:: دوره 17، شماره 61 - ( 1399 ) ::
جلد 17 شماره 61 صفحات 58-29 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش نیازهای پژوهشی تراز انقلاب اسلامی در گستره مناسبات آموزه مهدویت و مطالعات رسانه
امیرمحسن عرفان*
استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی ، Erfan@maaaref.ac.ir
چکیده:   (3564 مشاهده)
نیازسنجی پژوهشی به فرایند شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه و تعیین اولویت‌ها اشاره می‌کند. این پژوهه کوشیده است با هدف ارتقای کیفی مهدویت‌پژوهی، مهم‌ترین نیازهای «مهدویت‌پژوهی» با رویکرد «مطالعات رسانه» را در عصر انقلاب اسلامی ارائه نماید. این نوشتار «غلبه پیام مهدوی بر فرهنگ عامه‌پسند»، «ارائه الگوی مطلوب رسانه‌ای رویکرد به آموزه مهدویت»، «مهندسی انتقال جهانی اندیشه مهدویت» و «مدیریت مطلوب مواجهه با تهدید نرم رسانه‌ای آموزه مهدویت» را از مهم‌ترین الزامات عصر انقلاب اسلامی در مهدویت‌پژوهی با رویکرد رسانه می‌داند. تحقق رسانه دینی، گستره عظیمی از فعالیت‌های فکری در حوزه تولید نرم‌افزارهای مناسب را می‌طلبد. پردازش مطلوب پیام رسانه‌ای مهم‌ترین وظیفه رسانه تراز انقلاب اسلامی در عرصه مهدویت می‌باشد. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده‌ها، نشان دهنده قدرت «استخراجی و تجهیزی» آموزه مهدویت در عرصه مطالعات رسانه است. بدین معنا که این آموزه قدرت انگیزشی در بهره‌برداری از امکانات مادی و غیرمادی موجود در جامعه برای نیل به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه رسانه را دارا می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: مهدویت، ‌ پژوهش، ‌ نیازسنجی، ‌ رسانه، ‌ راهبرد، ‌ سیاست‌گذاری.
متن کامل [PDF 549 kb]   (584 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بررسی و نقد نظریه‌های انقلاب


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 61 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها