fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
16
58
online
1
fulltext
fa
نظریۀ شبکه های سیاستی: رهیافتی برای تبیین مشکلات ساختار نهادی سیاست گذاری علم و فنّاوری در جهوری اسلامی ایران
Theory of Policy Networks: An Attitude for Explaining
the Problems of the Institutional Structure of Science and Technology Policy in the Islamic Republic of Iran
به رغم پیشرفت علم و فنّاوری ایران پس از انقلاب اسلامی؛ نظام علمی و فنّاوری اکنون در ایران با مشکلاتی جدی به ویژه در کارکردِ سیاستگذاری مواجه است. هدف پژوهش، مبتنی بر پارادایم تفسیری و روش فراترکیب، نشان دادنِ این مدعا است که نظریۀ شبکههای سیاستی، رهیافتِ مناسبی برای تبیین مشکلات ساختار نهادی سیاستگذاری علم و فنّاوری در ایران است. یافتههای پژوهش دو مشکل جدی را در این باره نشان میدهد: مشکلات متناظر با نهادهای سیاستگذار و مشکلات متناظر با تعاملات بین آنها. بدین ترتیب نظریۀ شبکههای سیاستی به عنوان نظریهای که بر اهمیت نقش «بازیگرانِ سیاستی» و «تعاملات آنها» تأکید میورزد، میتواند راهکارِ مناسبی برای برونرفت از مشکلات یادشده باشد. بنابراین از یک سو به سیاستگذاران توصیه میشود بیش از پیش به تعاملاتِ نهادهای سیاستگذاری علم و فنّاوری توجه و از سوی دیگر به پژوهشگران توصیه میشود برنامههای پژوهشیِ ویژهای برای حل این مسئله آغاز کنند.
Despite the advancement of science and technology in Iran after the Islamic Revolution, the scientific and technological system in Iran is now facing serious problems, especially in terms of policy-making. The aim of the research, based on the interpretive paradigm and the meta-synthesis method, is to show that the theory of policy networks is a suitable approach to explain the problems of the institutional structure of science and technology policy in Iran. The research findings show two serious problems in this regard: problems corresponding to policy-making institutions and problems corresponding to the interactions between them. Thus, the theory of policy networks as a theory that emphasizes the importance of the role of "political actors" and "their interactions" can be a good way to get out of these problems. Therefore, on the one hand, policymakers are advised to pay more attention to the interactions of science and technology policy institutions, and on the other hand, researchers are advised to start special research programs to solve this problem.
Theory of Political Networks, Science and Technology Policy, Islamic Republic of Iran, Meta-Synthesis.
نظریۀ شبکه های سیاستی؛ سیاست علم و فنّاوری؛ جمهوری اسلامی ایران؛ فرا ترکیب.
7
32
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-874-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/25
1399/2/6
2020/04/25
1399/2/6
Gholamali
Montazer
غلامعلی
منتظر
montazer@modares.ac.ir
0031947532846005529
0031947532846005529
Yes
استاد دانشگاه تربیت مدرس
esmaeel
kalantari
اسماعیل
کلانتری
esmaeelkalantari@yahoo.com
0031947532846005530
0031947532846005530
No
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
Seyyed Sepehr
Qazinoori
سید سپهر
قاضی نوری
ghazinoory@yahoo.com
0031947532846005531
0031947532846005531
No
استاد دانشگاه تربیت مدرس
fa
ارزیابی آیت الله خامنهای از تهدیدات ایالات متحده"فرصتِ تهدید"
Ayatollah Khamenei Assesses US Threats as
"Opportunity of Threat"
جمهوری اسلامی همواره از سوی غرب مورد تهدید قرار گرفته است. در مقابل، الگوی کلان آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) در مقابله با این تهدیدها موجب افزایش مقاومت و پایداری کشور در قبال تهدیدات خارجی شده است. سؤال اصلی این پژوهش این است که الگوی نظری و عملی آیتالله خامنهای در برابر تهدید آمریکا چیست؟ در پاسخ به این سؤال، بر اساس دادههای کتابخانهای و شیوهی تحلیل متن، بیان میشود که آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) با مبانی نظری اسلامی همچون اعتقاد به سنتهای الهی و بهرهبرداری مثبت از تهدیدات آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی و همچنین تکیه بر پتانسیل اتحاد جامعهی ایران در مقابل نیروی بیگانه و نیز با مهندسی معکوسِ تهدیدهای غیر قابل دفع و بهرهبرداریِ مثبت از شرایط، تهدیدات را به فرصتی برای پیشرفت مبدل مینماید و در هر حوزهای که حجم تهدید بیشتر صورت گرفته، پیشرفتها نیز فزونی یافته است.
