بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت انقلابی در کتابهای درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسطه (رشتههای علوم پایه) از سال 1357 تا 1388
|
فرهاد پروانه*، عیسی ابراهیمزاده، داریوش نظری |
دانشگاه لرستان |
|
چکیده: (3313 مشاهده) |
مهمترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای ایجاد هویت انقلابی در ذهن و ضمیر دانشآموزان، کتابهای درسی است. از دیدگاه برنامه ریزان درسی، کتابهای درسی «تاریخ»، یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند. مسئله اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بوده است: کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه رشتههای علوم پایه از سال 1357 تا 1388 به چه میزان به مؤلفههای هویت انقلابی توجه داشتهاند؟ بدین منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، 9 عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافته پژوهش، توجه بسیار زیادی به مؤلفهها و مفاهیم مرتبط با هویت انقلابی در کتابهای درسی مورد نظر شده است. |
|
واژههای کلیدی: کتابهای درسی تاریخ، هویت انقلابی، تحلیل محتوا. |
|
متن کامل [PDF 243 kb]
(1009 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) دریافت: 1396/2/18 | پذیرش: 1396/2/18 | انتشار: 1396/2/18
|
|
|
|