استاد گروه جامعهشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ، gpicac@gmail.com
چکیده: (47 مشاهده)
این تحقیق در صدد ارزیابی نقش رسانه در شکلدهی به واقعیتهای اجتماعی در ایران از طریق مطالعه موردی فتنه زن، زندگی، آزادی است. پرسش این است که آیا باتوجهبه تحولات حوزه رسانه، واقعیت اجتماعی، دستِکم در موضوع مورد مطالعه، ماهیت رسانهای یافته و به شیوهای رسانهای در حال شکلگیری است؟ در این تحقیق از روش اسنادی استفاده گردید و مطابق با نتایج بهدستآمده، رسانه در ایران در یکی دو دهه اخیر اولاً بهحدی از گسترش و عمومیت رسیده تا در تحولات، نقش جدیتری را عهدهدار شود و ثانیاً به دلیل توانمندیهای جدید، رسانه در خلقِ واقعیتهای اجتماعی اثرگذاری قابل اعتنایی یافته و در فتنه زن، زندگی، آزادی نیز شواهد زیادی از این خلقِ واقعیت رسانهای قابل مشاهده و نشانگر حرکت جامعه به سمت رسانهای شدن است؛ هرچند در رابطه تعاملی که از سوی کاربران بین واقعیت عینی و واقعیت رسانهای در حال خلق برقرار گردید، رسانه در ایجاد واقعیت مدنظر موفقیت کامل نداشت.