Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی
Journal of Islamic Revolution Studies
Literature & Humanities
http://enghelab.maaref.ac.ir
1
admin
2008-5834
2008-5834
doi
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
16
59
online
1
fulltext
fa
علمِ اجتماعیِ اسلامی بهمثابهِ اقتضای جهانِ معنایی انقلابِ اسلامی
(براساسِ بازسازی برداشتِ مرتضی مطهری)
Islamic Social Science as a Necessity of the International Meaningfulness of the Islamic Revolution (Based on the Reconstruction of Morteza Motahhari's Conception)
اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در این مقاله، تلاش شده تا ضرورت و بایستگی ایجادِ رهیافتِ علمِ اجتماعیِ اسلامی از منظرِ جهانِ معنایی برخاسته از انقلابِ اسلامی، و براساس بازسازی برداشتِ مرتضی مطهری از مناسباتِ این دو با یکدیگر توضیح داده شود. از لحاظِ معرفتی و فرهنگی، انقلابِ اسلامی را باید چنان نقطه عطف شمرد که جامعه ایران را در مسیرِ تاریخی متفاوتی قرار داد. این واقعیت، موجب میشود که انقلابِ اسلامی در راستای فهم و طرّاحی جامعه، از علمِ اجتماعی تجدُّدی استفاده نکند. پرسشِ اصلی این است که در اندیشه مطهری، بایستگی علمِ اجتماعیِ اسلامی از منظرِ جهانِ معنایی برخاسته از انقلابِ اسلامی چیست؟ برای حلّ این مسئله، با روشِ تحلیلِ محتوای کیفی به مطالعه نوشتههای مطهری پرداخته شده است. در نهایت، به این نتیجه دست یافتیم که چرایی تولیدِ علمِ اجتماعیِ اسلامی، به سه امر بازمی گردد: «دستیابی به حدّ نصابِ توحیدِ اسلامی»، «صیانت از استقلالِ جهانِ معرفتی و اجتماعی خویش»، و «عجزِ علمِ اجتماعیِ سکولار از فهمِ واقعیتهای اجتماعی ما».</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In this article, an attempt has been made to explain the necessity for creating an approach to Islamic social science from the perspective of the international meaningfulness arising from the Islamic Revolution, and based on the reconstruction of Morteza Motahari's conception of the relationship between the two. Epistemologically and culturally, the Islamic Revolution should be considered as a turning point that put Iranian society on a different historical path. This fact causes the Islamic Revolution not to use modern social science in order to understand and design society. The main question is what in Motahari's thought is the necessity of Islamic social science from the perspective of the international meaningfulness arising from the Islamic Revolution? To solve this problem, Motahhari's writings have been studied by the method of qualitative content analysis. Finally, we came to the conclusion that why the production of Islamic social science goes back to three things: "achieving the quorum of Islamic monotheism", "protecting the independence of our epistemological and social world", and "the inability of secular social science to understand our social realities.</div>
علمِاجتماعیِسکولار, علمِاجتماعیِاسلامی, جهانِ معناییِ انقلابِاسلامی, توحید, استقلالِ علمی.
Secular Social Science, Islamic Social Science, International Meaningfulness of the Islamic Revolution, Monotheism, Scientific Independence
7
26
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-918-2&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Jamshidi
مهدی
جمشیدی
m.jamshidi.60@gmail.com
10031947532846006492
10031947532846006492
Yes