fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
11
39
online
1
fulltext
fa
امر به معروف و نهی از منکر؛ رهیافتی نظری برای مبارزه با رژیم طاغوت
از دیدگاه امام خمینی+
Commanding Good and Forbidding Evil; a Theoretical Solution for Struggles against Shah's Regime from Imam Khomeini's Viewpoint
مبارزه امام خمینی با رژیم طاغوت بر مبانی فقهی متعددی استوار است که امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین آنها به شمار میرود. در این پژوهش نخست به تبیین فقهی امر به معروف و نهی از منکر از نظر حضرت امام اشاره و سپس با رویکردی تاریخی ـ تحلیلی به تطبیق این مبنا بر مواضع ایشان از دهه چهل تا پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته شده است. حضرت امام با رویکردی انتقادی به نگاه فردی حاکم بر فقه، امر به معروف و نهی از منکر را با نگاهی اجتماعی بررسی مینمایند. از این رو نگاه گستردهای به «معروف» و «منکر» داشته و «اقامه عدالت» را مهمترین معروف و «حکومت جور» را بزرگترین منکر میشمارند.
Imam Khomeini's struggle against Pahlavi's regime was founded on numerous jurisprudential bases, an important one of which is commanding good and forbidding evil. In this article, first the jurisprudential explanation of commanding good and forbidding evil from Imam Khomeini's viewpoint has been offered and then, a historic-analytic approach has been applied to find examples in his stances from 1960s to the victory of Islamic revolution of Iran. With a critical approach toward the individual viewpoint dominating jurisprudence, Imam Khomeini examines commanding good and forbidding evil with a social perspective. Therefore, he thinks of a broader meaning for "good" and "evil". He thinks of "implementation of justice" as the most important "good" and "the ruling of a tyrant" as the greatest "evil".
commanding good and forbidding evil, revolution, Pahlavi regime, jurisprudential foundations, stances, Imam Khomeini.
امر به معروف و نهی از منکر, انقلاب, رژیم پهلوی, مبانی فقهی, مواضع, امام خمینی.
9
28
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-35-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/2
1398/6/11
2019/09/2
1398/6/11
Hussein
Arjini
حسین
ارجینی
arjini4@gmail.com
0031947532846003712
0031947532846003712
Yes
fa
فرآیند تحقق تمدن اسلامی از منظر حضرت آیتاللّه خامنهای
The Process of Building an Islamic Civilization
from Ayatollah Khamenei's Viewpoint
از منظر آیتالله خامنهای به مثابه یک متفکر و اندیشمند اسلامی، هدف نهایی انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی در زنجیرهای منطقی و مستمر است که بر چهار رکن دین، عقلانیت، علم و اخلاق بنا شده است و برای تحقق آن بایستی پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی در مسیر تمدنسازی پشت سر گذاشته شوند. پس از وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی (جمهوری اسلامی) که ارکان، عناصر و ابعاد آن در قانون اساسی متجلی است و البته هنوز به طور کامل تحقق پیدا نکرده است، عبور از سه گام دیگر در زنجیره تمدنسازی فرآیندی پیچیده است. بررسی بیانات ایشان نشان میدهد که برای تحقق این سه مرحله از زنجیره تمدن نوین اسلامی، پیمودن چهار گام لازم است که عبارتند از: تولید نظریه توسط حوزه علمیه؛ تولید علم توسط دانشگاه؛ کاربست در سطح خرد توسط گروههای خودجوش نخبگانی و گفتمانسازی که نهایتاً به تطبیق دولت و چارچوبهای آن با چارچوبهای دینی میانجامد؛ تفوق گفتمانی که منجر به ریلگذاری و تعیین مسیر حرکت میشود. با شکلگیری جامعه اسلامی اسوه، زمینه برای الگوگیری و آغاز تمدن اسلامی که تجلی کامل آن در عصر ظهور خواهد بود فراهم میگردد. مسئله اصلی این نوشتار تببین نظر حضرت آیتالله خامنهای در باب لوازم پیشینی تحقق دولت، جامعه و تمدن اسلامی است.
