigh G. The Legitimacy Origin of Theocracy Based on the Monotheistic Thought of Imam Khomeini. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2016; 13 (44) :125-146 URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-329-fa.html
کریمی والا محمدرضا، برازنده سفیدان عتیق قاسم. منشأ مشروعیت حکومت دینی براساس اندیشه توحیدی امام خمینی&. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1395; 13 (44) :125-146