Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی
Journal of Islamic Revolution Studies
Literature & Humanities
http://enghelab.maaref.ac.ir
1
admin
2008-5834
2008-5834
doi
fa
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
14
51
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش و جایگاه سینمای ایران در سیر تحولات فرهنگی و سیاسی
منتهی به انقلاب اسلامی ایران در دوره پهلوی دوم
A Study of the Role and Place of Iranian Cinema
in the Course of Cultural and Political Developments Leading
to the Islamic Revolution of Iran in the Second Pahlavi Era
انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی)
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">حکومت پهلوی سعی داشت ساختار سینما را در جهت خواستها</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">ی </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">خود، مصادره بهمطلوب کند و بهخدمت گیرد، البته تا اندازه زیادی نیز موفق شد. ازاینرو در این پژوهش تلاش شده است براساس نظریه نقش اجتماعی رسانههای جمعی و تأثیر آنها بر دگرگونی ارزشهای جوامع، سینمای ایران در تحولات سیاسی و فرهنگی دوران منتهی به انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، فرضیه تحقیق نیز بر این امر استوار است که سینما، بهعنوان رسانهای حکومتی، متولی سیاستگذاریهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی است و تصاویری کاریکاتورگونه و ناقص از تحولات و شرایط ایران ارائه میداد که سرانجام نیز عواملی مانند شیوع ابتذال در بدنه سینمای فارسی و حمایت این رسانه از حکومت، موجب شد تا در دوران انقلاب، سینما بهعنوان یکی از عناصر اصلی ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پهلوی، باعث سرخوردگی مردم از سیاستهای فرهنگی حکومت شود و در جریان اعتراضات و مخالفتهای مردمی بر علیه ابزار تبلیغی حاکمیت پهلوی و شکلگیری انقلاب، جایگاهی ویژه بیابد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The Pahlavi government tried to use and serve the cinema form in accordance with its demands, and, to a large extent, it succeeded. Therefore, in this paper, it has been attempted to study the cinema of Iran in the political and cultural developments of the period leading up to the Islamic revolution based on the theory of the social role of mass media and their impact on the transformation of values of societies. In the same vein, the research hypothesis is based on the fact that cinema, as a government media, taken as a media for propagating cultural, social, political, and even economic policies, provided caricature-like and incomplete pictures of Iran's developments and conditions. The fact ultimately led to factors such as the outbreak of vulgarity in the body of Persian cinema; this media`s support of the government led to the public disillusion of the cinema as one of the main elements of the Pahlavi's cultural, political and social structure during popular protests and oppositions against the propaganda tool of Pahlavi's rule and, in this way, supported revolution.</div>
انقلاب اسلامی, سینما, فرهنگ, پهلوی دوم, تحولات فرهنگی و سیاسی.
Islamic Revolution, Cinema, Culture, Pahlavi II, Cultural and Political Developments.
93
116
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-555-17&slc_lang=fa&sid=1
Mojtaba
Arashi
مجتبی
اشرافی
engcac@gmail.com
10031947532846002225
10031947532846002225
Yes
Shokrollah
Khakrand
شکرالله
خاکرند
10031947532846002226
10031947532846002226
No