دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان. و مدرسدروس معارف اسلامی. ، masoodkasiri@gmail.com
چکیده: (56 مشاهده)
انقلابها، صرفنظر از ماهیتشان، ریشه در بسترهای گوناگونی دارند که عمده آنها در طول زمان شکل میگیرند. از آنجا که زمان، متغیر محوری در هر انقلاب است، این پدیده ماهیتی تاریخی دارد. هیچ رویداد تاریخی بهطور ناگهانی و بدون زمینهها و عوامل متعدد شکل نمیگیرد. برای درک دقیق دلایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، نیازمند پذیرش همین سازوکار تاریخی هستیم. باتوجهبه حضور بسیاری از نقشآفرینان و فعالان آن دوران، بررسی خاطرات ایشان و تحلیل رویدادها از زوایای مختلف میتواند در شناخت عمیقتر ماهیت انقلاب و عوامل مؤثر در وقوع آن راهگشا باشد. هدف اصلی این مقاله، بررسی عملکرد فرهنگی مدرسه احمدیه و نقش آن در سازماندهی رویدادهای منجر به انقلاب اسلامی است. روش تحقیق عمدتاً بر مبنای مراجعه به اسناد شفاهی و مصاحبه با فعالان این حوزه استوار است. این پژوهش که بر اساس بررسی عملکرد یکی از مدارس غیردولتی در اصفهان انجام شده، نشان میدهد که زمینهسازی برای تغییرات مبتنی بر آموزههای اسلامی و ایجاد روحیه انقلابی، حداقل از 15 سال قبل از انقلاب اسلامی توسط بخشی از مذهبیها آغاز شده بود. بنابراین، تحلیلهایی که نقش عوامل بیگانه یا فرصتطلبی روحانیت در مصادره انقلاب را پررنگ میکنند، چندان دقیق و واقعبینانه به نظر نمیرسند.
کثیری مسعود. بررسی عملکرد مدارس غیر دولتی دوره پهلوی دوم بر شکلگیری انقلاب اسلامی ایران مطالعه موردی مدرسه احمدیه اصفهان. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1404; 22 (81) :15-16