The Islamic Republic has always been threatened by the West. In contrast, Ayatollah Khamenei's grand model of countering these threats has increased the country's resistance and stability to external threats. The main question of this research is: what is Ayatollah Khamenei's theoretical and practical model against the American threat? In answer to this question, based on library data and text analysis methods, it is stated that Ayatollah Khamenei relying on Islamic theoretical foundations such as belief in divine traditions and positive exploitation of US threats against the Islamic Republic and also relying on the potential of Iranian social unity against force, as well as reverse engineering of irreversible threats and positive exploitation of conditions, turns threats to opportunity for progress. Therefore, more successes may be seen in the cases of threats.
Islamic Republic of Iran, Ayatollah Khamenei, Threat, USA.
جمهوری اسلامی ایران, آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی), تهدید, آمریکا.
33
52
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-869-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/27
1399/2/8
2020/04/252020/04/27
1399/2/8
Mohsen
Khaki
محسن
خاکی
mohsen.khaki@ut.ac.ir
0031947532846005532
0031947532846005532
Yes
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
Seyyed Abbas
Mousavi
سیدعباس
موسوی
a.moosavi@alzahra.ac.ir
0031947532846005533
0031947532846005533
No
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء
fa
هژمونیطلبی حقوقی در سیاست خارجی ایالاتمتحده آمریکا پس از یازده سپتامبر؛ با تمرکز بر روند قانونگذاری بینالمللی در مبارزه با تروریسم
Seeking Law Hegemony in USA Foreign Policy after 11th
of September; with a concenteration on international
regislation of Terrorism
ایالات متحده آمریکا، پس یازده سپتامبر 2001 در سودای دستیابی به جایگاه هژمونیک، از طریق نهادینهسازی استثنائات جدیدی نظیر مبارزه با تروریسم، مداخله بشردوستانه و مسئولیت حمایت، به پایهریزی قوانین مطلوب خود در عرصه بینالمللی پرداخت. درواقع، ایالاتمتحده آمریکا از ظرفیت هنجارسازی و قاعدهسازی حقوق بینالملل در راستای تأمین منافع و تحمیل اراده خود بهره گرفت. این تحقیق به چگونگی نقشآفرینی ایالاتمتحده آمریکا در توسعه هنجاریهای حقوق بینالملل خواهد پرداخت. فرضیه این مقاله با تمرکز بر حقوق بینالملل مبارزه با تروریسم و با روش تاریخی ـ تطبیقی و از طریق استدلالهای استنادی ـ حقوقی و همچنین استفاده از منابع کتابخانهای، آن است که ایالاتمتحده- بهعنوان کنشگر غالب سیستم بینالملل ـ درصدد تبدیل ترجیحات خود به هنجارها و تعهدات حقوقی جدید از طریق قطعنامههای شورای امنیت، ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد پس از حوادث یازده سپتامبر بوده است. در این فرایند میزان تأثیرگذاری یکجانبهگرایی ایالاتمتحده در تحول هنجارهای حقوق بینالملل توسل بهزور با تمرکز بر مبارزه با تروریسم نیز مورد ارزیابی قرار میگیرد.
After the 11th of September of 2001, the United States, intending to reach a hgemonic position by institutionalizing new exceptions such as the fight against terrorism, humanitarian intervention, and liability for protection, has established its own international law. In fact, the United States used the capacity to regulate and regulate international law in order to secure its interests and impose its will. This study search the question: how has the United States, played a role in developing the norms of international law. The hypothesis of this article focuses on the international rights of the fight against terrorism and through historical-comparative methods and through citation-legal arguments, as well as the use of library resources. The new law, through Security Council resolutions, follows Chapter VII of the UN Charter after the events of 9/11. In this process, the impact of the unilateralism of the United States on the evolution of the norms of international law is also assessed, focusing on the fight against terrorism.
September 11th, United States of America, Hegemony, International Law, Resort to Force, Terrorism.
یازده سپتامبر, ایالاتمتحده آمریکا, هژمونی, حقوق بینالملل توسل بهزور, تروریسم.
53
72
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1076-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/272020/04/29
1399/2/10
2020/04/252020/04/272020/04/29
1399/2/10
Yousef
Mowlayi
یوسف
مولایی
yousef.molaei@gmail.com
0031947532846005534
0031947532846005534
Yes
استادیار دانشگاه تهران
Roohollah
Malaki Azinabadi
روح اله
ملکی عزین آبادی
r.malaki@ut.ac.ir
0031947532846005535
0031947532846005535
No
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
fa
تحلیل مدیریت نظامِ جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جریانها و فِرَق نوپدید
An Analytical Study of IRI Management agains
Emergent Currents and Sects
شیوع جریانها و فرق نوپدید بهویژه در میان جوانان، ازجمله چالشهای قابل توجه در مقابل هویت اسلامی و انقلابی جامعه میباشد، مسئله این پژوهش تحلیل مدیریت صورت گرفته در مواجهه با جریانها و فرق نوپدید میباشد. بررسی راهبرد ج.ا.ا در مدیریت جریانها و فرقههای نوپدید، گویای ممانعت از ترویج آنها و کاهش آسیبهای آنها است، اما مصونسازی فضای فرهنگی، نیازمند به روزسازی سیاستها، جهت افزایش کارآمدی است. نتایج این تحقیق نشان میدهد عدم تعریف یکسان از جریانها، وجود نهادها و سازمانهای موازی با کارکردهای مشابه، فقدان الگوی استراتژیک کلان در مواجهه با فرق و جریانهای نوپدید و نبود یک راهبرد تعریفشده، باعث عدم اثرگذاری بهینه در مدیریت بوده است؛ بنابراین، توجه به حقوق معنوی مردم، نظارت دقیق بر محصولات فرهنگی، رصد دائمی فرق و جریانها، ارائه محتوای غنی عرفان اسلامی، پرهیز از موازیکاری، میتواند در کارآمدی بیشتر ساختار مؤثر باشد.
The prevalence of emergent currents and sects, especially among the young, is one of the challenges facing the Islamic and revolutionary identity of society. The issue of this research is the analysis of the IRI management facing the currents and differences. Examining the IRA's strategy for managing emerging currents and sects makes it appear that they should not be promoted and that their harms should be reduced, but the protection of cultural space requires updating policies to increase efficiency. The results of this study show that the lack of uniform definition of currents, the existence of institutions and organizations parallel to similar functions, the lack of a macro strategic model in the face of emerging sects and currents, and the lack of a defined strategy have led to ineffective management. People's spiritual rights, careful monitoring of cultural products, constant monitoring of sects and currents, providing rich content of Islamic mysticism, avoiding parallel work, can be more effective in the efficiency of the structure.
Management Analysis, Efficiency, Current, Emerging Sects.
تحلیل مدیریت,کارآمدی ,جریان, فرق نوپدید.
