در دهههای اخیر، استفاده از راهبرد بازاریابی اجتماعی جهت ترویج رفتارهای مطلوب در جامعه افزایش یافته است. بسیج عمومی در دوران دفاع مقدس را نیز میتوان از مصادیق موفق رویکرد بازاریابی اجتماعی برشمرد. هدف پژوهش حاضر، تبیین راهبردهای بازاریابی اجتماعی در بسیج نیروهای مردمی در دوران دفاع مقدس است. مدل تحقیق با استفاده از روش «نظریه برخاسته از دادهها» و با تحلیل کیفی متن مصاحبه با رزمندگان و سایر منابع تدوین گردید. بنابر نتایج تحقیق، ارکان بسیج عمومی شامل ایدئولوژی، رهبری، مشارکت مردمی و سازماندهی است. راهبردهای بازاریابی اجتماعی که در دوران دفاع مقدس برای بسیج عمومی استفاده شدهاند، عبارتاند از: راهبرد ایدهپردازی حضور مشتاقانه در جبههها، راهبرد قیمتگذاری ارزشی (تأکید بر ارزش مجاهدت و شهادت)، راهبرد تبلیغات سینهبهسینه و حماسی و راهبرد توزیع گسترده پایگاههای بسیج در سرتاسر کشور. پیادهسازی موفق این راهبردها دستاوردهایی همچون ارتقای توانمندیهای نظامی ـ امنیتی، نهادینهشدن ارزشهای اسلامی، نهادینهشدن انضباط اقتصادی و ارتقاء ثبات سیاسی نظام به دنبال داشته است.
Aqa Mohseni Fashami A, Anushe M, Musavi Neqabi S M. Explaining Social Marketing Strategies in Public Mobilization during the Holy Defense: Proposing a Grounded Theory. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2019; 15 (54) :45-66 URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1008-fa.html
آقامحسنی فشمی علی، انوشه مرتضی، موسوی نقابی سیدمجتبی. تبیین راهبردهای بازاریابی اجتماعی
در بسیج عمومی نیروهای مردمی دوران دفاع مقدس. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1397; 15 (54) :45-66