:: دوره 15، شماره 54 - ( 1397 ) ::
جلد 15 شماره 54 صفحات 66-45 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین راهبردهای بازاریابی اجتماعی در بسیج عمومی نیروهای مردمی دوران دفاع مقدس
علی آقامحسنی فشمی* 1، مرتضی انوشه ، سیدمجتبی موسوی نقابی
1- ، mojtaba.moussavi@gonabad.ac.ir
چکیده:   (2596 مشاهده)
در دهه‌های اخیر، استفاده از راهبرد بازاریابی اجتماعی جهت ترویج رفتارهای مطلوب در جامعه افزایش یافته است. بسیج عمومی در دوران دفاع مقدس را نیز می‏توان از مصادیق موفق رویکرد بازاریابی اجتماعی برشمرد. هدف پژوهش حاضر، تبیین راهبردهای بازاریابی اجتماعی در بسیج نیروهای مردمی در دوران دفاع مقدس است. مدل تحقیق با استفاده از روش «نظریه برخاسته از داده‌ها» و با تحلیل کیفی متن مصاحبه با رزمندگان و سایر منابع تدوین گردید. بنابر نتایج تحقیق، ارکان بسیج عمومی شامل ایدئولوژی، رهبری، مشارکت مردمی و سازماندهی است. راهبردهای بازاریابی اجتماعی که در دوران دفاع مقدس برای بسیج عمومی استفاده شده‌اند، عبارت‌اند از: راهبرد ایده‌پردازی حضور مشتاقانه در جبهه‌ها، راهبرد قیمت‌گذاری ارزشی (تأکید بر ارزش مجاهدت و شهادت)، راهبرد تبلیغات سینه‌به‌سینه و حماسی و راهبرد توزیع گسترده پایگاه‌های بسیج در سرتاسر کشور. پیاده‏سازی موفق این راهبردها دستاوردهایی همچون ارتقای توانمندی‌های نظامی ـ امنیتی، نهادینه‌شدن ارزش‌های اسلامی، نهادینه‌شدن انضباط اقتصادی و ارتقاء ثبات سیاسی نظام به دنبال داشته است.
واژه‌های کلیدی: بازاریابی اجتماعی، بسیج عمومی، دفاع مقدس، راهبرد، نظریه برخاسته از داده‌ها.
متن کامل [PDF 337 kb]   (514 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی)


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 54 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها