بررسی نقش رسانههای گرم و سرد بر پایه نظریه مکلوهان
در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران
|
امین نواختی مقدم*، مرتضی میرزانژاد |
|
|
چکیده: (1837 مشاهده) |
مسئله مقاله حاضر این است که رهبری انقلاب چگونه و با کمک چه رسانههایی، ایدئولوژی انقلاب را در میان تودههای مردم ترویج داد و در مواقع لازم به بسیج و سازماندهی مردم پرداخت؟ برای پاسخ به این پرسش از رهیافت مکلوهان در باب تقسیمبندی رسانهها به رسانههای گرم و سرد و تأثیر بهکارگیری ابزار رسانه از سوی رهبری انقلاب و تسریع روند انقلاب اسلامی استفاده شده است. با تحلیل رسانههای مورد استفاده رهبران انقلاب، بهویژه امام خمینی+ و تطبیق آن با ویژگیهایی که مکلوهان در تقسیمبندی خود از رسانههای گرم و سرد برمیشمارد، میتوان به درایت رهبری انقلاب و بهویژه حضرت امام+ در انتخاب نوع و نحوه بهکارگیری رسانهها برای ترویج ایدئولوژی انقلاب و بسیج تودهها، با توجه بهشرایط انقلابی جامعه و وضعیت سیاسی رژیم پهلوی پیبرد. |
|
واژههای کلیدی: رسانههای سرد وگرم، انقلاب اسلامی ایران، بسیج سیاسی، رژیم پهلوی، امام خمینی+. |
|
متن کامل [PDF 8372 kb]
(443 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دریافت: 1398/7/13 | پذیرش: 1398/7/13 | انتشار: 1398/7/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|