fa
jalali
1391
3
1
gregorian
2012
6
1
9
29
online
1
fulltext
fa
شاخصهای بصیرت در رهبری امام خمینی+
Indexes of Insight in
Imam Khomeini's Leadership
شیوه رهبری امام خمینی+ بهعنوان الگوی رهبری اسلامی در زمان معاصر میتواند مقدمه مناسبی برای ارائه الگوی رهبری در اسلام باشد. این الگو ابعاد و جنبههای مختلفی دارد که به تناسب ظرفیت این مقاله، یکی از مهمترین آنها یعنی رهبری بصیر مورد توجه قرار میگیرد. مهمترین شاخصهای رهبری بصیر از دیدگاه امام خمینی+ عبارتند از: دوراندیشی و آیندهنگری، داشتن چشمانداز و ارائه طرحی برای آینده، شناخت ماهیت جریانها و هوشیاری در مواجهه با آنها، شناخت افراد صالح و ناصالح، دشمنشناسی و شناخت توطئههای دشمن و سرانجام موقعیت و وظیفهشناسی. مستند این شاخصها تصریح امام در بیان آنها و یا مصادیقی از رفتار امام است که توسط دیگران نقل شده است.
The method of Imam Khomeini's leadership as a contemporary Islamic leadership can serve as an appropriate introduction to present a leadership model in Islam. This model has various aspects. Within the grasp of this article, one of the most important aspect of these will be studied namely an insightful leader. The most important characteristics of an insightful leader from Imam Khomeini's viewpoint are: prudence, to have an outlook and a plan for future, to know the nature of movements and alertness to confront them, to identify good-doers and evil-doers, to identify the enemy and his conspiracies and finally awareness of situations and dutifulness. Documents for these characteristics are Imam Khomeini's stipulations in his remarks or his behavior quoted by others.
Leadership, insight, prudence, to identify, piety.
رهبری, بصیرت, دوراندیشی, شناخت و تقوا.
11
34
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-97&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/10
1398/11/21
2020/02/10
1398/11/21
Ali
aqa Pirouz
علی
آقا پیروز
setooda@yahoo.com
0031947532846004659
0031947532846004659
Yes
fa
الگوهای توسعه سیاسی با تأکید بر اندیشه امام خمینی+
Political Development Models with
an Emphasis Imam Khomeini's Thoughts
مدعای مقاله این است که از نظر امام خمینی توسعه سیاسی برخاسته از بنیانها و اصول اسلامی و الهی مبتنی بر مشارکت حداکثری تک تک شهروندان بوده و در پی سعادت دنیوی و اخروی و بهبود وضع مادی و تعالی معنوی انسان و جامعه، با جهتگیری تقرب به خداوند و خشنودی اوست و بهلحاظ مقام تحقق، دارای چهار الگوی نبوی، علوی، مهدوی (تحقق در آینده) و ولایت فقیه است. در مقابل، توسعه سیاسی از منظر الگوهای غربی عموماً مبتنی بر خواستههای مادی و بهبود وضعیت دنیوی افراد و جامعه و سیستم سیاسی است. از نظر امام، سیاست به سه نوع شیطانی، انسانی و الهی تقسیم میشود و تنها سیاست الهی، جامع تمام بخشها و زوایای زندگی انسان، اعم از دنیوی و اخروی است. از نظر امام خمینی الگوهای توسعه به متعالیه و غیرمتعالیه (متدانیه و متعارف) تقسیم میشوند و توسعه سیاسی متعالیه، مطلوب ایشان است.
This article claims that according to Imam Khomeini, the political development originates from Islamic and divine principles and foundations and is based on maximum participation of each citizen. Its aim is happiness in this world and in the hereafter and material and spiritual improvement of the individual and the society with an inclination towards closeness to God and His satisfaction. Regarding its implementation it has four models: holy prophet's (S) model, Imam Ali's (A) model, Imam Mahdi's (A) model and Welayate Faqih. In contrast, political development according to western models is generally based on material needs, the improvement of the individual and the society's worldly status and political system. According to Imam Khomeini, politics is divided into three types: satanic, humanistic and divine. Divine politics covers all aspects of human life both in this world and in the hereafter. In Imam Khomeini's opinion political development is divided into two types transcendental and non-transcendental (low level and high level) and his choice is transcendental.
Imam Khomeini, political development, political development models, transcendental political, low level political development, normal political development.
