fa
jalali
1393
2
1
gregorian
2014
5
1
11
36
online
1
fulltext
fa
نقش و جایگاه ارتباطات سنتی در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران
The Role and Position of Traditional Relations
in the Formation of Islamic Revolution of Iran
این مقاله سعی دارد تا با توجه به ادبیات حوزه فرهنگ و ارتباطات، ضمن پرداختن به پرسش چگونگی نقش و جایگاه ظرفیتهای ارتباطات سنتی تاریخ اجتماعی ایران در جنبشهای عدالتخواهانه و حرکت سیاسی اجتماعی انقلاب اسلامی ایران به ارائه تصویری شفاف و گویا از نفوذ و حضور و نقش کاربردی رسانههای سنتی در حوزههای اجتماعی بپردازد. با توجه به نقش و تأثیر علما، مسجد، منبر، بازار، مراسم عزاداری، تجمعات و حرکتهای جمعی سنتی مرسوم در جامعه مذهبی ایران و دیوارنوشتهها و دیگر ظرفیتهای فرهنگی و ارتباطی، میتوان به اهمیت و ضرورت واکاوی و بازتعریف مفهوم ارتباطات سنتی در ادبیات حوزه فرهنگ و ارتباطات اسلامی پی برد و دریافت که ارتباطات سنتی به عنوان عمیقترین و سادهترین نوع ارتباطات، نقش بیبدیلی در فرهنگ شفاهی ایران اسلامی و تحولات سیاسی اجتماعی معطوف به انقلاب اسلامی داشته است.
With respect to the literature of the field of culture and relations and examining the role and position of the capacities of traditional relations in social history of Iran in justice seeking movements and sociopolitical movement of Islamic revolution of Iran, this article tries to depict a clear image of the influence and the practical role of traditional media in social arenas. Taking into consideration the role and influence of ulema [Muslim clerics], mosques, minbars, bazaar, mourning processions, gatherings and traditional collective movements in Iran's religious society, graffiti and other cultural and communicative capacities, we can grasp the importance and necessity to review and redefine the concept of traditional relations in the literature of the field of Islamic culture and relations and realize that traditional relations, as the deepest and simplest type of relation, has played an unparalleled role in oral culture of Islamic Iran and sociopolitical developments leading to the Islamic revolution of Iran.
traditional relations, Islamic revolution, Imam Khomeini (PBUH), clerics, mosques and minbars, social movements
ارتباطات سنتی, انقلاب اسلامی, امام خمینی+, روحانیون, مسجد و منبر, جنبشهای اجتماعی.
9
30
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-38&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/23
1398/7/1
2019/09/23
1398/7/1
جواد
نظری مقدم
j.nazaris@gmail.com
0031947532846003895
0031947532846003895
Yes
علی
ایمانی
e_setvat@yahoo.com
0031947532846003896
0031947532846003896
No
fa
فلسفه مطالعات انقلاب اسلامی
traditional relations, Islamic revolution, Imam Khomeini (PBUH), clerics, mosques and minbars, social movements.Philosophy behind Islamic Revolution Studies
انقلاب اسلامی ایران به عنوان آخرین انقلاب قرن بیستم و انقلابی منحصر به فرد از نظر ریشههای تاریخی، خاستگاه نظری و فلسفی و نیز از نظر دامنه و عمق تأثیرگذاری در چهار دهه پس از رخداد آن، منشأ تأملات علمی و فلسفی و مطالعات پژوهشی گستردهای بوده است. رهاورد مجموعه این تأملات و پژوهشها، به تدریج موجب شکلگیری «مطالعات انقلاب اسلامی» گردیده که امروزه با این عنوان شناخته شده است. اگرچه برخی مباحث این دانش، بررسیهای عقلانی ناظر به خود این دانش است، ولی هنوز سخنی از «فلسفه مطالعات انقلاب اسلامی» به میان نیامده است. این مقاله با طرح این موضوع، ضرورت پرداختن به «فلسفه مطالعات انقلاب اسلامی» و تأسیس آن را به عنوان یک دانش عقلانی ـ تاریخی تبیین میکند و ضمن ارائه تعریف، اهداف، قلمرو، روش و مسائل این عرصه به عنوان یک دانش درجه دوم و یک رشته علمی از رشتههای فلسفههای مضاف و ناظر به مباحث انقلاب اسلامی، برخی از مسائل مهم آن را مورد تأمل قرار میدهد.
Islamic revolution of Iran, as the last revolution in 20th century and a unique revolution in terms of historical roots, theoretical and philosophical origin as well as scope and depth of influence, four decades after its victory, has sparked scientific and philosophic contemplation as well as extensive researches. The results of these contemplations and researches gradually formed what is today known as "Islamic revolution studies". Although some of discussions of this field of knowledge are intellectual studies pertaining to this field itself, no discussion has been made about "the philosophy of Islamic revolution studies" yet. This article explains the necessity to study "the philosophy of Islamic revolution studies" and clarifies its establishment as an intellectual-historical science. The article also offers definition, objectives, scope, method and some of important issues of this field as a second degree science and as a subcategory of philosophy pertaining to discussions about Islamic revolution.
Philosophy of Islamic Revolution Studies
انقلاب اسلامی, فلسفه, فلسفه مضاف, فلسفه انقلاب اسلامی, مطالعات انقلاب اسلامی, فلسفه مطالعات انقلاب اسلامی.
31
48
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-86-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/23
1398/7/1
Ali
Zooelm
علی
ذوعلم
roc@iict.ac.ir
0031947532846003877
0031947532846003877
Yes
other
چشماندازی بر ژئوپولتیک جهان اسلام در بازی قدرت و رهبری جهانی؛ فرصتها و چالشها (با تأکید بر توان و ظرفیتهای ژئوپولتیکی جمهوری اسلامی ایران)
An Overview of Islamic World's Geopolitical Position in the Power Game and World Leadership; Opportunities and Challenges
سؤالی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد این است که آیا ژئوپولتیک جهان اسلام، توان و ظرفیت رقابت در بازی قدرت و پیشوایی جهانی را دارد یا نه؟ نتیجه تحقیق این است که ژئوپولتیک جهان اسلام با قابلیتهای بالای اقتصادی، نظامی، استراتژیکی، ایدئولوژیکی، توان رقابت در میان قدرتهای بزرگ دیگر در مسیر دستیابی به جایگاه رهبری جهانی را داراست؛ با این شرط که زمینه و بستر همگرایی و همپوشانی منابع کشورهای اسلامی در سازمانهای بینالمللی اسلامی فراهم آید و چالشها و موانع پیشرو برداشته شود. در این میان، جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان اسلام با استفاده از پتانسیلهای ژئوپولتیکی مادی و معنایی خود، نقشی بیبدیل در این زمینه ایفا میکند.
This article studies whether the Islamic world's geopolitics has enough capacity and capability to compete in the power game and world leadership. The results of this article indicate that Islamic world's geopolitics with a lot of economic, military, strategic and ideological capacities is capable enough to compete with great powers in the track to achieve world leadership; on the condition that the ground for convergence and overlapping of the resources of Islamic countries is prepared through international organizations and challenges and barriers are removed. As an important country in the world of Islam, Islamic republic of Iran can use its material and spiritual geopolitical potentials to play an unparalleled role in this respect.
World of Islam's geopolitics, world leadership, United States of America, capacities and capabilities, convergence and overlapping of the resources, Islamic Republic of Iran.
ژئوپولتیک جهان اسلام, رهبری جهانی, ایالات متحده آمریکا, ظرفیتها و قابلیتها, همگرایی و همپوشانی منابع, جمهوری اسلامی ایران.
49
70
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-39&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
Seyyed Davoud
Aqa'ee
سید داود
آقایی
sdaghaee@ut.ac.ir
0031947532846003878
0031947532846003878
Yes
Seyyed Mahmoud
Husseini
سید محمود
حسینی
mhossini92@gmail.com
0031947532846003879
0031947532846003879
No
fa
نسبت صدور انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی از منظر امام خمینی+
The Relation between Exportation of Islamic Revolution of Iran and Islamic Awakening from Imam Khomeini's Point of View
از نظر امام خمینی، انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، یک تحول انسانشناختی و جامعهشناختی و مصداقی از بیداری اسلامی در مقابل استبداد و وابستگی بود و امکان یا امتناع وقوع این نوع تحول در جوامع اسلامی و جهان مستضعفان مسئله تحقیق است. حال سؤال این است که مکانیسم و راهبردهای صدور انقلاب و بیداری اسلامی از منظر امام خمینی کدامند؟ و عوامل امتناع و آفتهای آن کدامند؟ یافتههای تحقیق بر اساس مطالعه آثار امام خمینی، نشان میدهند که راهبردهای صدور انقلاب اسلامی با انگاره فرهنگی و دولت سرمشق، مهمترین مکانیسم و سه تحول مثبت انسانشناختی، جامعهشناختی و رسانهای، مهمترین راهبردهای آن هستند و در مقابل عکس این سه تحول مثبت، عوامل امتناع خواهند بود و بر اساس قاعده عوامل محدثه یک پدیده، عوامل مبقیه و تداوم آن هستند، زوال آن، از زوال عوامل مبقیه ناشی میگردد. قرینه وقوع صدور انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی منطقه و جهان، حرکتهای اسلامی در کشورهای اسلامی و حرکتهای آزادیبخش در جهان مستضعفان است.
Islamic Revolution of Iran in 1979, from Imam Khomeini's point of view, was a anthropological and sociological transformation as well as an instance of Islamic awakening against arrogance and dependence. The possibility of this type of transformation in Islamic societies and the world of the oppressed is the subject of research. Now the question is: what is the mechanism and what are the strategies for the exportation of revolution and Islamic awakening from Imam Khomeini's point of view? What are its barriers and threats? Findings of the article based on a study of Imam Khomeini's works indicate that strategies for the exportation of the Islamic revolution considering the cultural image and government as a role model are the most important mechanisms and three positive anthropological, sociological and media transformations are its most important strategies. The opposites of these three positive transformations will be barriers and based on the rules for the elements creating a phenomenon, will be the sustaining elements. They will fade away if their sustaining elements fade away. Islamic movements in Islamic countries and freedom seeking movements among oppressed nations are signs indicating that Islamic revolution has been exported and region and the world have woke up.
Imam Khomeini, Islamic revolution, exportation of revolution, Islamic awakening, becoming a role model.
امام خمینی, انقلاب اسلامی, صدور انقلاب, بیداری اسلامی, الگو شدن.
71
90
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-708-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
Yousef
Fat-hi
یوسف
فتحی
fadaei.ac@gmail.com
0031947532846003880
0031947532846003880
Yes
fa
چالشهای هویتی فراروی هویت دینمحور انقلاب اسلامی ایران
Challenges for Religion-Oriented Identity of Islamic Revolution of Iran
از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون هویت دینمحور انقلاب اسلامی هویت مرکزی جامعه ایران بوده است؛ اما هویت دینی انقلاب اسلامی با چالشهایی مواجه بوده که این پژوهش محور کار خود را حول بررسی و تبیین این چالشها و ارائه راهکارهایی در راستای تقویت هویت دینمحور انقلاب اسلامی قرار داده است.
یافتههای این پژوهش بر این مبنا است که چالشهایی هویتی فراروی هویت دینمحور انقلاب اسلامی ایران را میتوان بر محور سه چالش عمده 1. هویت سکولاریستی تأثیر پذیرفته از مدرنیته و ارزشهای لیبرال دموکراسی غرب 2. هویت باستانی ـ شاهنشاهیگرایی با آرمانهای ناسیونالیسم افراطی قبل از اسلام 3. هویت برگرفته از قومگرایی و فرقهگرایی انحرافی تجزیه و تحلیل کرد. همچنین خصومت غرب علیه هویت دینمحور انقلاب اسلامی نیز توانسته این چالشها را تقویت کند. در همین راستا این پژوهش در راستای رفع چالشها راهکارهایی ارائه داده که بر محور نهادینه کردن عدالت در لایههای مختلف جامعه و همچنین تحول در مبانی و منابع علوم انسانی متناسب با ارزشهای بنیادین جامعه ایران قرار داده است.
Since the victory of Islamic revolution of Iran, religion-oriented identity of Islamic revolution has been the central identity of Iranian society; however, religious identity of Islamic revolution has faced some challenges. This article is mainly concerned with these challenges, has studies and explained them and has tried to offer some solutions to strengthen the religion-oriented identity of Islamic revolution. Findings of this article indicate that challenges for the religion-oriented identity of Islamic revolution of Iran can be studied and analyzed based on three main challenges as follow: 1-Secular identity under the influence of modernity and western liberal democratic values; 2-Ancient-Royalistic identity with pre-Islamic extreme patriotic aspirations; 3-identity taken from ethnic nationalism and misguided sectarianism. West's animosity against religion-oriented identity of Islamic revolution has also added to these challenges. In line with this issue, this article has offered some solutions to tackle these challenges through institutionalizing justice among different strata of the society as well as transformation of foundations and resources of humanities corresponding to fundamental values of Iranian society.
religious identity, Islamic revolution, secularism, extreme patriotism, ethnic and sectarian extremism.
هویت دینی, انقلاب اسلامی, سکولاریسم, ناسیونالیسم افراطی, بنیادگرایی فرقهای ـ قومی.
91
110
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-40&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
Reza
Simbar
رضا
سیمبر
rezasimbar@hotmail.com
0031947532846003881
0031947532846003881
Yes
Ali Asghar
Sotoudeh
علیاصغر
ستوده
ali.yasuj63@gmail.com
0031947532846003882
0031947532846003882
No
fa
بررسی تطبیقی الگوهای نوین هویتی در منطقه غرب آسیا
A Comparative Study of New Identity Models in Western Asia
تحولات امروز منطقه غرب آسیا، شکلگیری و رقابت بین سه الگوی نوین هویتی را نشان میدهد. سؤال اصلی مقاله این است که چه نسبتی بین این الگوها برقرار است؟ فرضیه مقاله میگوید هر کدام از الگوها با بازتولید هویت در یک روند تکاملی، براساس هویت تاریخی خود و در یک بستر اجتماعی صاحب نقش شده و برای رسیدن به جایگاهی بالاتر تلاش میکنند؛ از این رو در این مجموعه هویتی، آنها را صاحب نقش ساخته و موجب شکلگیری سه الگوی سلفی نوین، اخوانی نوین و اسلام انقلابی شده است. الگوی سلفی با پیشاهنگی عربستان، به دنبال نظم خلیفهگرایی جهانی، الگوی اخوانی با پیشقراولی کشورهایی چون مصر و ترکیه در پی احیای نقش سنتیشان در منطقه و اسلام انقلابی با پیشقراولی جمهوری اسلامی ایران در پی ایجاد جبهه جدیدی از کشورهای منطقه، برای ایفای نقش مؤثر اسلام سیاسی در صحنه بینالملل است که دراین مقاله به روش تحلیلی ـ تبیینی به آنها پرداخته شده است.
Current developments in western Asia suggest three new identity models have started to form and compete. Main inquiry of this article is to know what relation is there between these models. Hypothesis of the article proposes that through reproduction of the identity in an evolving process, each one of these identities has undertaken a role based on their historical identity and in a social ground leading to the formation of new salafi movement, new Muslim Brotherhood and revolutionary Islam. Salafi model with Saudi Arabia as its pioneer seeks a global order based on caliphate, Brotherhood model with Egypt and Turkey as its flag-bearers seeks the revival of their traditional role in the region and revolutionary Islam with Iran as its pioneer seeks the formation of a new front composed of regional countries to play an effective role of political Islam in international arena which are discussed in this article applying explanatory/analytical method.
regional model, identity, salafi Islam, Muslim Brotherhood Islam, revolutionary Islam
الگوی منطقهای, هویت, اسلام سلفی, اسلام اخوانی, اسلام انقلابی.
111
130
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-41&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
Golamreza
Karimi
غلامرضا
کریمی
ghkarimi@khu.ac.ir
0031947532846003883
0031947532846003883
Yes
Abolhassan
Safinejad
ابوالحسن
صفینژاد
asafinejad79@gmail.com
0031947532846003884
0031947532846003884
No
fa
کاوشی در مضامین انتقادی شعر برخی از شاعران معروف
دهه اول انقلاب اسلامی
A Probe into Critical Motifs in Poems by Some of Famous
Poets of the First Decade of Islamic Revolution
ادبیات و مخصوصاً شعر، بازتابی از اوضاع سیاسی، اجتماعی هر دوره تاریخی است. هر چه شاعر، به جامعه نزدیکتر و با مردم عصر خویش، پیوستهتر باشد، دست نقادان و تحلیلگران، برای بررسی اوضاع فرهنگی آن عصر، بازتر است. شعر انقلاب اسلامی، بیش از هر زمانی، زبان مردم و ترجمان احساسات آنان است. شعر انتقادیای که در این دوره شکل میگیرد و معایب و کمبودهای جامعه و حکومت در آن مطرح میشود، آرمانها و انتظارات مردم از انقلاب را بیان میدارد.
نگارندگان، در این مقاله، در پی آنند که با بررسی اشعار شاعران انقلابی در دهه اول انقلاب اسلامی، مسائلی را که مورد انتقاد واقع شده است بر اساس میزان اهمیت، مشخص نمایند. شاعران انقلاب، بیشتر به مسائلی در حوزه انتقادهای اجتماعی و اخلاقی و پس از آن، به انتقاد از معایب سیاسی دوره مورد مطالعه پرداختهاند.
Literature and especially poetry reflect political and social conditions of each historical era. The closer and the more intimate the poet is with his people, critics have more options to study cultural conditions of that era. More than ever, poetry of Islamic revolution of Iran is people's tongue and relates their feelings. Critical poetry formed in this era relating society's and state's shortcomings and flaws, utters people's expectations and their aspirations of Islamic revolution. Studying poems by revolutionary poets of the first decade of Islamic revolution, authors of this article are about to determine criticized issues in order of importance. Poets of revolution have dealt more with issues in the field of social and ethical criticisms and then they criticized political flaws of the era studied in this article.
content analysis, poetry of revolution, critical contents.
تحلیل محتوایی, شعر انقلاب, مضامین انتقادی.
131
148
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-42&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
Seyyed Mahdi
Rahimi
سید مهدی
رحیمی
smrahimi@birgand.ac.ir
0031947532846003885
0031947532846003885
Yes
Abdorrahim
Haqdadi
عبدالرحیم
حقدادی
ahaghdadi1343@gmail.com
0031947532846003886
0031947532846003886
No
Ali
Karimi Mazidi
علی کریمی
مزیدی
alikarimimazyadi@yahoo.com
0031947532846003887
0031947532846003887
No
fa
موج سوم مدرنیته و دو روایت روشنفکری
رضا داوری اردکانی و عبدالکریم سروش بعد از انقلاب اسلامی
Third Wave of Modernity and Two Intellectual Interpretations by Reza Davari Ardakani and Abdulkarim Soroush after Islamic Revolution
در این مقاله به ارتباط موج سوم مدرنیته ـ که برگرفته از نظریه انتقادی لئو اشترواس از مدرنیته است ـ و گفتمان روشنفکری پس از انقلاب اسلامی توجه شده است. روشنفکران بعد از انقلاب اسلامی در مواجهه با موج سوم مدرنیته روایتهای خاصی ارائه دادهاند که دو روایت روشنفکری رضا داوری اردکانی و عبدالکریم سروش به عنوان نمایندگان برجسته موج سوم روشنفکری در ایران از منظر انتقادی بررسی شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فضای روشنفکری تحت تأثیر جدال میان این دو روایت برجسته قرار گرفته است. در حالی که اولی بحران متافیزیکی غرب را افشا میکند، دومی همچنان سر در گرو تعلقات موج اول روشنفکری ـ چه در غرب و چه در شرق ـ با ابزار موج سوم «پسامدرنیزم» داشته و تقابلی آشکار با گفتمان امام خمینی و انقلاب اسلامی دارد.
This article considers the relation between the third wave of modernity -according to Leo Straus' theory- and the intellectual discourse after Islamic revolution. After Islamic revolution and faced with third wave of modernity, intellectuals offered special interpretations. Intellectual interpretations by Reza Davari Ardakani and Abdulkarim Soroush, as prominent representatives for the third wave of intellectualism in Iran have been studied from a critical perspective. After the victory of Islamic revolution, intellectual atmosphere has been influenced by the quarrel between these two outstanding interpretations. Whereas the former reveals the metaphysical crisis of the west, the latter still sticks to desires of the first wave of intellectuality-whether in west or east- using "post-modernism" as an instrument of the third wave. It is obviously contrary to Imam Khomeini's and Islamic revolution's discourse.
theory of three waves of modernity, Iranian intellectuality, third wave of modernity, Islamic revolution.
نظریه سه موج مدرنیته, روشنفکران ایرانی, موج سوم مدرنیته, انقلاب اسلامی.
149
166
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-43&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
Alireza
Aqahusseini
علیرضا
آقاحسینی
alireza.aghahosseini@gmail.com
0031947532846003888
0031947532846003888
Yes
Asieh
Mahdipour
آسیه
مهدیپور
amahdipoor@yahoo.com
0031947532846003889
0031947532846003889
No
fa
قاعده نفی سبیل در اندیشه اسلامی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
The Rule of "Nafye Sabil" [i.e. to prevent the Islamic society to be dominated by non-Muslims] in Islamic Thought and Foreign Policy of Islamic Republic of Iran
قاعده نفی سبیل به عنوان یک اصل فقهی نقش پایدار و تأثیرگذاری بر رفتار، تصمیمات و سیاستهای کلان نظام اسلامی دارد. این اصل در روابط خارجی دولت اسلامی با بیگانگان جایگاه بسیار مهمی دارد. نفی ظلم و ستم بر مردم مسلمان و حفظ استقلال و نفی وابستگی نسبت به بیگانگان شالوده و اساس این قاعده در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. قانون اساسی ایران نیز هرگونه ستمگری، ستمکشی، سلطهگری و سلطهپذیری را نفی و نهی میکند و این اصل به عنوان پایههای تأمین استقلال جامعه و همچنین جلوگیری از سلطه اقتصادی، سازههای سیاست خارجی وکلان جمهوری اسلامی ایران را شکل میدهد.
As a jurisprudential rule, "nafye sabil" has played a sustaining and influential role in Islamic system's major decisions, policies and behavior. This principle is of high importance in Islamic state's foreign relations. Rejecting oppression and tyranny against Muslims and preserving their freedom and removing dependence on aliens is the foundation of this rule in Islamic republic of Iran's foreign policy. In Iran's constitution, any form of tyranny, extortion, domination and deferring to domination have been forbidden and rejected. As a foundation to provide society's independence and prevent economic domination, this principle forms the building blocks of Islamic republic of Iran's major as well as foreign policies.
nafye sabil, Quran, the constitution, Islamic thought, Islamic republic of Iran's foreign policy.
