fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
8
24
online
1
fulltext
fa
نیروی اجتماعی و تأثیر آن بر شرایط پس از پیروزی
در انقلاب فرانسه و انقلاب اسلامی ایران
نیروی اجتماعی در انقلاب اسلامی ایران یکی از پایههای اصلی ثبات و تداوم نظام انقلابی بوده است. اصالت و هویت مذهبی، رهبری وحدتبخش و وحدت رهبری انقلاب و جامعیت آرمان انقلابی از دلایل اصلی این امر است. این تأثیر، زمانی بهصورت مشخصتر میتواند مورد بررسی قرار گیرد که در جایگاه مقایسه با نیروی اجتماعی درگیر در یک انقلاب دیگر مانند انقلاب سال 1789 فرانسه واقع شود؛ زیرا در مقابل ثبات قابل توجه نظام جمهوری اسلامی، انقلاب فرانسه نتوانست پس از پیروزی بهثبات و تحکیم برسد و منازعه گروهها تا دههها ادامه یافت.
نیروی اجتماعی, قدرت سیاسی, انقلاب اسلامی ایران, انقلاب فرانسه, اصالت, هویت, آرمان انقلابی, جامعیت.
9
42
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-169-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/15
1398/11/26
2020/02/15
1398/11/26
مصطفی
ملکوتیان
malakootian@gmail.com
0031947532846006580
0031947532846006580
Yes
وحیده
احمدی
ahmadi.vahide@gmail.com
0031947532846006581
0031947532846006581
No
fa
تحلیلی بر مصاحبههای امام خمینی+ با
رسانههای خارجی در سال 1357
نوشتار حاضر به بررسی مصاحبههای امام خمینی+ با خبرنگاران و رسانههای خارجی در سال 1357 میپردازد که در نجف، نوفللوشاتو و قم انجام گرفته است. با توجه به طرح تفسیرهای متفاوت و شبهاتی که ممکن است درباره این مصاحبهها انجام گرفته باشد، نویسنده تلاش کرده تا با ارائه مستندات و تحلیلهای لازم، اثبات کند که این پاسخها نهتنها نشانۀ تعارض در سیره نظری و عملی امام+ در طرح حکومت اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت مطلقه فقیه نیست بلکه حاکی از درایت و هوشمندی سیاسی امام راحل است که در عین صداقت و روشنگری و درایتی داهیانه بیان شده و همگان را با رعایت وحدت کلمه و دوری از طرح موضوعات مناقشهبرانگیز، بهسوی هدف واحد سرنگونی نظام پهلوی بسیج کرده است.
امام خمینی+, مصاحبهها, رسانههای خارجی, انقلاب اسلامی, حکومت اسلامی, دولت, رهبری.
43
74
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-4&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/15
1398/11/26
2020/02/152020/02/15
1398/11/26
بهرام
اخوان کاظمی
kazemi@shirazu.ac.ir
0031947532846006582
0031947532846006582
Yes
fa
نقش مصلحت در تحول فقه سیاسی شیعه
پس از انقلاب اسلامی
طرح مصلحت نظام سیاسی، پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی، در برخی ساحتها موجب تحول فقه سیاسی شیعه شد. دراین نوشته کوشیدهایم تا با بررسی جایگاه مصلحت در فقه سیاسی شیعه و با توجه بهامکان فهم برخی از مصالح و مفاسد و ساحت کارآمدی و ابزاری آن برای ادارۀ جامعه و اجرای احکام و آموزههای دین، نقش آنرا در دگرگونی این دانش، نشان دهیم. لذا این نکته را مورد تأکید قرار دادیم که با توجه بهنقش مصلحت در اموری مانند گذر از نگاه محدود بهنگرش کلان؛ بروز کارآمدی فقه سیاسی؛ کاربردی شدن احکام حکومتی و توسعۀ قلمرو مسایل فقه سیاسی؛ این اصل، توانسته است این دانش را دچار برخی تحولها سازد و از آنجا که این تحول بر اساس روش اجتهاد سامان یافته، تحولی اصیل است.
فقه سیاسی شیعه, تحول, مصلحت نظام سیاسی, اجتهاد, کارآمدی, حکم حکومتی, نگرش محدود و کلان.
75
100
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-172-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/152020/02/15
1398/11/26
2020/02/152020/02/152020/02/15
1398/11/26
سیدکاظم
سیدباقری
sbaqeri86@yahoo.com
0031947532846006583
0031947532846006583
Yes
fa
مقاممعظمرهبری و نظریه ساختاری روابط بینالملل
در سیاستگذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران
با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت شیعی در دوران حاضر، مسئله برقراری رابطه با فضای بینالمللی اهمیت یافت. مباحثی نظیر نظام سلطه نیز، مفروضاتی برای برخورد با فضای نظام بینالملل بههمراه داشت که منشأ پیدایش نظریهای نوین در غالبی ساختارمند از روابط بینالملل شد. از آنجا که مقاممعظمرهبری که فصلالخطاب نظام جمهوری اسلامی در تبیین سیاستهای کلان است، بهتبیین این نحوه عمل با فضای بینالمللی و بهعبارتی سیاستگذاری خارجی پرداختهاند، ما در این مقاله بهدنبال فهم این نظریات و تأثیر آن بر سیاست خارجی ایران هستیم.
