:: دوره 13، شماره 44 - ( 1395 ) ::
جلد 13 شماره 44 صفحات 42-29 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های هویت انقلابی در کتاب‌های درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسطه (رشته‌های علوم پایه) از سال 1357 تا 1388
فرهاد پروانه*1 ، عیسی ابراهیم‌زاده2 ، داریوش نظری3
1- دانشگاه لرستان ، farhad.parvaneh@yahoo.com
2- دانشگاه پیام نور
3- دانشگاه لرستان
چکیده:   (3832 مشاهده)

مهم‌ترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای ایجاد هویت انقلابی در ذهن و ضمیر دانش‌آموزان، کتاب‌های درسی است. از دیدگاه برنامه ریزان درسی، کتاب‌های درسی «تاریخ»، یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند. مسئله اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بوده است: کتاب‌های درسی تاریخ دوره متوسطه رشته‌های علوم پایه از سال 1357 تا 1388 به چه میزان به مؤلفه‌های هویت انقلابی توجه داشته‌اند؟ بدین منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، 9 عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافته پژوهش، توجه بسیار زیادی به مؤلفه‌ها و مفاهیم مرتبط با هویت انقلابی در کتاب‌های درسی مورد نظر شده است.

واژه‌های کلیدی: کتاب‌های درسی تاریخ، هویت انقلابی، تحلیل محتوا.
متن کامل [PDF 243 kb]   (1432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی)


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 44 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها