صورتبندی مفهوم پیشرفت در رویکردهای هگلی،
پستمدرن و الگوی اسلامی ـ ایرانی
|
محمدجواد هراتی*، علی آزرمی |
|
|
چکیده: (2559 مشاهده) |
با توجه به تفاوت مفهوم پیشرفت متناسب با مبانی معرفتی و فلسفی، نگرشهای فکری گوناگونی در ایران نسبت به صورتبندی این مسئله مبادرت ورزیدهاند. بر این اساس مقاله حاضر با استناد به نگرشهای فوکو، هگل و درنهایت نگرشهای بومی به بررسی صورتبندی مفهوم پیشرفت در رویکردهای هگلی و پستمدرن و اسلامی ـ ایرانی پرداخته و در تلاش برای پاسخ به این سؤال است که چه ارتباطی میان رویکردهای هگلی و پستمدرن با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت وجود دارد؟ نگرشهای هگلی در ایران، نگاهی خطی به پیشرفت داشته و تنها الگوی ثابت در این امر را اخذ تجربه غرب میداند، در حالی که نگرشهای پستمدرن، دیدگاهی غیرخطی (گسست تاریخ) به پیشرفت داشته و الگوی معیار در امر پیشرفت را الگوهای غیر خطی میداند. نگارندگان بر این باورند که الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، علیرغم تلاش برخی برای ارتباطش با رویکرد پستمدرن، ارتباط چندانی با این رویکرد به مفهوم پیشرفت نداشته و رویکردی مبتنی بر هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی متفاوت را ارئه میدهد. |
|
واژههای کلیدی: پیشرفت، هگل، پستمدرن، انقلاب اسلامی، الگوی اسلامی ـ ایرانی. |
|
متن کامل [PDF 304 kb]
(925 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) دریافت: 1397/7/24 | پذیرش: 1397/7/24 | انتشار: 1397/7/24
|
|
|
|