fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
18
64
online
1
fulltext
fa
الگوی مدیریتی امام خمینی(ره) در حل بحرانهای جمهوری اسلامی ایران
Imam Khomeini's managerial model in resolving
the crises of the Islamic Republic of Iran
پژوهش پیشرو با طرح این پرسش اساسی که الگوی مدیریتی امام خمینی+ در حل بحران چیست این فرضیه را مطرح نموده که الگوی مدیریتی ایشان، از یک چرخه فکری، نشئت گرفته و بر پایه مبانی معرفتشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی و تبعیت از اصولی چون خدامحوری، مردممحوری، قانونمداری، توجه به اصول اخلاقی و رعایت مصالح نظام اسلامی بنا شده است و اهدافی چون رشد و تعالی جامعه، حفظ نظام اسلامی و تأمین امنیت را تعقیب مینماید. مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و با تأمل در آثاری که سیره امام خمینی در مواجهه با بحران در آنها مندرج است؛ کوشیده است با تحلیل اطلاعات، فرضیه تحقیق را اثبات نماید. با توجه به اینکه انقلاب اسلامی بر پایه ایدئولوژی خاصی متمایز از الگوی لیبرالیسم و مارکسیسم سامان یافته است ازاینرو شیوه ارائه الگوی مدیریت بحران نیز منبعث از همان ایدئولوژی خواهد بود.
Proposing the basic question: what is Imam Khomeini's managerial model in crisis resolution?, the present study has hypothesized that his managerial model originated from an intellectual system based on epistemological, ontological and anthropological principles and following such principles as theism, democracy, law-basedness, attention to moral principles and observance of the interests of the Islamic system have been established and pursue goals such as the growth and excellence of society, maintaining the Islamic system and providing security. The article uses a descriptive-analytical method and reflects on the works in which Imam Khomeini's biography in the face of crisis is contained; it tried to prove the research hypothesis by analyzing information. Given that the Islamic Revolution is organized on the basis of a particular ideology distinct from the model of liberalism and Marxism, so the method of presenting the model of crisis management will be derived from the same ideology.
Imam Khomeini, Model, Crisis Management, Islamic Republic.
امام خمینی+, الگو, مدیریت بحران, جمهوری اسلامی.
7
28
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1121-3&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/25
1400/3/4
2021/04/30
1400/2/10
Mohammad
Shahsanaei
Phd of Islamic Revolution Studies
محمد
شاه سنایی
sanai.mohammad@yahoo.com
0031947532846008010
0031947532846008010
Yes
دانشآموخته دکتری دانشگاه معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی.
Mohammad Javad
Norouzi
Associate professor, Imam Khomeini Education and Research Institute
محمد جواد
نوروزی
mohamadjavadnorozi@yahoo.com
0031947532846008011
0031947532846008011
No
دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی+ و مدرس گروه معارف اسلامی.
Hossein
Arjini
Associate professor, Islamic Maaref University
حسین
ارجینی
arjini@maaref.ac.ir
0031947532846008012
0031947532846008012
No
استادیار گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
Alireza
Naeej
Phd student of international relations, Shahid Beheshti University.
علیرضا
نائیج
alireza128@gmail.com
0031947532846008013
0031947532846008013
No
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
fa
سازوکارهای نظریِ برونرفت از چالش میان شریعت و قانون
در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
Theoretical Mechanisms against the Challenge
between Sharia and Law in the Political Thought
of Imam Khomeini (RA)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادارۀ حکومت در چهارچوب احکام اولیۀ شریعت در عمل با بنبستهایی روبرو گردید که خروج از آنها جز با عبور از ظاهر شریعت میسر نبود. این مسئله، اجتهادات نوینی را میطلبید که توسط امام خمینی+ صورت پذیرفت. بدینترتیب صورتبندی خاصی از نسبت میان قانون و شریعت موجب شکلگیری نظام سیاسی در وجهی متفاوت گردید. در این مقاله با محوریت قرار دادن اندیشۀ سیاسی امام خمینی+ و با روش توصیفی ـ تحلیلی، بهدنبال پاسخ به این سؤال هستیم که سازوکارهای نظری پیرامون چالش میان شریعت و قانون در اندیشه سیاسی امام خمینی+ چیست؟ واکاوی اندیشۀ سیاسی امام خمینی+، این پاسخ را به همراه داشت که امام خمینی+ با قرائت فقهی خاصی بهواسطۀ مفاهیمی چون حکم حکومتی و اصل مصلحت، احکام ثانویه، و ولایت «مطلقه» فقیه سازوکاری برای حل چالش میان شریعت و قانون ارائه دادهاند.
