Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی
Journal of Islamic Revolution Studies
Literature & Humanities
http://enghelab.maaref.ac.ir
1
admin
2008-5834
2008-5834
doi
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
15
54
online
1
fulltext
fa
تبیین راهبردهای بازاریابی اجتماعی
در بسیج عمومی نیروهای مردمی دوران دفاع مقدس
Explaining Social Marketing Strategies in Public Mobilization during the Holy Defense: Proposing a Grounded Theory
انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی)
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:b nazanin;">در دهههای اخیر، استفاده از راهبرد بازاریابی اجتماعی جهت ترویج رفتارهای مطلوب در جامعه افزایش یافته است. بسیج عمومی در دوران دفاع مقدس را نیز می‏توان از مصادیق موفق رویکرد بازاریابی اجتماعی برشمرد. هدف پژوهش حاضر، تبیین راهبردهای بازاریابی اجتماعی در بسیج نیروهای مردمی در دوران دفاع مقدس است. مدل تحقیق با استفاده از روش «نظریه برخاسته از دادهها» و با تحلیل کیفی متن مصاحبه با رزمندگان</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> و سایر منابع تدوین گردید. بنابر نتایج تحقیق، ارکان بسیج عمومی شامل ایدئولوژی، رهبری، مشارکت مردمی و سازماندهی است. راهبردهای بازاریابی اجتماعی که در دوران دفاع مقدس برای بسیج عمومی استفاده شدهاند، عبارتاند از: راهبرد ایدهپردازی حضور مشتاقانه در جبههها، راهبرد قیمتگذاری ارزشی (تأکید بر ارزش مجاهدت و شهادت)، راهبرد تبلیغات سینهبهسینه و حماسی و راهبرد توزیع گسترده پایگاههای بسیج در سرتاسر کشور. پیاده‏سازی موفق این راهبردها دستاوردهایی همچون ارتقای توانمندیهای نظامی ـ امنیتی، نهادینهشدن ارزشهای اسلامی، نهادینهشدن انضباط اقتصادی و ارتقاء ثبات سیاسی نظام به دنبال داشته است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In recent decades, there has been a growing application of social marketing strategy to promote desired behaviors in the society. Public mobilization during the Holy Defense can be considered as a successful instance of social marketing as well. This research is aimed at explaining the social marketing strategies in mobilizing public forces during the Holy Defense. This research was designed based on “Grounded Theory” and qualitative analysis of interviews of soldiers and other sources. Based on the findings of the research, the pillars of public mobilization include ideology, leadership, public participation and organization. The social marketing strategies adopted during the Holy Defense for public mobilization include: creating the idea of enthusiastic attendance in the battle fields, strategy of value-based pricing (emphasizing the value of jihad and martyrdom), strategy of person to person and epical advertisement and strategy of massive distribution of Basij bases throughout the country. Successful implementation of these strategies have brought achievements such as enhancement of military-security capabilities, institutionalization of Islamic values, institutionalization of economic discipline and enhancement of political stability of the system.</div>
بازاریابی اجتماعی, بسیج عمومی, دفاع مقدس, راهبرد, نظریه برخاسته از دادهها.
social marketing, public mobilization, Holy Defense, strategy, Grounded Theory.
45
66
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-285-2&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Aqa Mohseni Fashami
علی
آقامحسنی فشمی
mojtaba.moussavi@gonabad.ac.ir
10031947532846006187
10031947532846006187
Yes
Morteza
Anushe
مرتضی
انوشه
anoosheh@SOC.ikiu.ac.ir
10031947532846006188
10031947532846006188
No
Seyyed Mojtaba
Musavi Neqabi
سیدمجتبی
موسوی نقابی
alimohseni@ut.ac.ir
10031947532846006189
10031947532846006189
No