1- استادیار گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم. (نویسنده مسئول) ، moghadami@maaref.ac.ir 2- دانشجوی کارشناسی ارشد انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم.
چکیده: (65 مشاهده)
در فقه سیاسی شیعه مشروعیت حکومت جایگاه اساسی دارد. مشروعیت یا عدم مشروعیت حکومتهای گذشته در شکلدهی فقه سیاسی تشیع بسیار مهم است. بنابراین هدف از این مقاله نقد مشروعیت حکومت صفویه و نظریه سلطنت شیعه است. آیا حکومت صفویه در مناسبات محقق کرکی با شاهطهماسب مشروعیت داشته است یا خیر؟ برای پاسخ به این مسئله از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. در این تحقیق با بیان استدلال مشروعیت حکومت صفویه در مناسبات محقق کرکی با شاهطهماسب، به نقد آن پرداخته و باتوجهبه مبانی نظری محقق کرکی ثابت شده که محقق کرکی حکومت شاهطهماسب را جائر و طاغوت میداند. همچنین سیره عملی ایشان در مناسبات با شاهطهماسب باتوجهبه اینکه اذنی از محقق کرکی در مشروعیت شاهطهماسب صادر نشده و همچنین عصر حیات محقق در دوره فسق شاهطهماسب بوده است، نمی تواند دلیلی بر مشروعیت حکومت شاهطهماسب باشد.
مقدمی شهیدانی سهراب، زاهدی اصل بهزاد. نقد مشروعیت سلطنت حکام صفوی با تأکید بر مناسبات شاهطهماسب و محقق کرکی. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1403; 21 (78) :5-6