From Ayatollah Khamenei's viewpoint, as an Islamic thinker, the ultimate goal of Islamic revolution is to achieve an Islamic civilization in a rational and constant chain built upon religion, rationality, science and ethic. For this end, five phases should be passed namely, Islamic revolution, Islamic system, Islamic government, Islamic society and Islamic civilization. Following the Islamic revolution, and formation of the Islamic system (Islamic Republic) whose pillars, elements and aspects are manifested in the Constitution – and are not completely implemented yet- passing three other steps in the chain of civilization building is a complex process. His speeches indicate that to implement these three stages in the chain of new Islamic civilization, four steps should be taken: theorization by Hawza, science production by universities, application of these theories and sciences at a smaller scale by autonomous elite groups and making discourses that eventually leads to the adjustment of the government and its frameworks to religious frameworks; a dominant discourse that will end in railing and course determination. With the formation of an exemplary Islamic society, the grounds will be paved for the imitation of the model and initiation of an Islamic civilization whose proper manifestation will be in the age after twelfth Imam's reappearance. The primary issue of this article is to clarify Ayatollah Khamenei's viewpoint about the pre-requisites of the implementation of Islamic government, society and civilization.
Ayatollah Khamenei, new Islamic civilization, theorization, science production, discourse dominance.
آیتالله خامنهای, تمدن نوین اسلامی, تولید نظریه, تولید علم, تفوق گفتمانی.
29
46
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-657-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/2
1398/6/11
Farzad
Jahanbin
فرزاد
جهان بین
farzad.jahanbein@gmail.com
0031947532846003713
0031947532846003713
Yes
masood.
Mo'inipour
مسعود
معینیپور
masood.moeni@gmail.com
0031947532846003714
0031947532846003714
No
fa
امواج بیداری و خیزش انقلابی اسلامی
Waves of Islamic Revolutionary Awakening and Uprising
فرضیه اصلی این مقاله، «امواج سهگانه جریان بیداری و خیزش انقلابی اسلامی» است. در این مقال، به امواج سه گانه در بُرد و گسترههای کوتاه، میان و بلند مدنی، دینی و انقلابی ملی، منطقهای و جهانی جریان بیداری و خیزش انقلابی اسلامی بهمثابه زیرساخت راهبردی و راهبرد زیرساختی نوخیزی، نگاهی گذرا انداخته و اهم موارد مربوط را به اجمال از نظر میگذرانیم. کما اینکه با امواج بلند سهگانه مدنی (گذار به مدنیت با تأسیس دولت و حکمت جاویدان شرقی ـ ایرانی)، مادی (فناوری ابزاری مدرن غربی) و معنوی (اسلامی ایران و جهان اسلام) تا مرز مهدوی (جهانی شدن اسلام) به هم پیوسته و آمیخته شده است. نظریه موجی بیداری و خیزش انقلابی اسلامی و به ویژه امواج سه گانه انقلابی و مدنی به ترتیبی که در این اثر آمده است، نظریههایی بدیع میباشد. به ویژه با نگاه پیوست تاریخ سیر تجدید و تأسیس حیات تفکر مدنی، اجتماعی و سیاسی و تمدن نوین اسلامی، در مقابل نظریه گسست تاریخ است. روش و حد مقاله طرح اصل مطلب (امواج سهگانه) به روش تحلیل متن (نمودشناسی) و تا حدودی تحلیل محتوایی (بودشناسی و بنیادشناسی) به صورت اجمالی است.
The main hypothesis of this article is "three waves of Islamic revolutionary awakening and uprising". Here, these three waves have been studied in terms of their civil, religious and revolutionary aspects from local, regional and global perspective on the short, the mid and the long run as the strategic infrastructure and infrastructural strategy for new uprisings. Important elements will be reviewed as well. These three long waves, civil (transition to civilization through the establishment of government and eternal eastern-Iranian wisdom), material (modern western technologies) and spiritual (Islamic of Iran and the Islamic world) toward the threshold of Imam Mahdi's revolution (globalization of Islam) are connected and mixed. Wave theory of awakening and Islamic revolutionary uprising and especially three civil and revolutionary waves put forward in this article respectively, are novel theories. It especially applies the approach that considers history as a continuum, the trend of establishment of civilized, social and political life and new Islamic civilization contrary to the theory of rupture in history. Discourse analysis (phenomenology) and relative content analysis (ontology and epistemology) have been applied to introduce the subject (three waves).
awakening, uprising, revolution, revolutionary, Islam, Islamic, independence, freedom, Islamic Republic.
بیداری, خیزش, انقلاب و انقلابی, اسلام و اسلامی, استقلال, آزادی, جمهوری اسلامی.