After the victory of the Islamic Revolution, the administration of the government, within the framework of the basic rules of Sharia, in practice, faced deadlocks that could not be overcome except by going beyond the appearance of Sharia. This issue required new ijtihads that were carried out by Imam Khomeini. Thus, a special formulation of the relationship between laws and sharia led to the formation of a political system in a different way. In this article, focusing on Imam Khomeini's political thought and using descriptive-analytical method, we seek to answer the question: what are the theoretical mechanisms for the challenge between Sharia and laws in Imam Khomeini's political thought? An analysis of Imam Khomeini's political thought led to the answer that Imam Khomeini (ra) with a special jurisprudential reading through concepts such as government rule and the principle of expediency, secondary rules, and the "absolute" rule of the jurist presented a mechanism to resolve the challenge between Sharia and law.
Sharia, law, Islamic Republic, Government Decree, Absolute Guardianship of Faqih.
شریعت, قانون, جمهوری اسلامی, حکم حکومتی, ولایت مطلقه فقیه.
29
46
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-154&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/7
1400/9/16
2021/04/302021/04/30
1400/2/10
Nafiseh Sadat
Ghaderi
Phd student of Iran problems, Islamic Azad University, Shahreza Branch.
نفیسه سادات
قادری
Nafiseh Sadat Ghaderi
0031947532846008014
0031947532846008014
Yes
دانشجوی دکتری مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، ایران
Alireza
Golshani
Associate professor of political sciences, Islamic Azad University, Shahreza Branch.
علیرضا
گلشنی
agolshani41@yahoo.com
0031947532846008015
0031947532846008015
No
دانشیار علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، ایران. (نویسنده مسئول)
Massoud
Hemmat
Assistant professor of laws, Islamic Azad University, Shahreza Branch,.
مسعود
همت
mhemmat@iaush.ac.ir
0031947532846008016
0031947532846008016
No
استادیار حقوق، گروه حقوق، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، ایران
fa
دفاع مقدس؛ کنش ـ واکنشهای جمعی و ارتقای پایدار همبستگی اجتماعی
The Holy Defense; Action - Collective Reactions
and Durable Promotion of Social Solidarity
با پیروزی انقلاب اسلامی کنش دشمنان در قالب جنگ تحمیلی و واکنش عناصر درونی اجتماع با رویکرد اندیشه سیاسی تشیع، دفاع مقدس را شکل داد. همگرایی یا واگرایی اجتماعی متأثر از شرایط بهوجود آمده، موضوعی است که به آن توجه عمیقی صورت نگرفته است. بحرانی مانند جنگ تحمیلی، کنش ـ واکنشهای جمعی را نسبت به همبستگی اجتماعی دچار تحول بنیادینی نمود. بنابراین مسئله تحقیق حاضر آن است که دفاع مقدس چگونه بر همبستگی اجتماعی تأثیر داشته است؟ این پژوهش با شیوه توصیفی ـ تحلیلی درصدد بررسی مؤلفههای تأثیرگذار و ریشههای فکری تقویت مفهوم همبستگی اجتماعی در شرایط جنگ تحمیلی برآمده است. بدینخاطر با شکلگیری هویت، وفاداری و تقسیم کار اجتماعی، دفاع مقدس ارزشها و کنشهای مشترک اجتماعی را تقویت نموده و با ارتقاء انگیزههای دینی و مذهبی، روح عصبیت ملی و یاریگری همگانی، مشی مشترک و وفاق دسته جمعی سبب تقویت همبستگی اجتماعی گردید.
