TY - JOUR T1 - Acceleration of Islamic Revolution's Victory Process Based on McLuhan's Theory TT - بررسی نقش رسانه‌های گرم و سرد بر پایه نظریه‌ مک‌لوهاندر تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران JF - Islamic-Teacing-University JO - Islamic-Teacing-University VL - 10 IS - 32 UR - http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1164-fa.html Y1 - 2013 SP - 187 EP - 214 KW - hot and cool media KW - Islamic revolution of Iran KW - political mobilization KW - Pahlavi regime KW - Imam Khomeini. N2 - مسئله مقاله حاضر این است که رهبری انقلاب چگونه و با کمک چه رسانه‌هایی، ایدئولوژی انقلاب را در میان توده‌های مردم ترویج داد و در مواقع لازم به بسیج و سازماندهی مردم پرداخت؟ برای پاسخ به این پرسش از رهیافت مک‌لوهان در باب تقسیم‌بندی رسانه‌ها به رسانه‌های گرم و سرد و تأثیر به‌کارگیری ابزار رسانه از سوی رهبری انقلاب و تسریع روند انقلاب اسلامی استفاده شده است. با تحلیل رسانه‌های مورد استفاده رهبران انقلاب، به‌ویژه امام خمینی+ و تطبیق آن با ویژگی‌هایی که مک‌لوهان در تقسیم‌بندی خود از رسانه‌های گرم و سرد برمی‌شمارد، می‌توان به درایت رهبری انقلاب و به‌ویژه حضرت امام+ در انتخاب نوع و نحوه به‌کارگیری رسانه‌ها برای ترویج ایدئولوژی انقلاب و بسیج توده‌ها، با توجه به‌شرایط انقلابی جامعه و وضعیت سیاسی رژیم پهلوی پی‌برد. M3 ER -