:: دوره 16، شماره 58 - ( 1398 ) ::
جلد 16 شماره 58 صفحات 200-175 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه های اقتصاد مقاومتی با رویکرد دلفی فازی
عمّار فیضی1 ، احسان ساده* 2، زین العابدین امینی سابق3 ، رضا احتشام راثی3
1- دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
2- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، e.sadeh@yahoo.com
3- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (3836 مشاهده)
این مقاله درصدد است به این سؤال پاسخ دهد که مؤلفههای اقتصادی مقاومتی در صنعت ایران خودرو در اندیشه سیاسی و اقتصادی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و قرآن کریم با تکنیک دلفی فازی کدامند؟ در این پژوهش از تکنیک دلفی فازی به عنوان یکی از فنون تحلیل علمی برای دستیابی به اتفاق نظر میان اعضای پنل که از خبرگاناند برای تعیین مؤلفهها و ابعاد اقتصاد مقاومتی صنعت خودروسازی انقلاب اسلامی ایران بکار برده شده است. با توجه به سؤال تحقیق، در اندیشه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب 10 مؤلفه عمده در اقتصاد مقاومتی ذکر نمودند که عبارتند از: مدیریت جهادی، اقتصاد پیشرو، تأمین نیازهای مشتریان، اقتصاد درونزا، تقویت نیروی انسانی و دانش و فناوری، برونگرا بودن، فرصتساز بودن و توانمندسازی کارکنان، جهاد اقتصادی و سیاستگذاری فرهنگی؛ نتایج نشان داد، با توجه به مؤلفههای مذکور، اقتصاد درونزا به عنوان مهمترین بُعد با مؤلفههای: استقلال؛ خودکفایی و فعلیت بخشیدن به ظرفیتهای داخلی شناخته شد.
واژه‌های کلیدی: اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری، صنعت ایران خودرو، منطق فازی، تکنیک دلفی فازی.
متن کامل [PDF 493 kb]   (930 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انقلاب اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی)


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 58 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها