با ورود مدرنیته به ایران، سکولاریسم نیز با عنوان روشنفکری وارد ایران شد و از همان بدو ورود تاکنون با مشکلات مهم مفهومی و معرفتی و سرمشقهای فکری مواجه شده است. این موضوع از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا کرد که از یک سو سکولاریسم با آموزههای سیاسی ـ اجتماعی اسلامی تقابل پیدا کرد و از سوی دیگر به تدریج با مشکلات کارآمدی در جهان مواجه شد. با توجه به عصر جهانیشدن و عصر اطلاعات باید خاطرنشان کرد که سکولاریسم با تحول ساختاری، مفهومی و شکلی مواجه شده است. این تغییر و تحولات در سطح کلان معرفتی، شاخصهها و کارکردی باعث شد که سکولاریسم در گفتمان روشنفکری ایرانی در عصر اطلاعات با ویژگیهای خاصی همچون تداخل واژگانی با سایر مفاهیم همچون عرفیشدن و سکولاریزاسیون همراه شود. همچنین روشنفکران در گفتمان خود به الگوهای متفاوت سکولاریسم اعم از چندوجهی، حداکثری و حداقلی، پست سکولاریسم و عینی و ذهنی پرداختهاند و به عبارت دیگر به رابطههای تضادگرا، الگوی تعاملی، همگرا و سکولاریسم اسلامی بین اسلام و سکولاریسم پرداخته شده است.
Shamsini Ghiathvand H. of Fourth Decade of Islamic Revolution of Iran. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2013; 10 (34) :69-108 URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1114-fa.html
شمسینی غیاثوند حسن. سکولاریسم در گفتمان روشنفکران دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1392; 10 (34) :69-108