مسئله مشروعیتِ نظامهای سیاسی از دیرباز، از اساسیترین و پرمناقشهترین مباحث فلسفه سیاسی در بین صاحبنظران بوده است. مقاله پیش رو با شیوه اسنادی ـ تحلیلی، تبیینی از مشروعیت حکومت دینی در «اندیشه توحیدی» امام خمینی است که با الهام از اصل توحید و بهتبع آیات قرآن کریم، هندسه معرفتی و سیره عملی و علمی خویش را بنیان نهاده، حق قانونگذاری و حاکمیت را انحصاراً از آنِ باریتعالی میداند تا احدی بدون استناد به اذن و فرمان رب و حاکم مطلق، یارای فرمان روایی بر انسانها نباشد و تمام نظامهای سیاسی فاقد این پشتوانه، طاغوت و نامشروع تلقی گردد. هرچند که از این منظر فرصت اعمال قدرت برای هر نظام مشروعی، تنها از رهگذر انتخاب و اختیار مردم محقق میشود.