[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ (1)::
مقالات در دست چاپ (2)::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نمایه
پرتال جامع علوم انسانی


پایگاه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی (نورمگز)


بانک اطلاعات نشریات علمی کشور (مگیران)


پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی


پایگاه استنادی جهان اسلام ISC


گوگل اسکالر


..
پیوندها
..
:: دوره 22، شماره 81 - ( 1404 ) ::
جلد 22 شماره 81 صفحات 16-15 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عملکرد مدارس غیر دولتی دوره پهلوی دوم بر شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران مطالعه موردی مدرسه احمدیه اصفهان
مسعود کثیری*
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان. و مدرسدروس معارف اسلامی. ، masoodkasiri@gmail.com
چکیده:   (56 مشاهده)
انقلاب‌ها، صرف‌نظر از ماهیتشان، ریشه در بسترهای گوناگونی دارند که عمده آنها در طول زمان شکل می‌گیرند. از آنجا که زمان، متغیر محوری در هر انقلاب است، این پدیده ماهیتی تاریخی دارد. هیچ رویداد تاریخی به‌طور ناگهانی و بدون زمینه‌ها و عوامل متعدد شکل نمی‌گیرد. برای درک دقیق دلایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، نیازمند پذیرش همین سازوکار تاریخی هستیم. باتوجه‌به حضور بسیاری از نقش‌آفرینان و فعالان آن دوران، بررسی خاطرات ایشان و تحلیل رویدادها از زوایای مختلف می‌تواند در شناخت عمیق‌تر ماهیت انقلاب و عوامل مؤثر در وقوع آن راهگشا باشد. هدف اصلی این مقاله، بررسی عملکرد فرهنگی مدرسه احمدیه و نقش آن در سازمان‌دهی رویدادهای منجر به انقلاب اسلامی است. روش تحقیق عمدتاً بر مبنای مراجعه به اسناد شفاهی و مصاحبه با فعالان این حوزه استوار است. این پژوهش که بر اساس بررسی عملکرد یکی از مدارس غیردولتی در اصفهان انجام شده، نشان می‌دهد که زمینه‌سازی برای تغییرات مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و ایجاد روحیه انقلابی، حداقل از 15 سال قبل از انقلاب اسلامی توسط بخشی از مذهبی‌ها آغاز شده بود. بنابراین، تحلیل‌هایی که نقش عوامل بیگانه یا فرصت‌طلبی روحانیت در مصادره انقلاب را پررنگ می‌کنند، چندان دقیق و واقع‌بینانه به‌ نظر نمی‌رسند.
 
واژه‌های کلیدی: انقلاب اسلامی ایران، مدارس غیر دولتی، پهلوی دوم، اصفهان، مدرسه احمدیه.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بررسی و نقد نظریه‌های انقلاب
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کثیری مسعود. بررسی عملکرد مدارس غیر دولتی دوره پهلوی دوم بر شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران مطالعه موردی مدرسه احمدیه اصفهان. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1404; 22 (81) :15-16

URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-2569-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 81 - ( 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی Journal of Islamic Revolution Studies
         نشانی: قم - بلوار جمهوری اسلامی - بین کوچه 4 و 6 - پلاک 72 - طبقه 2 - معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی،
صندوق پستی: 6173-37155، تلفن و نمابر: 32110622-025، پست الکترونیکی: Irs@maaref.ac.ir
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4680