سکولاریسم در گفتمان روشنفکران دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران
|
حسن شمسینی غیاثوند* |
، shamsini_h@yahoo.com |
|
چکیده: (2127 مشاهده) |
با ورود مدرنیته به ایران، سکولاریسم نیز با عنوان روشنفکری وارد ایران شد و از همان بدو ورود تاکنون با مشکلات مهم مفهومی و معرفتی و سرمشقهای فکری مواجه شده است. این موضوع از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا کرد که از یک سو سکولاریسم با آموزههای سیاسی ـ اجتماعی اسلامی تقابل پیدا کرد و از سوی دیگر به تدریج با مشکلات کارآمدی در جهان مواجه شد. با توجه به عصر جهانیشدن و عصر اطلاعات باید خاطرنشان کرد که سکولاریسم با تحول ساختاری، مفهومی و شکلی مواجه شده است. این تغییر و تحولات در سطح کلان معرفتی، شاخصهها و کارکردی باعث شد که سکولاریسم در گفتمان روشنفکری ایرانی در عصر اطلاعات با ویژگیهای خاصی همچون تداخل واژگانی با سایر مفاهیم همچون عرفیشدن و سکولاریزاسیون همراه شود. همچنین روشنفکران در گفتمان خود به الگوهای متفاوت سکولاریسم اعم از چندوجهی، حداکثری و حداقلی، پست سکولاریسم و عینی و ذهنی پرداختهاند و به عبارت دیگر به رابطههای تضادگرا، الگوی تعاملی، همگرا و سکولاریسم اسلامی بین اسلام و سکولاریسم پرداخته شده است. |
|
واژههای کلیدی: سکولاریسم، پست سکولاریسم، سکولاریسم اسلامی، گفتمان روشنفکری، مدرنیته، انقلاب اسلامی. |
|
متن کامل [PDF 457 kb]
(511 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
بررسی و نقد نظریههای انقلاب
|
|
|
|