امام خمینی+, توسعه سیاسی, الگوهای توسعه سیاسی, توسعه سیاسی متعالیه, توسعه سیاسی متدانیه, توسعه سیاسی متعارف.
35
60
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-287-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/10
1398/11/21
Najaf
Lakzaee
نجف
لکزایی
nlakzaee@gmail.com
0031947532846004660
0031947532846004660
Yes
Golamreza
Esmhusseini
غلامرضا
اسم حسینی
gh.esmhoseini@gmail.com
0031947532846004661
0031947532846004661
No
fa
ماهیت رهبری امام خمینی+ در نظریه علامه شهید مطهری&
The Nature of Imam Khomeini's Leadership in Allame Motahhari's Viewpoint
مقاله در پی اثبات این است که رهبری امام خمینی، مبتنی بر نظریه رهبری کاریزمایی «ماکس وبر» نیست، بلکه از الگوی نظری دیگری نشئت گرفته است که در این بحث با تکیه بر آرای علامه مطهری بیان شده است. در بخش اول، ماهیت رهبری پیامبران الهی در پرتو ابطال نظریه رهبری کاریزمایی روشن شده است. در بخش دوم نیز، ماهیت رهبری امام خمینی در قالب شناخت علل گراییدن تودههای مردم به ایشان بیان شده است. در پایان نیز علت اصلی گرایش مردم ایران به امام خمینی، انطباق و اتصال ایشان با فرهنگ اسلامی ـ شیعی و نه ویژگیهای فردی و خودبنیاد وی بیان شده است.
This article tries to demonstrate that Imam Khomeini's leadership does not comply with Max Weber's charismatic leadership theory but it has emanated from another model that has been explained in this article based on Allame Motahhari's opinions. In first section the nature of divine prophets' leadership has been clarified by refuting the theory of charismatic leadership. In second section the nature of Imam Khomeini's leadership has been clarified in the form of identifying why masses were attracted to him. Finally the main reason for Iranian people's attraction to Imam Khomeini has been offered which was his strong compliance and bonds with Islamic-Shiite culture not his personal characteristics.
Charismatic leadership, affectionate action, intellectuality, consider oneself the criteria, Islamic-Shiite culture, clerics, religious authority, Islamic revolution.
رهبری کاریزمایی, کنش عاطفی, عقلانیت, خود معیار انگاری, فرهنگ اسلامی ـ شیعی, روحانیت, مرجعیت.
61
76
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-98&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
Abbas
Keshavarz Shokri
عباس
کشاورز شکری
keshavarz@shahed.ac.ir
0031947532846004656
0031947532846004656
Yes
Zahed
Gaffari
زاهد
غفاری
z_ghafari@yahoo.com
0031947532846004657
0031947532846004657
No
Mahdi
Jamshidi
مهدی
جمشیدی
m.jamshidi.60@gmail.com
0031947532846004658
0031947532846004658
No
fa
نظریه انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی شهید صدر&
The Theory of Islamic Revolution in
Shahid Sadr's Political Thought
شهید سیدمحمدباقر صدر از کسانی است که نظریه نسبتاً جامعی را در خصوص چیستی، امکان، ضرورت، شرایط و چگونگی تحقق «انقلاب» تحت رهبری مکتب اسلام مطرح کرده است. نظریه او در باب انقلاب نه از نوع نظریههای پسینی یا تحلیلگر بلکه از نوع نظریههای پیشینی و هنجاری یا راهنماییکننده و دلالتگر و در نتیجه تعیینکننده جهاننگری و ایدئولوژی انقلاب است. او در این راستا با تکیه بر ارکان و بنیانهای نظریِ سنتهای تاریخ و آزادی انسان به مسئله امکان انقلاب و ضرورت آن برای جوامع اسلامی در دوران معاصر میپردازد و سپس با تکیه بر عواملی چون مکتب و ایدئولوژی، شرایط زمانی و آمادگی، شناخت مکتب و مقتضیات، توان رهبری، اراده و امکانات و تواناییها، به بیان چگونگی تحقق انقلاب تحت رهبری مکتب اسلام میپردازد.
Martyr Seyyed Muhammad Baqer Sadr is one of the scholars who have offered a relatively comprehensive theory regarding the nature, possibility, necessity and conditions of a revolution with the leadership of Islam and how this type of revolution can be implemented. His theory about revolution is not of post-revolutionary or analytic type but is pre-revolutionary and norm-based or guiding and denotative. Therefore it determines the worldview and ideology of revolution. Along this and emphasizing the theoretical pillars and foundations of history's norms and human's freedom, he explains the feasibility of revolution and its necessity for Islamic societies at this age. Then considering factors such as ideology and school of thought, chronological conditions and preparedness, familiarity with the school of thought and necessities, leadership capability, willingness, facilities and capabilities, he tries to answer how a revolution with Islamic leadership can be implemented.