73
92
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1053-4&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/29
1399/2/10
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/29
1399/2/10
Moosa
Yarikhani
موسی
یاری خانی
m.yarikhani57@gmail.com
0031947532846005536
0031947532846005536
Yes
دانشجوی دکتری دانشگاه معارف اسلامی
Mohammadhadi
Fallahzadeh
محمدهادی
فلاح زاده
ffalahzadeh@yahoo.com
0031947532846005537
0031947532846005537
No
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
Ebrahim
Kalantari
ابراهیم
کلانتری
ekalantari@ut.ac.ir
0031947532846005538
0031947532846005538
No
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
fa
نقش عالمان شیعی در تکوین مولفههای هویت ملی ایرانیان در دوره صفویه
The Role of Shiite Scholars in the Genesis of the Components of Iranian National Identity during the Safavid period
امروزه یکی از مباحث پرمناقشه جامعه سیاست، هویت ملی است. سؤالی که در اذهان پژوهشگران ایجاد میشود، این است که آیا عالمان شیعی به عنوان یکی از کنشگران اصلی جامعه ایرانی دوره صفویه، در شکلگیری مؤلفههای هویت ملی این سرزمین نقشی داشتهاند؟ با بررسی تاریخی عملکرد، مواضع و رفتار عالمان شیعی در این دوره، تأثیرگذاری آنان در شکلگیری مولفههای هویت ملی ایرانیان همچون: سرزمین، دولت متمرکز، مذهب رسمی، دفاع از تمامیت ارضی، زبان و ادبیات فارسی، و... مشهود خواهد بود؛ و پایایی و پویایی برخی مؤلفههای هویت ملی ایرانیان مرهون عملکرد عالمان شیعی میباشد؛ این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی و بر مبنای دادههای اسناد تاریخی، به تبیین ایفای نقش عالمان شیعی در تکوین مؤلفههای هویت ملی ایران در دوره صفویه پرداخته، و نوع ایفای نقش آنان در مؤلفههای هویت ملی ایرانیان را بیان نموده است.
Today, one of the most controversial issues in political society is national identity. The question that arises in the minds of researchers is whether Shiite scholars, as one of the main actors in the Iranian society of the Safavid period, have played a role in shaping the components of the national identity of this land? By examining the performance, positions and behavior of Shiite scholars in this period, their influence on the formation of components of Iranian national identity such as: land, centralized government, official religion, defense of territorial integrity, Persian language and literature, etc. will be evident; and the reliability and dynamism of some components of Iranian national identity is due to the performance of Shiite scholars; this study with an analytic-descriptive method on the basis of historical and data and evidences has explained the role played by Shiite scholars in this field.
National Identity, Shiite Scholars, Iran, Safavid.
هویت ملی, عالمان شیعی, ایران, صفویه.
93
114
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-911-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/6
1399/2/17
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/6
1399/2/17
hossein
rajae
حسین
رجائی
hossein.rajae@yahoo.com
0031947532846005539
0031947532846005539
Yes
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
Musa
Haqqani
موسی
حقانی
mh@iihs.org
0031947532846005540
0031947532846005540
No
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
fa
قلمرو و گستره سیاسی دین در اندیشه امام خمینی(ره)
The Domain and Political Scope of Religion
in Imam Khomeini`s Thought
ازجمله مباحث و مسائل اساسی دینپژوهی نزد دینپژوهان معاصر، تبیین محدوده و تعیین گستره و قلمرو دین است. به این جهت مسئله پژوهش حاضر، تبیین قلمرو گستره سیاسی دین در اندیشه امام خمینی+ میباشد. در این راستا گروهی از دینپژوهان قلمرو دین را محدود به امور اخروی میدانند و اصطلاحا به «محدود انگاری» دین رای میدهند. از نگاه آنان گزارههای دین معطوف به سعادت و خیر آنجهانی بشر است و صورتبندی و ساماندهی امور دنیوی و اینجهانی، در رصد و رسالت دین نیست. پژوهش پیشرو ـ با روش توصیقی، تحلیلی ـ میکوشد با جستجو در آراء و اندیشههای سیاسی امام خمینی+، نظریه محدودانگاری قلمرو دین را نقد کند و مبتنی بر ایده جامعیت معطوف به نیاز و تربیت، حوزه دین را در ورود و حضور در همه حیطهها و قلمروهای زندگی انسانی، توانمند بیابد.
One of the main topics and issues current among contemporary religious scholars lies in explaining the domain of religion. Therefore, the problem of the present study is to explain the political scope of religion in Imam Khomeini's thought. As is known, a group of religious scholars consider the domain of religion limited to otherworldly affairs and agree with so-called religious restrictionism. In their view, the propositions of religion are focused on the happiness and goodness of the human in the hereafter world, while the formulation and organization of earthly affairs is not a part of religious mission. The present study, using a descriptive and analytical method, seeks to critique religious restrictionism with reliance on Imam Khomeini's political views and ideas, and based on the idea of comprehensiveness to need and educatin, support the view saying the realm of religion in all fields of human life.
Religion, Politics, Imam Khomeini, Domain, Secularism.
دین,سیاست, امام خمینی(ره), قلمرو(گستره),سکولاریسم
115
134
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-101-5&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/29
1399/2/10
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/29
1399/2/10
Seyyed Mohammad Hossein
Miri
سیدمحمدحسین
میری
miri@asnrukh.ac.ir
0031947532846005541
0031947532846005541
Yes
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی
fa
سیاست معنا در گفتمان شیعه
The Politics of Meaning in Shiite Discourse
در کنار مبارزه و قیام، «تولید معنا» در حوزههایی که قدرت حاکم امکان دستاندازی در آن را نداشته، بخشی از سنت ائمه معصومین^ برای حفظ و توسعه گفتمان شیعه بوده است. سؤال تحقیق این است که شیعه به رغم موضع انتقادی نسبت به سیاست رسمی در برخی دورههای تاریخی، چگونه توانست گفتمان سیاسی خود را حفظ کند و منتشر نماید؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد ائمه اطهار^ در مواجهه با شرایط سیاسی مختلف برای حفظ و بسط گفتمان شیعه از راهبردهای مؤثر بهره گرفتهاند که «سیاست معنا» یکی از این راهبردها بوده است. سیاست معنا مرکب از زنجیرهای از نشانههاست که هر کدام میراث یکی از ائمه بوده و در سیره یک یا چند امام ممکن است تکرار شده باشد. دلالت معنایی منظومه نشانههای سیاست معنا در سیره ائمه معصومین^ عبورپذیرکردن مرزهای قدرترسمی و تضمین زیست شیعه در حوزههای مقاومت بوده است. روش این مقاله تحلیل نشانه معناشناختی گفتمان است.
Along with the struggle and uprising, "production of meaning" in areas where the ruling power has not been able to gain access has been part of the tradition of the Imams to preserve and develop the Shiite discourse. The research question follows as: how the Shiites were able to maintain and disseminate their political discourse, despite their critical stance on official politics in some historical periods? The findings of the research show that the Imams (as) have used effective strategies in order to maintain and expand the Shiite discourse in the face of various political conditions, and "politics of meaning" has been one of these strategies. The politics of meaning is composed of a chain of signs, each of which is the heritage of one of the Imams and may be repeated in the life of one or more Imams. The semantic implication of the system of signs of the politics of meaning in the life of the Imams (as) has been the crossing of the borders of official power and the guarantee of the Shiite life in the areas of resistance. The method of this paper is to analyze the semantic sign of discourse.
Shia, Meaning, Network Power, Resistance, Sign of Semantics
شیعه, معنا, قدرت شبکهای, مقاومت, نشانه معناشناسی
135
154
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-850-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/292020/04/25
1399/2/6
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/292020/04/25
1399/2/6
Hamdollah
Akvani
حمداله
اکوانی
akvani@yu.ac.ir
0031947532846005542
0031947532846005542
Yes
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج
fa
قلمرو اختیارات حاکم اسلامی از منظرآیتالله خویی&
The Domain of Islamic Ruler's Authority
As viewed by Ayatollah Khoei
فقه سیاسی شیعه تاکنون مراحل مختلفی را گذرانده است، به گونهای که میتوان ادعا کرد از غیبت امام زمان# تا عصر صفویه، «گزاره سیاسی» و از آن زمان تا انقلاب اسلامی، «تئوری سیاسی» و در آخرین مرحله خود، «نظام سیاسی» را تولید کرده است. مقاله حاضر درصدد است بر اساس مبنای نظارت فقیه، آرا و اندیشههای سیاسی آیتالله خویی& در باب قلمرو اختیارات حاکم اسلامی را با روش توصیفی ـ تحلیلی دادهها بررسی نماید. ازجمله نتایج و یافتههای تحقیق، میتوان به این مطلب اشاره داشت که افزون بر بیان قلمرو اختیارات فقیه در عصر غیبت در اندیشه آیتالله خویی&، تکلیف حکومت، سرنوشت حکومت و سیاست را نیز تبیین کرد. ایشان با استفاده از عام بودن مفهوم «حسبِ»، تصدّی فقیه را بر امور نظامی و لشکری (فرماندهی کل قوا) اثبات میکند.