مقاممعظمرهبری, سیاستگذاری خارجی, نظریه ساختاری روابط بینالملل, سیاست خارجی ایران, نظام سلطه.
101
130
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-125-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/15
1398/11/26
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/15
1398/11/26
مظفر
نامدار
namdar335@gmail.com
0031947532846006584
0031947532846006584
Yes
محمدحسین
ضمیریان
mzamiryan@gmail.com
0031947532846006585
0031947532846006585
No
fa
انقلاب: بغرنجی در مفهوم، تنوع در مصداق
انقلاب، پدیدهای استثنایی در سیر تحول جوامع است. بغرنجی، پیچیدگی، چندبعدی و چندلایه بودن در مفهوم و نیز تنوع در پیدایش، روند و فرجام در مصداق، از جمله ویژگیهای این پدیده است. ویژگی دیگر آن، عدماجماع و توافق بر یک تعریف مشخص و قابل قبول برای همه مکاتب و نظرات است. در مقاله حاضر ضمن مروری بر ویژگیهای ذکرشده، نگارنده کوشیده است به تعریفی جامع از لحاظ آموزشی دست یابد، بهنوعی که دانشجو و محقق، با درنظر گرفتن آن، بتواند نسبت به کلیه تعاریفی که با آن مواجه میشود، ذهنیت اولیه و نسبتاً روشنی داشته باشد. در آخر نیز ترسیمی از مدل انقلاب در دوبینش مارکسیتی و اسلامی ارائه میشود.
انقلاب, سیاست, رجعت, تکامل, انقلاب کبیر, انقلاب رنگی, خشونت, مدل انقلاب.
131
170
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-115&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/15
1398/11/26
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/15
1398/11/26
هادی
نخعی
nakhai@aut.ac.ir
0031947532846006586
0031947532846006586
Yes
fa
ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
قبل و بعد از بازنگری
با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سیاسی برآمده از آن در قانون اساسی بر اصل مترقی ولایت فقیه بنا شد. ولی بهدلیل تحولات و شرایط پیشآمده در فاصله سالهای 68 ـ 1358، در بازنگری قانون اساسی، در موارد مربوط به ولایت فقیه نظیر «شرایط و ویژگیها، اختیارات و وظایف، کیفیت تعیین و گزینش و برکناری و کنارهگیری» تغییراتی داده شد.
نویسنده با تطبیق و مقایسه موارد مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قبل و بعد از بازنگری، نتیجه گرفته که اصلاحات صورت گرفته در موضوع ولایت فقیه، مبتنی بر شرایط عینی جامعه و امری ضروری و اجتنابناپذیر بوده است.
ولایت فقیه, قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, بازنگری, شرایط و ویژگیها, اختیارات و وظایف, کیفیت گزینش, کنارهگیری و برکناری.
171
206
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-116&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/15
1398/11/26
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/15
1398/11/26
احمدرضا
بهنیافر
mehdi.behniafareng@yahoo.com
0031947532846006587
0031947532846006587
Yes
fa
شکاف نسلها؛
بررسی جامعهشناختی فاصله نسلها از انقلاب اسلامی تاکنون
در این مقاله ابتدا بهتعریف نسلی و تقسیمبندی نسلها پرداخته سپس مجموعه تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور را بهصورت مختصر مرور خواهیم کرد. در بخش بعد بهمهمترین شاخصههای نسل سوم پرداخته و در خلال آن درصدد ارائه راه حل خواهیم بود. در ادامه، مدیریت فکری مبتنی بر عقلانیت، مشارکت سیاسی نسل سوم،کارویژه مذهب در کاهش این فاصله و نقش مسایل اقتصادی و تأثیر آن، مورد بررسی قرار گرفته است.
انقلاب اسلامی, شکاف نسلها, چالشهای سیاسی اجتماعی, چالشهای فرهنگی و هویتی, مشارکت سیاسی.
207
238
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-117&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/17
1398/11/28
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/17
1398/11/28
عنایتالله
یزدانی
yazden2006@gmail.com
0031947532846006588
0031947532846006588
Yes
علی
قادری
alighaderi1973@gmail.com
0031947532846006589
0031947532846006589
No
fa
جنبش اسلامی در اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین
تا دهه 80 میلادی، نحوه مشارکت مسلمانان ساکن در رژیم صهیونیستی که جمعیت آنان به بیش از یک میلیون نفر میرسد، در چارچوب حضور در احزاب سوسیالیستی و چپگرا خلاصه شده است و از این تاریخ به بعد است که شاهد ظهور احزاب عربی با رویکرد ناسیونالیستی و قوممحور در اراضی اشغالی هستیم.