With the victory of the Islamic Revolution, the action of the enemies in the form of imposed war and the reaction of the internal elements of the society with the approach of Shiite political thought, led to the holy defense. Social convergence or divergence due to the resulting conditions is an issue that has not received much attention. The Crisis of the imposed war fundamentally changed collective action-reactions to social solidarity. So the question of the present study may be taken as: how the holy defense of IRI against Iraq has affected social solidarity? This descriptive-analytical study seeks to investigate the influential components and intellectual roots of strengthening the concept of social solidarity in the conditions of imposed war. Therefore, by forming national and Islamic identity, loyalty and division of social work, the holy defense strengthens common social values and actions, and by promoting religious motivations, the spirit of national sensibility and public support, a common policy and national harmony strengthened social solidarity.
Holy Defense, Social Solidarity, Collective Harmony, Stability.
دفاع مقدس, همبستگی اجتماعی, وفاق جمعی, پایداری.
47
66
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-155&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/72021/12/7
1400/9/16
2021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Hadi
Owlad
Phd student of political sociology, Islamic Azad University, Qom Branch
هادی
اولاد
hadioulad060@vatanmail.ir
0031947532846008017
0031947532846008017
Yes
دانشجوی دکترای جامعهشناسی سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
Mohammad Hassan
Elahi Manesh
Assistant professor, Islamic Azad University, Qom Branch.
محمدحسن
الهیمنش
elahimanehm@yahoo.com
0031947532846008018
0031947532846008018
No
استادیار گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
Reza
Parizad
Assistant professor, Islamic Azad University, Qom Branch
رضا
پریزاد
r_parizad@yahoo.com
0031947532846008019
0031947532846008019
No
استادیار گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
fa
سیاست عربستان سعودی در مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی ایران
(مطالعه موردی: سوریه و بحرین)
Saudi Arabia's Policy Against the Influence of the IRI
(Case Study: Syria and Bahrain)
پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین تحول منطقه خاورمیانه است؛ چراکه با جایگزینی نظام جمهوری اسلامی بهجای نظامی سلطنتی، احیا و گسترش ارزشهای اسلامی درکشورهایی چون بحرین و سوریه را فزونی بخشید. انقلاب اسلامی بهعنوان کانون پخش ارزشهای دینی و وقوع خیزشهای مردمی بعد از سال 2011 رقبای منطقهای چون عربستان سعودی را به سبب نگرانی از نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی به مقابله با ایران برانگیخت. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، درصدد پاسخ به این پرسش است که سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال کشورهای بحرین و سوریه با هدف مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی ایران چیست؟ در چارچوب نظریه پخش، انقلاب اسلامی ایران بهعنوان کانون پخش ارزشهای اسلامی و مردمسالاری دینی بهشمار میرود که وجود اشتراکات مذهبی و تاریخی با بحرین و نفوذ ایدئولوژیکی در نظام سوریه بهعنوان مقاصد پخش آن در نظر گرفته میشود. در این راستا، عربستان سعودی با ادعای رهبری جهان اسلام تلاش دارد با استفاده از ابزارها و روشهایی ازجمله ترویج ایرانهراسی، سرکوب معترضان بحرینی و تلاش برای ساقط کردن بشار اسد به مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی مبادرت ورزد.
The victory of the Islamic Revolution is known as the most important development in the Middle East; because establishment of the Islamic Republic in place of a monarchy led to revival and expansion of Islamic values in such countries as Bahrain and Syria. The Islamic Revolution, as the center of the spread of religious values and the rise of popular uprisings after 2011, provoked regional rivals such as Saudi Arabia to confront Iran over concerns about the influence of the Islamic Revolution's discourse. This descriptive-analytical article seeks to answer the question: what is the foreign policy of Saudi Arabia towards Bahrain and Syria in order to counter the influence of the Islamic Revolution of Iran? In the framework of diffusion theory, the Islamic Revolution of Iran is considered as the center for expanding Islamic values and religious democracy, the existence of religious and historical commonalities with Bahrain and ideological influence in the Syrian system have been known as its aims of dissemination. In this regard, Saudi Arabia claims to be the leader of the Islamic world and tries to counter the influence of the Islamic Revolution by using tools and methods such as promoting Iranophobia, suppressing the Bahraini protesters and trying to overthrow Bashshar Assad.
