[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نمایه
پرتال جامع علوم انسانی


پایگاه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی (نورمگز)


بانک اطلاعات نشریات علمی کشور (مگیران)


پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی


پایگاه استنادی جهان اسلام ISC


گوگل اسکالر


..
پیوندها
..
:: دوره 12، شماره 43 - ( 1394 ) ::
جلد 12 شماره 43 صفحات 62-47 برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه‌پذیری سیاسی در کتاب‌های آموزشی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بعد از انقلاب اسلامی
علی مرشدی‌زاد1 ، زینب جهاندار لاشکی* 2
1- دانشگاه شاهد
2- دانشگاه تهران ، z.jahandar114@gmail.com
چکیده:   (3791 مشاهده)

هدف از این مقاله، بررسی جامعه‌پذیری سیاسی در کتاب‌های آموزشی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بعد از انقلاب اسلامی است. باتوجه به آنکه این مفهوم در چهار کتاب علوم اجتماعی، تاریخ، ادبیات فارسی و معارف اسلامی کاربرد دارد، جامعه آماری در این تحقیق شامل کتاب‌های اشاره شده در مقطع دبیرستان، در سه دهه بعد از انقلاب اسلامی است. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون واحد زمینه‌ای است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که کتاب‌های دهۀ 60 با 5/39 درصد بیشترین و کتاب‌های دهۀ 70 با 3/27 درصد، کمترین مقدار جامعه‌پذیری سیاسی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین یافته‌ها بر این نکته تأکید دارد که کتاب‌های علوم اجتماعی با 1/59 درصد بیشترین و ادبیات فارسی با 5/4 درصد کمترین میزان جامعه‌پذیری سیاسی را داشته و کتاب‌های تاریخ با 8/26 درصد و معارف اسلامی با 5/9 درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

واژه‌های کلیدی: جامعه‌پذیری، جامعه‌پذیری سیاسی، فرهنگ سیاسی، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 251 kb]   (1098 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Morshedizad A, Jahandar Lashki Z. Political Socialization in Textbooks of the High School Students after the Islamic Republic. Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies 2016; 12 (43) :47-62
URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-231-fa.html

مرشدی‌زاد علی، جهاندار لاشکی زینب. جامعه‌پذیری سیاسی در کتاب‌های آموزشی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بعد از انقلاب اسلامی. فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی. 1394; 12 (43) :47-62

URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-231-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 43 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی Journal of Islamic Revolution Studies
         نشانی: قم - بلوار جمهوری اسلامی - بین کوچه 4 و 6 - پلاک 72 - طبقه 2 - معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی،
صندوق پستی: 6173-37155، تلفن و نمابر: 32110622-025، پست الکترونیکی: Irs@maaref.ac.ir
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4642