نفی سبیل, قرآن, قانون اساسی, اندیشه اسلامی, سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.
167
182
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-44&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
Bahador
Zare'ee
بهادر
زارعی
b.zareei@ut.ac.ir
0031947532846003890
0031947532846003890
Yes
Ali
Zaynivand
علی
زینیوند
ali_zeinivand@yahoo.com
0031947532846003891
0031947532846003891
No
Kimia
Muhammadi
کیمیا
محمدی
k_mohamadi@yahoo.com
0031947532846003892
0031947532846003892
No
fa
انقلاب بحرین، بیداری اسلامی و علل ناکامی آن
Bahrain's Revolution, Islamic Awakening and Reasons of Its Failure
هدف اصلی این مقاله تجزیه و تحلیل روند انقلاب در کشور بحرین است. در این زمینه با ارائه یک نمای کلی، به وضعیت فعلی در داخل بحرین پس از انقلاب 14 فوریه 2011 و جمعآوری برخی شواهد دلایل ناکامی این انقلاب پرداخته میشود و این پرسش را مطرح میکند که چرا بیداری اسلامی در بحرین هنوز به برکناری نظام حاکم نینجامیده است؟ در پاسخ، ضمن بررسی ابعاد بیداری اسلامی و نگاهی تطبیقی به تحولات اخیر، بر این نکته تأکید میشود که مجموعه اقدامات و حمایتهای منطقهای به حکومت آلخلیفه از جانب کشورهای عربستان و از طرف دیگر اهمیت ژئوپلتیک بحرین برای ایالات متحده، انقلاب مردم بحرین کمرنگ و مظلوم جلوه داده شده است. از همینرو به نظر میرسد اهمیت کشور کوچک بحرین از جمله استراتژیک بودن جایگاه این کشور به دلیل همسایگی با مناطق نفت خیز شرق عربستان و قرار گرفتن در مسیر انتقال نفت از خلیج فارس، بر دامنه ناکامی انقلاب در این کشور افزوده است. انقلاب بحرین هماکنون در یک وضعیت گذار به سر میبرد که با تعریف یک دوره بیثباتی و پیشبینی محدود قابل فهم بوده؛ چراکه مسیر و جهتگیری روند این انقلاب عمیق اجتماعی هنوز نامشخص است.
The main objective of this article is to study and analyze the process of revolution in Bahrain. With an overview, condition inside Bahrain following the revolution on Feb 14th 2011 and evidence of reasons for its failure have been studied. This question is raised that why the revolution in Bahrain has not toppled the ruling system yet. In response, studying different aspects of Islamic awakening and a comparative study of recent developments, this point is emphasized that Bahrainis' revolution has been depicted as unimportant and oppressed due to regional measures supporting Al Khalifa by Saudi Arabia on one hand and geopolitical importance of Bahrain for the United States. Therefore it seems that the importance of a small country such as Bahrain due to its strategic position neighboring oil-rich parts of eastern Saudi Arabia and being located in oil route of Persian Gulf have added to the scope of failure of the revolution in this country. Bahraini revolution is in a transition period which is comprehensible through defining an instability period and a limited predictability; since the orientation and the path of this deep social revolution is still unclear.
Bahrain, Islamic awakening, geopolitical position, Saudi Arabia, the United States.
بحرین, بیداری اسلامی, موقعیت ژئوپلیتیک, عربستان, ایالات متحده آمریکا.
183
202
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-45&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
2019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/232019/09/23
1398/7/1
Mas'ood
Reza'ee
مسعود
رضائی
msd.rezaei@yahoo.com
0031947532846003893
0031947532846003893
Yes
Shahab
Jahanian
شهاب
جهانیان
jahanians@yahoo.com
0031947532846003894
0031947532846003894
No