Islamic Revolution, Saudi Arabia, Syria, Bahrain, Foreign Policy.
انقلاب اسلامی, عربستان سعودی, سوریه, بحرین, سیاست خارجی.
67
88
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-156&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/72021/12/72021/12/7
1400/9/16
2021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Seyyed Mohammad
Hosseini
Associate professor of Fiqh and Islamic laws foundations
سید محمد
حسینی
hoseini.sm@ut.ac.ir
0031947532846008020
0031947532846008020
No
دانشیار گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات، دانشگاه تهران و مدرس گروه معارف اسلامی.
Mohsen
Tavakoli
Phd student of international relations, Islamic Azad University, Isfahan Branch.
محسن
توکلی
hotaghi10@yahoo.com
0031947532846008021
0031947532846008021
No
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی. اصفهان. ایران.
Ehsan
Jafarifar
Phd student of international relations, Islamic Azad University, Tehran Branch
احسان
جعفری فر
ehsan_jafari_far@yahoo.com
0031947532846008022
0031947532846008022
Yes
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران (نویسنده مسئول).
fa
بررسی منازعه ایران و عربستان در یمن با رویکرد روانشناختی سیاسی
A Study of the Iran-Saudi Arabia Conflict
in Yemen with the Political Psychological Approach
ایران و عربستان پس از انقلاب اسلامی تاکنون درگیر رقابت در حوزه منطقه خاورمیانه هستند. این رقابت در یمن شکل منازعه گرفته و بهویژه پس از تهاجم عربستان و متحدینش به یمن از سال 2015 افزایش داشته است. منازعه ایران و عربستان در یمن اغلب در چارچوب رویکرد واقعگرا و یا سازهانگاری بررسی شده و کمتر در قالبهای دیگر مطالعه شده است. این پژوهش با بهکارگیری روش توصیفی ـ تحلیلی، بهدنبال تبیین این پرسش است که منازعه ایران و عربستان در یمن از منظر رویکرد روانشناختی رابرت جرویس چگونه تحلیل میگردد؟ با توجه به اینکه رفتار کشورها براساس باورهای آنها انتظام مییابد؛ یافتههای تحقیق نشان میدهد برداشت و سوءبرداشت حکام عربستان نسبت به افزایش نفوذ و قدرت منطقهای ایران و همچنین تمایل حکام این کشور در باور و تصویر قبلی از ایران که با اطلاعات جدید از قدرت ایران درک و پردازش میشود، آنها را درگیر یک معمای امنیت ساخته و از این منظر موجب تشدید منارعه میان دو کشور در بحران یمن شده است.
Iran and Saudi Arabia have been competing in the Middle East since the Islamic Revolution. This rivalry has taken shape in Yemen and has increased since 2015, especially after the invasion of Yemen by Saudi Arabia and its allies. The Iran-Saudi conflict in Yemen has often been studied in the context of a realistic or structuralist approach and less studied in other formats. Using a descriptive-analytical method, this study seeks to explain the question of how the Iran-Saudi Arabia conflict in Yemen is analyzed from the perspective of Robert Jervis's psychological approach. Considering that the behavior of countries is regulated based on their beliefs; findings show that the misunderstanding of Saudi rulers about increasing the IRI`s regional influence, as well as the tendency of Saudi rulers in the previous belief and image of Iran, which is understood and processed with new information about Iran's power, entangled them in a security dilemma. From this perspective, it has intensified the conflict between the two countries in the Yemeni crisis.
Iran, Saudi Arabia, Yemen, Robert Jervis, Middle East.
ایران, عربستان, یمن, رابرت جرویس, خاورمیانه.