Shiite political fiqh has gone through various stages so far, so that it can be claimed that from the absence of the last infallible Imam (as) to the Safavid era, "a political proposition", from then until the Islamic Revolution, "a political theory" and in its last stage, "a political system" have been occurred respectively. It has been intended in present study to examine Ayatollah Khoi's political views on the realm of the powers of the Islamic ruler based on the supervision of the jurist, through a descriptive-analytical method. Among the results and findings of the research, it can be pointed out that in addition to expressing the scope of authority of the jurist in the era of absence in the mind of Ayatollah Khoei, the task of government, the fate of government and politics can also be explained. Using the general concept of "hisb", he proves the authority of the jurist over military and armed affairs (Commander-in-Chief of the Armed Forces).
Political Jurisprudence, Taqiyyah, Hasabi Affairs, Islamic Ruler, Ayatollah Khoei.
فقه سیاسی, تقیه, امور حسبی, حاکم اسلامی, آیت الله خوئی.
155
174
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-90-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/292020/04/252020/05/6
1399/2/17
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/292020/04/252020/05/6
1399/2/17
Najaf
Lakzai
نجف
لکزایی
nlakzaee@gmail.com
0031947532846005543
0031947532846005543
Yes
استاد دانشگاه امام صادق (ع)
Ahmad
Rahdar
احمد
رهدار
fotooh.r@gmail.com
0031947532846005544
0031947532846005544
No
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
Ahmad Ali
Khosravi
احمدعلی
خسروی
Ahmad.torab@gmail.com
0031947532846005545
0031947532846005545
No
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان
Sayyed Javad
Mirkhalili
سیدجواد
میرخلیلی
mirkalili@aut.ac.ir
0031947532846005546
0031947532846005546
No
fa
شناسایی مؤلفه های اقتصاد مقاومتی با رویکرد دلفی فازی
Identifying the Components of the Resistance Economy
with the Delphi Fuzzy Approach
این مقاله درصدد است به این سؤال پاسخ دهد که مؤلفههای اقتصادی مقاومتی در صنعت ایران خودرو در اندیشه سیاسی و اقتصادی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و قرآن کریم با تکنیک دلفی فازی کدامند؟ در این پژوهش از تکنیک دلفی فازی به عنوان یکی از فنون تحلیل علمی برای دستیابی به اتفاق نظر میان اعضای پنل که از خبرگاناند برای تعیین مؤلفهها و ابعاد اقتصاد مقاومتی صنعت خودروسازی انقلاب اسلامی ایران بکار برده شده است. با توجه به سؤال تحقیق، در اندیشه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب 10 مؤلفه عمده در اقتصاد مقاومتی ذکر نمودند که عبارتند از: مدیریت جهادی، اقتصاد پیشرو، تأمین نیازهای مشتریان، اقتصاد درونزا، تقویت نیروی انسانی و دانش و فناوری، برونگرا بودن، فرصتساز بودن و توانمندسازی کارکنان، جهاد اقتصادی و سیاستگذاری فرهنگی؛ نتایج نشان داد، با توجه به مؤلفههای مذکور، اقتصاد درونزا به عنوان مهمترین بُعد با مؤلفههای: استقلال؛ خودکفایی و فعلیت بخشیدن به ظرفیتهای داخلی شناخته شد.
This article seeks to answer the question: what are the components of resistance economy in Iran Khodro Industry in the political and economic thought of the Supreme Leader and the Holy Quran with fuzzy Delphi technique? In this study, Delphi fuzzy technique as one technique for scientific analysis has been used to reach consensus among panel expert members in finding the components and dimensions of resistance economy of IRI's Automotive Industry. According to the research question, in the thought of resistance economy, the Supreme Leader of the Revolution mentioned 10 main components in resistance economy as: jihadi management, leading economy, meeting customer needs, endogenous economy, strengthening manpower and knowledge and technology, being extroverted, opportune-making, empowering Employees, Economic Jihad, and Cultural Policy-making. The results showed that, given the above components, endogenous economics was recognized as the most important dimension with the components: independence, self-sufficiency, and actualization of domestic capacities.
