[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نمایه
پرتال جامع علوم انسانی


پایگاه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی (نورمگز)


بانک اطلاعات نشریات علمی کشور (مگیران)


پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی


پایگاه استنادی جهان اسلام ISC


گوگل اسکالر


..
پیوندها
..
:: دوره 11، شماره 39 - ( 1393 ) ::
جلد 11 شماره 39 صفحات 158-139 برگشت به فهرست نسخه ها
چگونگی گفتمان‌سازی نظریه ولایت فقیه در محتوای برنامه‌های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
مقصود امین‌خندقی* 1، فاطمه سادات جعفرنیا
1- ، minkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir
چکیده:   (2090 مشاهده)
پژوهش پیش‌رو با هدف عرضه رویکرد گفتمان‌سازانه در حکم رویکرد مطلوب در انتقال معارف انقلاب اسلامی، به ویژه نظریه ولایت‌فقیه انجام شده است. ابتدا توصیفی کلی از وضعیت موجود در انتقال نظریه ولایت فقیه انجام گرفت و سپس رویکرد مطلوب، یعنی رویکرد گفتمان‌سازانه معرفی و با مفهوم‌شناسی واژه‌های اساسی پژوهش، به تبیین ویژگی‌های نگاه گفتمان‌سازانه در انتقال این نظریه پرداخته شد. رویکرد گفتمان‌سازانه به‌ دلیل داشتن چهار عنصر اساسی، یعنی ایدئولوژی، هدف، فرایند و نتیجه که همگی نیز هم‌راستا با معارف حقه اسلامی است، قابلیت تحقق اهداف اساسی ملحوظ در این نظریه را دارد و لذا ضروری است این رویکرد جایگزین رویکردهای جاری نظام برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران در بحث از نظریه ولایت فقیه گردد.
واژه‌های کلیدی: گفتمان، گفتمان‌سازی، ایدئولوژی برنامه درسی، نظریه ولایت فقیه، انقلاب اسلامی
متن کامل [PDF 271 kb]   (421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amin Khandaqi M, Ja'far Nia F S. How to Make Welayate Faqih as a Discourse in the Curricula of Islamic Republic of Iran's Educational System. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2015; 11 (39) :139-158
URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1049-fa.html

امین‌خندقی مقصود، جعفرنیا فاطمه سادات. چگونگی گفتمان‌سازی نظریه ولایت فقیه در محتوای برنامه‌های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران . فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1393; 11 (39) :139-158

URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1049-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 39 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی Journal of Islamic Revolution Studies
         نشانی: قم - بلوار جمهوری اسلامی - بین کوچه 4 و 6 - پلاک 72 - طبقه 2 - معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی،
صندوق پستی: 6173-37155، تلفن و نمابر: 32110622-025، پست الکترونیکی: Irs@maaref.ac.ir
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4642