89
110
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-157&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/72021/12/72021/12/72021/12/7
1400/9/16
2021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Majid
Rouhi Dehbaneh
Assistant professor of political sciences, Islamic Azad University, Rasht Branch
مجید
روحی دهبنه
majidroohi@iaurasht.ac.ir
0031947532846008023
0031947532846008023
Yes
استادیار گروه علوم سیاسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Nader
Yaghoubi
AM of political sciences, Islamic Azad University, Rasht Branch
نادر
یعقوبی
nader.yaghobi@gmail.com
0031947532846008024
0031947532846008024
No
دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
fa
ارزیابی منازعههای منطقهای درخاورمیانه
در پرتو روند دولت ـ ملتسازی مطلوب؛ الگوها و راهکارها
Assessing Regional Conflicts in the Middle East
in the Light of the Desired State-Nation-Building Process;
Patterns and Solutions
تنشهای طولانی مدت در خاورمیانه و تقارن آن با تحولات نوین جهانی، این منطقه را با موج جدیدی از دولت ـ ملتسازی بر گسلی از منازعات مواجه کرده است. منازعاتی که با روند ناقص دولت ـ ملتسازی در سده اخیر در خاورمیانه آغاز و در سطوح ملی ـ منطقهای در اشکال مختلف نمایان و فراگیر شد و با انقلاب ایران به اوج منازعه ملت در تقابل با دولت رسید و با جنبشهای مردمی در آغاز هزاره سوم تداوم یافت. این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش است که؛ منازعات ملی و منطقهای و روند دولت ـ ملتسازی در خاورمیانه چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ نتایج مطالعات نشان میدهد رابطهای دوسویه و معکوس بین این دو برقرار است. بدین مفهوم که روند ناقص دولت ـ ملتسازی منازعات متعددی را ایجاد کرده که به تداوم این روند معیوب و نهایتاً به تشدید و گسترش منازعات ملی و منطقهای منجر شده است.
Prolonged tensions in the Middle East and its symmetry with recent global developments have left the region with a new wave of nation-state-building over a rift of conflict. Conflicts that began with the incomplete process of state-nation-building in the last century in the Middle East and appeared and spread in national-regional levels in various forms, and reached the peak of the nation-state conflict with IRI and continued with the popular movements at the beginning of the third millennium. Continued. This article, as a descriptive and analytical research, seeks to answer the question: How do national and regional conflicts and the state-nation-building process in the Middle East relate to each other? The results of the studies show that there is a bilateral and inverse relationship between the two. In the sense that the incomplete process of state-nation-building has created numerous conflicts that have led to the continuation of this flawed process and ultimately to the intensification and expansion of national and regional conflicts.
National Security, Regional Conflict, Government - Nation - Building, National Solidarity, Political Stability.
امنیت ملی, منازعه منطقهای, دولت ـ ملتسازی, همبستگی ملی, ثبات سیاسی.
111
140
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-158&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/12/7
1400/9/16
2021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Nasrollah
Davoodvandi
Phd of Islamic Azad University (Karaj Branch).
نصراله
داودوندی
davood2524@yahoo.com
0031947532846008025
0031947532846008025
Yes
دانش آموخته دکتری روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی کرج و مدرس گروه معارف اسلامی.
Afshin
Zargar
Assistant professor at Islamic Azad University (Karaj Branch).
افشین
زرگر
zargar.a2003@gmail.com
0031947532846008026
0031947532846008026
No
استادیار روابط بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی کرج.
Reza
Shirzadi
Assistant professor at Islamic Azad University (Karaj Branch).
