1- استادیار گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران. و مدرس دروس معارف اسلامی. (نویسنده مسئول) ، Nasirzadesomaye@yahoo.com 2- استاد گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 3- استادیار گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران.
چکیده: (67 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کیفی بیانات مقام معظم رهبری درباره مرجعیت علمی در حوزه علم و فناوری، در بازه زمانی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۲ انجام شده است. این مطالعه با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و بر اساس الگوی گرانههایم و لوندمن (2004) انجام پذیرفت. دادهها از میان ۳۰ سخنرانی منتخب از بین ۷۴ سخنرانی موجود، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و از طریق کدگذاری باز، طبقهبندی و تحلیل شدند. نتایج حاصل، در قالب یازده تم اصلی دستهبندی شد که عبارتاند از: شکوفایی استعدادهای جوانان در مسیر پیشرفت علمی؛ فعالسازی و شکوفاسازی ظرفیتهای علمی کشور؛ گسترش دانش سودمند و مسئلهمحور؛ هدایت هدفمند تحقیقات و سیاستگذاری پژوهشی؛ پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی کشور از مسیر علم؛ ثروتآفرینی علمی و تقویت اقتصاد دانشبنیان؛ بسترسازی علمی برای توسعه کیفی کشور؛ ترویج علم اثرگذار اجتماعی؛ تحول و ارتقاء علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی؛ سرآمدی علمی در تراز جهانی و رقابت بینالمللی؛ و پایهگذاری تمدن نوین اسلامی مبتنی بر علم و فناوری. هر یک از این تمها، شامل طبقات فرعی متعددی هستند که در مجموع، بازتابدهندهی منظومه فکری و راهبردی رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران میباشند.
نصیرزاده سمیه، طاهری نیا علی باقر، باقریان فر مصطفی. بازکاوی دیدگاه آیتالله العظمی خامنهای درباره مفهوم مرجعیت علمی در حوزه علم و فناوری. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1404; 22 (81) :3-4