با تشدید موج اسلامگرایی در منطقه براثر پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جریانهای سیاسی عربی در اسرائیل تحت تأثیر گفتمان اسلامگرایی قرار گرفتند اما با بروز اختلافات درون جناح اسلامگرا در رژیم صهیونیستی، «جنبش اسلامی فلسطین اشغالی»، به دو طیف شمال (اصولگرا) و جنوب (عملگرا) تقسیم شد. بررسی این جریان اسلامی و چشمانداز آن که در نوع خود بدیع است، محور اصلی این پژوهش بهشمار میرود.
اسلام سیاسی, جنبش اسلامی فلسطین اشغالی, اعراب اسرائیل.
239
272
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-118&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/172020/02/17
1398/11/28
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/172020/02/17
1398/11/28
جلال
درخشه
j.dorakhshah@yahoo.com
0031947532846006590
0031947532846006590
Yes
کسری
صادقیزاده
sadeqizadeh@gmail.com
0031947532846006591
0031947532846006591
No
fa
تأثیر ماهیت انقلابیان بر ضعف دستگاه سرکوب رژیم شاه
به نظر نویسنده، رهبران انقلابی با استفاده از سردرگمی ارتش در جریان انقلاب و با بیانهای خویش، زمینه را برای جذب و پیوستن ارتش به انقلابیون فراهم ساختند. روابط دیپلماتیک بین سران ارتش و انقلابیون نیز منجر به تغییر گفتمان در زمینه حل بحران شد و سران ارتش و فرماندهان را به صورت روانی متقاعد کرد که راه حل بحران از طریق گفتمان سیاسی است، نهگفتمان نظامی.
فرهنگ شهادت و روحیه شهادت طلبی نیز، استفاد از راهکار کشتار را در درازمدت ناکارآمد ساخت و مراسم چهلم و عزاداری (ناشی از کشتهشدن هریک از انقلابیون)، بسیج سیاسی را در سطح وسیعتری ممکن ساخت و آنرا به سایر شهرها تسری داد. لذا سران ارتش و فرماندهان رژیم شاه با آگاهی از این امر، کشتار بیشتر را محدود کردند.
ماهیت انقلابیون, ارتش, ضعف دستگاه سرکوب, انقلاب ایران
273
301
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-119&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/172020/02/172020/02/17
1398/11/28
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/172020/02/172020/02/17
1398/11/28
ابراهیم
صالح آبادی
abrahimsalehabadi@yahoo.com
0031947532846006592
0031947532846006592
Yes
fa
جلوهها و نمودهای اسلامهراسی در اروپا؛
رویکردهای نئومحافظهکار و لیبرال
اسلامهراسی یا منفینماییهای غیرعقلانی از اسلام و مسلمانان، ریشه در فراز و فرودهای تاریخی، رویکردهای سیاسی هدایت شده و آسیبهای ابزارهای معرفتشناسانه غربی دارد. رویکردهای اسلامهراسی معاصر بر دو نحله: نئومحافظهکاری و لیبرالی تفکیک شده است. تئوری برخورد تمدنها، مبنای نظری رویکردهای افراطی نئومحافظهکار در اروپا شد، به نحوی که مفهوم «یورابیا» در این راستا از سوی برخی از نویسندگان اروپایی ابداع شد و بدون اینکه نتیجهای از این لفاظیهای بیمبنا حاصل شود صرفاً بر احساسات غیرعقلانی اسلامهراسانه در اروپا افزود. اما اسلامهراسی در رویکرد لیبرال، با تمرکز حملات بر اسلام سیاسی و قراردادن برنامههایی در جهت لیبرالسازی مسلمانان اروپایی انجام شد. در این راستا سیاست چندفرهنگگرایی به سیاست تکفرهنگگرایی و انسجام فرهنگی تغییر داده شد. رویکرد معرفتشناسانه سکولار که به عنوان سازهای اجتماعی ـ تاریخی در فضای معرفتی غرب تکوین یافته است به عنوان مهمترین سب آسیب گرایشات اسلامهراسانه در اروپا محسوب میشود و از آنجا که در ذات تعالیم اسلامی و فرهنگ مسلمانان آمیختگی ساحتهای اجتماعی و سیاسی با بنیادهای مذهبی و اخلاقی وجود دارد، رویکرد سکولار غربی باید اسلام سیاسی را به عنوان «زبانی غیر غربی» از سیاست تلقی کند.
اسلامهراسی, یورابیا, معرفتشناسی سکولار, یکسانسازی فرهنگی, همگرایی فرهنگی, اسلام لیبرالی.
303
326
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-120&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/172020/02/172020/02/172020/02/17
1398/11/28
2020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/152020/02/172020/02/172020/02/172020/02/17
1398/11/28
محمدرضا
مجیدی
mmajidi@ut.ac.ir
0031947532846006593
0031947532846006593
Yes
محمدمهدی
صادقی
sadeghimahdi122@yahoo.com
0031947532846006594
0031947532846006594
No