Theory of revolution, Islamic revolution, norm, divine sign, verdict, freedom, socio-political norms.
نظریه انقلاب, انقلاب اسلامی, سنت, آیت, حکم, آزادی, سنتهای سیاسی ـ اجتماعی.
77
108
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-99&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
Muhammad Hussein
Jamshidi
محمدحسین
جمشیدی
jam14si@yahoo.com
0031947532846004668
0031947532846004668
Yes
Ebrahim
Irannejad
ابراهیم
ایراننژاد
irannejad1985@gmail.com
0031947532846004669
0031947532846004669
No
fa
سیر تحول و ارتقای جنبشهای اسلامی معاصر
در چهار نسل با تأکید بر مصر
The Trend of Transformation and
Enhancement of Contemporary Islamic Movements in Four Generations with an Emphasis on Egypt
قیامهای مردمی منطقه بیشتر پیرامون دو نقطه کانونی رقم خورده است، یکی اعتراض به سیاست خارجی و حضور بیگانگان در منطقه و دیگری در قالب نارضایتی از وضع اجتماعی ـ اقتصادی داخلی. اما آنچه مورد توجه است پیشرفت جنبشهای اسلامی منطقه در طی زمان و اصلاح اشکالات و نقاط آسیبپذیر آنهاست به صورتی که هر نسل از جنبشهای اسلامی در پی نسل دیگر از نقاط قوت بهتر و نقاط ضعف کمتر برخوردار است. در این مسیر، غرب نیز تلاش خود را برای شکست دادن این قیامهای مردمی روزآمد کرده و به تناسب، شکل نویی بدانها بخشیده است. در وقایع انقلابهای عربی منطقه، کارشناسان مصر را بهعنوان مهمترین کشور ارزیابی کردهاند، ازاینرو در این مقاله در بررسی نسلهای مختلف جنبشهای اسلامی، بر مصر تأکید ویژهای شده است.
Regional uprisings mainly revolve around two issues; one is protest against foreign policies and presence of foreigners in the region and the other is dissatisfaction about domestic socio-economic conditions. But an interesting fact is that through the years regional Islamic movements have corrected their mistakes and decreased their weak points in such a way that each generation of Islamic movements enjoys more strength and less weak points than its predecessor. Along this, west has also updated its efforts to tackle public uprisings and has devised new forms for its policies.
In Arabic revolutions in the region, Egypt is considered the most important country by experts therefore this article puts special emphasis on different generations of Islamic movements in this country.
Islamic movements, colonization, west, middle-east, Islamic revolution of Iran.
جنبشهای اسلامی, استعمار, غرب, خاورمیانه, انقلاب اسلامی ایران.
109
134
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-100&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
Majid
Bazrafkan
مجید
بذرافکن
yahagh81@gmail.com
0031947532846004670
0031947532846004670
Yes
fa
جهانی شدن و فناوریهای ارتباطی در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی
Globalization and Communication Technologies
in Post-Revolution Iran
برخی از متفکران، وسایل ارتباطی نوین را بسترساز تحقق شتابان جهانیشدن میدانند و بر این باورند که تکنولوژیهای نوین ارتباطاتی، ایده موسوم به دهکده جهانی را در بسیاری از نقاط دنیا عینیت بخشیدهاند. پدیده جهانیشدن در چند دهه اخیر به صورت گستردهای جامعه ایران را نیز تحتالشعاع خود قرار داده و در این راستا پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که این پدیده چه تأثیری بر تحولات عرصه رسانه در ایران پس از انقلاب اسلامی داشته است؟
نگارندگان برای پاسخ به این سؤال، پدیده جهانیشدن را از بعد تحولات فناوریهای ارتباطی در ایران مورد توجه قرار داده و در ادامه به پیامدهای فرهنگی ـ اجتماعی رشد فناوری پرداختهاند.
Some experts believe that modern communications tools have paved the ground for the rapid globalization and maintain that modern communication technologies have crystalized the idea called "global village" in many parts of the world. In the past few decades, globalization has exerted impact on Iranian society on a large scale. This article tries to answer how this phenomenon has affected Iranian media in post-revolution Iran.