رضا
شیرزادی
shirzadi2020@gmail.com
0031947532846008027
0031947532846008027
No
استادیار روابط بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی کرج.
fa
سید جمالالدین اسدآبادی و ایدئولوژی اسلامی؛ کنشها و معیارها
Seyed Jamaluddin Asadabadi and Islamic Ideology;
Actions and Criteria
ایدئولوژی در فرآیند جنبشها و نهضتها نقش مهمی دارد و در دنیا موتور محرک بسیاری از تحولات فکری و سیاسی بوده است. در جهان اسلام و ایران نیز ایدئولوژی اسلامی نقش مهمی در تحولات سیاسی دوران معاصر داشته است. اما این ایدئولوژی چرا و چگونه شکل گرفت؟ به نظر میرسد مهمترین معیارها در شکلگیری این ایدئولوژی متاثر از اندیشههای سیدجمال الدین اسدآبادی بوده است. وی دوری از اسلام را سبب انحطاط مسلمین دانست و برای اولین بار سعی نمود ایمان دینی و اسلام را تبدیل به ایدئولوژی نموده و آن را وارد زندگی مردم نماید. او معیارهایی را برای این ایدئولوژی تبیین و ارائه داد که دیری نپائید منجر به رنسانسی در ایران و جهان اسلام گردید و تقریباً عمده قیامها و نهضتهای اصلاحی و اسلامی را تا انقلاب اسلامی تحت تاثیر خود قرارداد. در این مقاله از روش «تحلیل محتوا» و تجزیه و تحلیل دادهها براساس آن، استفاده شده است.
Ideology plays an important role in the process of movements and is the driving force of many intellectual and political changes in the world. In the Islamic world, too, Islamic ideology has played a major role in contemporary political developments. Given the dominance of the system of domination and isolation of political Islam, this study deals with the origins of the reproduction of this ideology in the present era. It seems that the most important criteria in reviving this political Islam are related to the political actions of Seyyed Jamaluddin Asadabadi. He considered the distance from Islam as the cause of the decline of Muslims and tried to present the religious faith and Islam in the form of ideology and bring it into people's lives. He provided criteria for the revival of Islamic ideology, which paved the way for the renaissance in Iran and the Islamic world, and influenced the major Islamic uprisings and reform movements until the Islamic Revolution. This article uses content and data analysis.
Seyed Jamaluddin Asadabadi, Islamic Ideology, Islamic Identity, Islamic Revolution.
سیدجمال الدین اسدآبادی,ایدئولوژی اسلامی, هویت اسلامی, عقلانیت, علمگرایی, عمل گرایی, انقلاب اسلامی
141
162
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1140-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/06/1
1400/3/11
2021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Amin
Farrokhan
Phd student of political sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch.
امین
فرخان
a_farrokhan@yahoo.com
0031947532846008028
0031947532846008028
Yes
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشکده حقوق، الهیات وعلوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
Mostafa
Malakootian
Professor of political sciences, University of Tehran.
مصطفی
ملکوتیان
malacot@ut.ac.ir
0031947532846008029
0031947532846008029
No
استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
fa
سیاستهای توزیعی رژیم پهلوی و شکلگیری وضعیت انقلابی در ایران:
خیزش حاشیه علیه مرکز
Distribution Policies of the Pahlavi Regime and
the Formation of the Revolutionary Situation in Iran:
A Marginal Uprising Against the Center
مقاله حاضر به مطالعه کارویژه توزیعی نظام سیاسی پهلوی در ایجاد نارضایتی عمومی و شکلگیری وضعیت انقلابی در ایران اختصاص دارد. کارویژهای که با توزیع ارزشها و منابع کمیاب در سطح جامعه مرتبط است. در این مقاله برای گردآوری دادهها از روش اسنادی و منابع کتابخانهای استفاده شده است و برای تحلیل آنها، روش تحلیل کیفی بهکار رفته است. از نظر ماهیت، این پژوهش از نوع توصیفی ـ تاریخی است. فرضیه و یافتههای پژوهش مقاله عبارت است از: «الگوی توزیع منابع و ارزشها رژیم در سه حوزه اقتصادی، سیاسی و منزلت اجتماعی، سبب توزیع نامتوازن، نابرابر و ناعادلانه منابع و ارزشها در سطح جامعه ایران شده و بالتبع آن تأثیری عظیم بر ایجاد شکاف بهرهمندی و نارضایتی و درنهایت منجر به خیزش گروهها، اقشار و طبقاتِ محروم، حاشیهای و سرکوب شده علیه الگوی توزیعی نظام سیاسی پهلوی و وقوع انقلاب اسلامی ایران شد.
