دانشیار گروه فلسفه علوم انسانی، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران. ، mabd1357@gmail.com
چکیده: (1634 مشاهده)
این تحقیق با بررسی دیدگاههای هستیشناسانه امام خمینی(ره) به روش تحلیل عقلی نشان میدهد نظریات برگزیده در ساحت هستیشناسی، پیامدهای نظری معینی در دانش سیاسی دارند. بر پایه هستیشناسی اسلامی و با استناد به کلمات حضرت امام، پس از اثبات وجود خداوند متعال و توحید در وجوب وجود، خالقیت مطلق خداوند اثبات میشود. توحید در خالقیت نیز مستلزم توحید در مالکیت حقیقی خداوند بر کل هستی و توحید در ربوبیت تکوینی بر کل مخلوقات و توحید در ربوبیت تشریعی بر مخلوقات مختار است. بدین ترتیب، مراتب توحید به انحصار حق حاکمیت در خداوند متعال منتهی میشوند و این خداباوری مطلق در عرصه مناسبات اجتماعی میان انسانها در اصل فقهی «عدم ولایت انسانی بر انسان دیگر» ظهور مییابد. بدینترتیب، در اندیشه سیاسی حضرت امام که مبتنی بر توحیدباوری مطلق آن است، هیچ کس حق حاکمیت بر دیگری را ندارد، مگر اینکه خداوند چنین حقی برایش جعل کرده باشد.
Abdullahi M. Monotheism and Its Extension in Political Governance from the Perspective of Imam Khomeini (R). Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2024; 20 (75) :7-26 URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-2173-fa.html
عبدالهی مهدی. توحیدباوری و امتداد آن در حاکمیت سیاسی از منظر امام خمینی (ره). فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1402; 20 (75) :7-26