1- دانشگاه لرستان ، farhad.parvaneh@yahoo.com 2- دانشگاه پیام نور 3- دانشگاه لرستان
چکیده: (3792 مشاهده)
مهمترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای ایجاد هویت انقلابی در ذهن و ضمیر دانشآموزان، کتابهای درسی است. از دیدگاه برنامه ریزان درسی، کتابهای درسی «تاریخ»، یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند. مسئله اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بوده است: کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه رشتههای علوم پایه از سال 1357 تا 1388 به چه میزان به مؤلفههای هویت انقلابی توجه داشتهاند؟ بدین منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، 9 عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافته پژوهش، توجه بسیار زیادی به مؤلفهها و مفاهیم مرتبط با هویت انقلابی در کتابهای درسی مورد نظر شده است.
Parvane F, Ebrahim zadeh I, Nazari D. Analyzing the Rate of Attention to Revolutionary Identity
Components in the History Textbooks of the High schools
(the Fields of Basic Sciences) from 1978 to 2009. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2016; 13 (44) :29-42 URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-314-fa.html
پروانه فرهاد، ابراهیمزاده عیسی، نظری داریوش. بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت انقلابی در کتابهای درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسطه (رشتههای علوم پایه) از سال 1357 تا 1388. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1395; 13 (44) :29-42