Resistance Economy, Supreme Leader, Iran Khodro Industry, Fuzzy Logic, Fuzzy Delphi Technique.
اقتصاد مقاومتی, مقام معظم رهبری, صنعت ایران خودرو, منطق فازی, تکنیک دلفی فازی.
175
200
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-930-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/292020/04/252020/05/62020/04/29
1399/2/10
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/292020/04/252020/05/62020/04/29
1399/2/10
Ammar
Feizi
عمّار
فیضی
ammarfeyzi@live.com
0031947532846005547
0031947532846005547
No
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
Ehsan
Sadeh
احسان
ساده
e.sadeh@yahoo.com
0031947532846005548
0031947532846005548
Yes
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
Zeinolabedin
Amini Sabeq
زین العابدین
امینی سابق
drsajadamini@yahoo.com
0031947532846005549
0031947532846005549
No
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
Reza
Ehtesham Rathi
رضا
احتشام راثی
rezaehteshamrasi@gmail.com
0031947532846005550
0031947532846005550
No
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
fa
ریشه یابی نظرگاه تئوریک شریعتی نسبت به مفهوم ولایت فقیه
A Root Study of Shariati's Theoretical Opinion
on the Concept of Velayat-e-Faqih
آراء دکتر شریعتی درباره روحانیت و فقاهت در برهههای مختلف، صورتهای گوناگونی یافته است. مسئله تحقیق حاضر، واکاوی بخشی از نظریات اندیشه سیاسی شریعتی است که نسبت میان روحانیت و سیاست را روشن میسازد. یافتههای تحقیق با ابتنای بر روش توصیفی- تحلیلی و متنمحور گویای آن است که شریعتی در پارهای از آثار خود مواضعی آنچنان همسو با نیابت سیاسی ـ اجتماعی روحانیون در عصر غیبت اتخاذ میکند که در بادی امر، پژوهش درباره اعتقاد یا عدم اعتقاد او به ولایت فقیه، به عنوان جایگاهی حقوقی در جامعه سیاسی شیعیان عصر غیبت را ضروری می نماید. در این راستا، ابتدا تصویری کلی از منظومه فکری شریعتی و مفصلهای اثرپذیری وی از مکاتب و اندیشههای مختلف ارائه شده و سپس جایگاه سیاسی روحانیت و سیاست در قالب مفهوم ولایت فقیه در اندیشه وی تبیین گردیده است.
Shariati's Opinions on the clergy class and fiqahat have taken different forms during different periods of time. The present research has been intended to study some of theories of Shari'ati`s political thought that clarify the relationship between the clergy class and politics. The findings based on the descriptive-analytical and text-oriented method, show that Shariati, in some of his works, takes such positions in line with the socio-political representation of the clergy, as a necessary legal position in the Shiite political community, in the era of Imam`s absence. In this regard, at first, a general picture of Shariati's intellectual system and the details of his influence from different schools and ideas are presented and then the political position of clergy and politics in the form of the concept of Velayat-e-Faqih in his thought is explained.
Dr. Shariati, Velayat-e Faqih, Theoretical Perspective, Clergy, Political Thought.
دکتر شریعتی, ولایت فقیه, نظرگاه تئوریک, روحانیت, اندیشه سیاسی.
201
222
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-281-4&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/292020/04/252020/05/62020/04/292020/04/27
1399/2/8
2020/04/252020/04/272020/04/292020/04/292020/05/62020/04/292020/04/252020/05/62020/04/292020/04/27
1399/2/8
Seyed Mahdi
Sadati Nejad
سید مهدی
ساداتی نژاد
msadatinejad@ut.ac.ir
0031947532846005551
0031947532846005551
Yes
استادیار دانشگاه تهران
Saman
Rahmani
سامان
رحمانی
saman.rahmany@yahoo.com
0031947532846005552
0031947532846005552
No