1- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران. و مدرس دروس معارف اسلامی 2- استاد دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران. (نویسنده مسئول) ، taslimi@ut.ac.ir 3- دانشیار دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران. 4- دانشیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، جمهوری اسلامی ایران.
چکیده: (51 مشاهده)
دانشگاهها مبتنی بر ارزشهای زیربنایی مکاتب خاصی شکل گرفتهاند و هر مکتبی، شاخصههایی را برای دانشگاه مطلوب خود دارد. هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مولفههای اعتبارسنجی دانشگاهی بر اساس آرای امام خمینی (ره)بوده که با بهکارگیری تحلیل مضمون نظریهمبنا، به تحلیل سخنان امام (ره) پرداخته است. از بررسی ادبیات تخصصی حوزه اعتبارسنجی، 7 مؤلفه اصلی شامل «مدیریت برنامه درسی»، «محتوای برنامه درسی»، «هیئت علمی»، «دانشجو»، «خدمات و پشتیبانی»، «دانشآموخته» و «پژوهش و تعاملات علمی و عملی» حاصل شد و از تحلیل صحیفه امام (ره)، 80 زیرمؤلفه استخراج گردید. عوامل مربوط به محتوا و مدیریت برنامه درسی بیش از سایرین مورد توجه امام (ره) قرار داشته و مؤلفههای «لزوم تحصیل همزمان علم» و «شناخت و خنثیسازی فتنه دشمنان و جلوگیری از نفوذ آنها» نیز پرتکرارترین ملاکهای اعتبارسنجی بوده است. با ادغام الگوی بهدستآمده با الگوهای موجود، میتوان الگوی اعتبارسنجی دانشگاهی مطلوب را ارائه نمود.