The present article is devoted to the study of the distributive special function of the Pahlavi political system in creating public dissatisfaction and shaping the revolutionary situation in Iran. A feature that is related to the distribution of values and scarce resources at the community level. In this article, documentary and library-based technique have been used to collect data and qualitative analysis method has been used to analyze them. In terms of nature, this research is descriptive-historical. The research hypothesis and findings of the article are as follows: the regime`s distribution model of sources and values in the fields of economy, policy and social dignity led to an unjust distribution of sources and values and following it caused a gap of exploitation and dissatisfaction and ultimately led to the rise of deprived, marginalized and oppressed groups and classes against the distributional pattern of the Pahlavi political system and, therefore, to the Islamic Revolution of Iran.
Islamic Revolution, Pahlavi Political System, Distribution Policies, Exploitation Gap, Relative Deprivation.
انقلاب اسلامی, نظام سیاسی پهلوی, سیاستهای توزیعی, شکاف بهرهمندی, محرومیت نسبی.
163
182
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1140-3&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/06/12021/12/7
1400/9/16
2021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Hassan
Khodadi
Assistant professor, University of Mazandaran.
حسن
خدادی
h.khodadi@umz.ac.ir
0031947532846008179
0031947532846008179
Yes
استادیار گروه الهیات دانشگاه مازندران و مدرس گروه معارف اسلامی
Mohammad
Rabiei Kohandani
Phd of political sciences.
محمد
ربیعی کهندانی
mrabiei@ut.ac.ir
0031947532846008180
0031947532846008180
No
دانشآموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).
fa
تحلیل تأثیر بحران توزیع بر سقوط رژیم پهلوی دوم و وقوع انقلاب اسلامی
An Analytical Study of the Impact of the Distribution Crisis on the Fall of the Second Pahlavi Regime and
the Occurrence of the Islamic Revolution
پژوهشحاضر، به بررسی و تحلیل تأثیر بحرانتوزیع در سقوط رژیم پهلوی دوم از منظر تئوری بحران لوسین پای میپردازد. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که نقش بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی چه بوده است. یافتههای این پژوهش نشاندهنده این واقعیت است که رژیم پهلوی به دلایلی از قبیل وجود استبداد، عدم توزیع مناسب قدرت، نبود مشارکت سیاسی، و تخصیص نامتوازن و ناعادلانه درآمدهای نفتی، دچار بحران توزیع شده بود. مقابله رژیم پهلوی با مطالبات مشارکتجویانه شهروندان در سیاست، تمرکز بیش از حد ثروت در بین سران رژیم پهلوی، و ترویج و توزیع ارزشهایی مغایر با باورهای دینی و سنتی جامعه ایران، نهایتاً به تشدید بحران توزیع انجامید و موجبات سقوط رژیم پهلوی را فراهم نمود. روش این پژوهش، به صورت توصیفی ـ تحلیلی و از نوع پژوهش علّی میباشد. جمعآوری دادهها در این پژوهش از طریق استفاده از منابع کتابخانهای و تحلیل اسنادی صورت گرفته است.
The present study examines and analyzes the impact of the distribution crisis on the fall of the Second Pahlavi regime from the perspective of Lucien Pye Crisis Theory. The main question of the present study is what was the role of the distribution crisis in the fall of the Pahlavi regime. The findings of this study indicate the fact that the Pahlavi regime was in a distribution crisis for reasons such as authoritarianism, lack of proper distribution of power, lack of political participation, and unbalanced and unjust allocation of oil revenues. The Pahlavi regime's confrontation with the citizens' participatory-based demands in politics, the excessive concentration of wealth among the Pahlavi regime's leaders, and the promotion and distribution of values contrary to the religious and traditional beliefs of Iranian society eventually exacerbated the distribution crisis and led to the fall of the Pahlavi regime. The method of this research is descriptive-analytical and causal research. The technique of collecting data and the method of the study are library-based documentary analysis.