To answer this question, the authors have examined globalization phenomenon from the aspect of the development in communication technologies in Iran. Subsequently they have studied the socio-cultural implications of technology growth.
Globalization, technology, IT, information technology.
جهانیشدن, تکنولوژی ـ فناوری, فناوری اطلاعات, انقلاب اسلامی.
135
160
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-101&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
Seyyed Hussein
Sharafoddin
سیدحسین
شرفالدین
sharaf@qabas.net
0031947532846004671
0031947532846004671
Yes
Muhammad Hussein
Zarifian Yegane
محمدحسین
ظریفیان یگانه
mhzarifian@gmail.com
0031947532846004672
0031947532846004672
No
Esma'il
Saber Kiuj
اسماعیل
صابر کیوج
mahqom@gmail.com
0031947532846004673
0031947532846004673
No
fa
بررسی انقلاب اسلامی ایران براساس رابطه ساختار ـ کارگزار
در تئوریهای روابط بینالملل
Investigating Islamic Revolution of Iran
Based on Agency-Structure in the Theories
of International Relations
در شرایطی که دو ایدئولوژی مارکسیسم و سرمایهداری دوش به دوش هم برای تسری در مناطق مختلف جغرافیایی در تلاش بودند، انقلاب اسلامی در ایران بر پایه ایدئولوژی اسلامی، نظامی سیاسی را شکل داد و بازیگر جدیدی با معیارهای جدید براساس اسلام به عنوان یک کارگزار جدید در ساختار نظام بینالملل مطرح گردید. ضرورتهای ایدئولوژی اسلامی چالشهایی را در نحوه ارتباط این کارگزار جدید با ساختارهای موجود درسطح بینالملل به وجود آورد. سؤال این پژوهش چگونگی ارتباط ساختار نظام بینالملل و کارگزار جدید است. فرضیه پژوهش این است که تقابل ساختار و کارگزار جدید مبنای ایدئولوژیکی دارد. برای بررسی نوع ارتباط ساختار وکارگزار در سطح بینالملل با تکیه بر تئوریهایی مانند مکتب انگلیسی، سازهانگاری، نوواقعگرایی و پارادایم برخورد با نظام سلطه، به نوع این رابطه می پردازیم.
While communism and capitalism were competing to extend to larger geographical regions, Islamic revolution of Iran founded a political system based on an Islamic ideology and a new player with new standards was introduced as a new agency in the international system. Necessities of an Islamic ideology posed challenges for the interaction of this new agency with established international structures. This article tries to answer how the international system interacts with this new agent .The hypothesis of this article is that the confrontation of this structure and the new agency is for ideological reasons. To investigate this relationship and to identify its type we will consider theories such as British School, Constructivism, neo-Realism and the paradigm of the clash with the dominant system.
Islamic revolution, agency-structure, ideology, international relations.
انقلاب اسلامی, ساختار ـ کارگزار, ایدئولوژی و روابط بینالملل.
161
188
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-102&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
Muhammad Ali
Basiri
محمدعلی
بصیری
basiri360@yahoo.com
0031947532846004674
0031947532846004674
Yes
Mokhtar Sheikh
Husseini
مختار
شیخحسینی
mf.mokhtar@yahoo.com
0031947532846004675
0031947532846004675
No
fa
بررسی و نقد
رهیافت هستیشناختی به دموکراسی و امکانپذیر نبودن
مردمسالاری دینی
Analysis and Criticism of Epistemological Approach to Democracy and Impossibility of Religious Democracy
مؤلف در این نوشتار به تبیین رهیافت هستیشناختی به دموکراسی بر اساس دو اصل مهم آن، یعنی اصل خودآیینی یا خودمختاری و اصل گفتگو پرداخته است و نشان داده که افراد شاخص در این رویکرد با ردّ جمع بین دین و دموکراسی، قائل به عدم امکان مردمسالاری دینی هستند. با توجه به این نظریه، مؤلف به نقد مبانی انسانشناختی و معرفتشناختی این نظریه پرداخته و سپس با نقد اصول حاکم بر آن، نشان داده است که بر خلاف نظریه مذکور، حتی با تعاریف و دیدگاههای غربی نیز میتوان دین را با مردم سالاری جمع کرد و به نظریه مردمسالاری دینی معتقد شد.
