1- استادیار گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان. (نویسنده مسئول) ، mt.mosavi@cfu.ac.ir 2- استادیار گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان.
چکیده: (57 مشاهده)
جنگ شناختی از پدیدههای نوظهوری است که حقیقتاً حیات انسان عصر حاضر را به شدت در معرض تکانههایی ویرانگر قرار داده که در عین حال نادیده و عمدتاً درنیافتنی در ساحت شناختی و سیاسی است. اراده این نوع جنگ به ستاندن استواری و پابرجایی کنشهای اجتماعی انسان عصر مدرن پیش از رسیدن هر ابزارآلاتی از جنگ سخت به مرزهای سرزمینی تعلق گرفته است. مقاله حاضر، تاریخ را بهعنوان یک اصل پیشاشناختی میشناساند که در صورت حصول همه ابعاد شناختی آن، جنگ ادراکی یا شناختی هرگز به فرجامی نمیرسد. از همین روی نوشتار حاضر در مقام بررسی کارآمدی تاریخ دوره متوسطه دوم از نظرگاه جنگ شناختی برآمده است که بنابر هفت دلیل نظری و بنیادین شناختی که عبارتند از فقدان جهانبینی تاریخی، عدم پیوستگی هویت تاریخی، توقف تاریخی، غلبه نقل حوادث تاریخی بر بیان جریانهای تاریخی، عدم امتداد زمانی نیروهای موثر تاریخ، فقدان فلسفه تاریخ، بیفردایی تاریخ، درس تاریخ دوره متوسطه دوم را فاقد عناصر تعیین کننده بسان ایجاد عقلانیت تاریخی کلاننگر در برابر نبرد شناختی دانسته است.
موسوی کراماتی سید محمد تقی، جوادی نیا حسن، سیلاوی احمد. ارزیابی کارایی درس تاریخ دوره متوسطه از منظر جنگ شناختی. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1404; 22 (80) :15-16