Crisis, Development, Distribution Crisis, Pahlavi, Leucine Pye.
بحران, توسعه, بحران توزیع, پهلوی, لوسین پای.
183
204
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1140-4&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/06/12021/12/72021/12/7
1400/9/16
2021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Massoud
Akhavan Kazemi
Associate professor of political sciences, Razi University.
مسعود
اخوانکاظمی
mak392@yahoo.com
0031947532846008032
0031947532846008032
Yes
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی، کرمانشاه.
Omid
Shokraneh
AM of sociology of Islamic Revolution.
امید
شکرانه
omid.shokraneh@gmail.com
0031947532846008033
0031947532846008033
No
دانشآموخته ارشد جامعهشناسی انقلاب اسلامی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
fa
آسیبشناسی آموزشنوین در دوره قاجار
با تأکید بر مبانی و روشهای انتقال
Modern Educational Pathology in the Qajar Period with an Emphasis on the Principles and Methods of Transference
رنسانس و انقلاب صنعتی، جهان معاصر خود را تحتتأثیر قرارداد، پیشرفتهای مادی چشمگیر غرب، ممالک دیگر را ترغیب به ایجاد تحولاتی نمود تا خود را به کاروان غرب برسانند. برخی از کشورها تحول در نظام آموزش را راهکاری موثر برای این تحول دانستند. دولت قاجار نیز همین مسیر را در پیش گرفت. اما استقرار نظام آموزش نوین با آسیبهایی روبرو بود. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی پیجوی بررسی این آسیبها در دو بعد مبانی و روشهای انتقال و استقرار نظام آموزش نوین است. یافتهها حاکی از آن دارد اموری مانند: سطحینگری به فرهنگ غرب، بیتوجهی به روح استعمارگرایانه غربیان، وابستگی فکری و عقیدتی، دور شدن از هویت ملی و دینی فراگیران، در زمره آسیبهای مبنایی و اعزام محصلین به خارج از کشور، تأسیس مدارس نوین، نهضت ترجمه، مطبوعات از آسیبهایی است که میتوان آنها را ذیل آسیبهای ناشی از روش انتقال نظام آموزش نوین برشمرد.
The Renaissance and the Industrial Revolution affected the contemporary world, the dramatic material advances of the West persuaded other countries to make changes to reach the caravan of the West. Some countries considered the change in the education system as an effective solution for this change. The Qajar government followed the same path. But the establishment of a new education system faced with damage. This article seeks to investigate these injuries with a descriptive-analytical method in two dimensions: the principles and methods of transference and establishment of a new education system. Findings indicate that issues such as: superficiality toward Western culture, disregarding the colonial spirit of Westerners, intellectual and ideological dependence, alienation from the national and religious identity of learners, among the basic injuries and sending students abroad, the establishment of new schools, the translation movement, and the press are some of the harms that can be considered as the ends of method of transference of the new education system.
Tools and Foundations of Qajar Education System, Modern Education, Pathology, Western Culture.
ابزار و مبانی آموزش عصرقاجار, آموزش نوین, آسیبشناسی, فرهنگ غرب.
205
224
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-159&slc_lang=fa&sid=1
2021/05/252021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/12/72021/06/12021/12/72021/12/72021/12/7
1400/9/16
2021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Mohammad
Shahbazi
Phd of Islamic history and civilization.
محمد
شهبازی
karbala.jamkaran@gmail.com
0031947532846008034
0031947532846008034
Yes
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
Mohammad Hossein
Daneshkia
Associate professor of Islamic history and civilization.
محمدحسین
دانشکیا
daneshkia@maaref.ac.ir
0031947532846008035
0031947532846008035
No
دانشیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
Seyyed Mahmoud
Samani
Teacher of Islamic maaref.
سید محمود
سامانی
mahmud.samani@gmail.com
0031947532846008036
0031947532846008036
No
عضو گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت و مدرس گروه معارف اسلامی