In this article the author clarifies his epistemological approach to democracy based on its two crucial principles namely autonomy and dialogue. He has demonstrated that distinguished scholars of this approach deny the integration of religion and democracy and believe in the impossibility of religious democracy. Given this theory, the author has criticized humanological and epistemological foundations of this theory and by criticizing its governing principles he has demonstrated that contrary to this theory, it is quite feasible to integrate religion and democracy even with western definitions and viewpoints.
Democracy ,religious democracy, epistemological approach, autonomy, the principle of dialogue, human, intellect.
دموکراسی, مردمسالاری دینی, رهیافت هستیشناختی, خودآیینی, اصل گفتگو, انسان, عقل.
189
212
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-37-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
Mahdi
Abu-Talebi
مهدی
ابوطالبی
abotaleby@gmail.com
0031947532846004679
0031947532846004679
Yes
fa
روند دگرگونیهای ارزشی در ایران پس از انقلاب اسلامی
از 1357 تا 1388
The Trend of Transformation of the Values in Post-Revolutionary Iran
در این مقاله روند دگرگونیهای ارزشی جامعه ایران در تحقیقات انجام گرفته از سال 1357تا 1388مورد بررسی قرار گرفته است. انقلاب اسلامی با اتکا به ارزشهای معنوی و متعالی به پیروزی رسید و بیشک ادامه حیات جمهوری اسلامی و نیل به آرمانهای جهانی انقلاب اسلامی جز از رهگذر حفظ و تقویت این ارزشها ممکن نخواهد بود. بنابراین، شناخت تغییرات احتمالی اعتقادات و ارزشهای جامعه ایران در طول این سالها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مطالعه براساس فراتحلیل نتایج پیمایشهای ملّی سالهای 1357 تا 1388، به بررسی روند تغییرات ارزشهای جامعه ایران در این بازه زمانی پرداخته است.
This article studies the trend of transformation of the values in Iranian society in researches conducted from 1979 to 2010. Islamic revolution gained victory supported by spiritual and transcendental values. There is no doubt that the sustenance of Islamic republic of Iran and the achievement of Islamic revolution's global causes will never be possible but through the preservation and reinforcement of these values. Therefore identifying the possible transformation of beliefs and values of Iranian society over these years is of substantial importance. This study is based on meta-analysis of national surveys conducted from 1979 to 2010 and investigates the trend of changes in the values of Iranian society.
Value transformation, secularism, intellectualism, thrift, hope for Iran's future.
دگرگونی ارزشی, سکولاریسم, تعقل, قناعت, امید به آینده, ایران.
213
242
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-657-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
Muhammad Rahim
Eyvazi
محمدرحیم
عیوضی
eivazi.daneshjo@yahoo.com
0031947532846004680
0031947532846004680
Yes
Farzad
Jahanbin
فرزاد
جهانبین
ff5meh@yahoo.com
0031947532846004681
0031947532846004681
No
fa
حقوق خاص اقلیتهای دینی در نظام سیاسی ایران
«با تأکید بر قانون اساسی»
Exclusive Rights of Religious Minorities in Iran's Political System with an Emphasis on the Constitution
در کنار اکثریت مسلمان در کشور ایران، اقلیتهای غیر مسلمان نیز وجود دارند که با داشتن تابعیت ایران، از اعضای ملت محسوب میشوند.
این مقاله درصدد تبیین حقوق خاص و ویژه اقلیتهای دینی در نظام سیاسی ایران است؛ بدین معنا که اقلیتهای دینی در عین تمایل به برخورداری از رفتار برابر با اکثریت، برای حفظ و پاسداری از خصایص فرهنگی ـ دینی خود خواهان انجام اقداماتی با حمایت دولت هستند که خوشبختانه در قوانین ایران ـ چه در قانون اساسی و چه در قوانین عادی ـ به این مهم پرداخته شده است.
Along with the majority of Muslims in Iran, there are non-Muslim minorities with Iranian nationality. This article tries to explain the exclusive rights of religious minorities in Iranian political system; that means although religious minorities tend to be treated as the majority, they would like to preserve and protect their cultural-religious characteristics with the support of the government. Fortunately Iran's laws both constitutional and non-constitutional cover this issue.
Law, religious minorities, political system, the constitution.
حقوق, اقلیتهای دینی, نظام سیاسی, قانون اساسی.
243
266
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-103&slc_lang=fa&sid=1
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
2020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/102020/02/10
1398/11/21
Hojatollah
Ebrahimian
حجتالله
ابراهیمیان
hojjat49@gmail.com
0031947532846004682
0031947532846004682
Yes