47
62
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-269-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
Alireza
Sadra
علیرضا
صدرا
vahidsadra@gmail.com
0031947532846003715
0031947532846003715
Yes
fa
رفتارشناسی سیاست خارجی عربستان در قبال مصر و بحرین
بعد از انقلابهای عربی
Behavioral Study of Saudi Arabia's Foreign Policy before Egypt and Bahrain Following the Arab Revolutions
وقوع انقلابهای منطقهای در تونس و مصر و گسترش نا آرامیهای حاصل از آن به دیگر کشورهای منطقه در غرب آسیا، سبب شده که با گذشت سه سال از این پدیده، شاهد شکلگیری مناسبات و همچنین الگوهای رفتاری جدید منطقهای باشیم. در این میان میتوان رفتار بازیگران این منطقه از حیث مقابله و مواجهه با این انقلابها را در دو طیف مورد ملاحظه قرار داد. کشورهایی که از این انقلابها و همچنین موج تحول خواهی استقبال کردهاند و در مقابل کشورهایی که گسترش این روند را بر خلاف منافع ملی ـ فراملی خود دیده و سعی در مقابله و ممانعت از گسترش این موج داشتهاند. آنچه در این تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد، بررسی تعاملات عربستان سعودی با دو کشور انقلابی مصر (تا قبل از برکناری مرسی) و بحرین است. پاسخ ابتدایی به فرضیه اصلی این تحقیق هم عبارت است: عربستان به عنوان یک بازیگر محافظه کار کوشیده تا کاربست سیاست «محافظهکارانه تهاجمی» و بهرهگیری از ابزارهای مختلف (سیاسی، اقتصادی و امنیتی ـ نظامی) مانع از انتقال امواج انقلاب به داخل سرزمین خود شود.
Regional revolutions in Tunisia and Egypt and the expansion of consequent insurgences into other countries in western Asia have led to the formation of relationships as well as new behavioral patterns in the region. Meanwhile the behaviors of regional players in terms of confrontation toward these revolutions can be examined in both ends of the spectrum; countries that have greeted these revolutions and waves of transformation seeking with open arms and countries that have seen the expansion of these revolutions as a threat to their national and supra-national interests and have tried to confront and restrict their expansion. What has been studied in this article is the examination of Saudi Arabia's interactions with two revolutionary countries of Egypt (before the ousting of Morsi) and Bahrain. This article's inquiry is: How has Saudi Arabia acted after regional revolutions? The initial answer to this question or the main hypothesis of this article is this: As a conservative player, Saudi Arabia has attempted to block the revolutionary waves from entering its territories through the application of a number of policies (conservative and aggressive) and various instruments (political, economic, security and military).
Saudi Arabia, regional revolutions, Egypt and Bahrain.
عربستان سعودی, انقلابهای منطقهای, مصر, بحرین.
63
80
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-21&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
Seyyed Mahdi
Madani
سید مهدی
مدنی
karevanrafto@gmail.com
0031947532846003716
0031947532846003716
Yes
Hussein
Havasi
حسین
هواسی
0031947532846003717
0031947532846003717
No
fa
چشماندازی بر تأثیرات مؤلفههای قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران
بر بیداری اسلامی بحرین
An Overview of the Impacts of the Elements of the Islamic Revolution of Iran's Soft Power on Islamic Awakening in Bahrain
وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1375، در فضای پیرامونی خود بهویژه در جهان اسلام دارای اثرات عظیمی بوده است. این اثرات، بیشتر از جانب مؤلفههای قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران و ارزشهای منبعث شده از آن برآمده است. در این میان، کشور بحرین به واسطه حدود 75 درصد جمعیت شیعی، بیشترین قرابت را با ابعاد قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران در طول سه دهه گذشته برقرار کرده است. در واقع این مقاله تلاشی است در جهت برشمردن مؤلفههای قدرت نرم انقلاب اسلامی در منطقه خلیج فارس و تأثیرات این ابعاد در تحولات انقلابی کشور بحرین. در ادامه این مقاله بدین نتیجه میرسد که یکی از مهمترین عوامل بسترساز بیداری اسلامی در بحرین، قدرت نرم انقلاب اسلامی به شمار میرود و راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای این عامل شکل گرفته است.
The victory of Islamic revolution in Iran has exerted enormous impacts in the world of Islam especially in regional countries. These impacts are rooted in Islamic revolution of Iran's elements of soft power and resulting values. Meanwhile, Bahrain due to its 75 per cent Shiite residents has made the greatest proximity with Islamic republic of Iran's soft power elements. In fact this article tries to enumerate Islamic revolutions of Iran's elements of soft power in Persian Gulf region and their influences in revolutionary Bahrain. Through the article it is concluded that one of the most important factors paving the way for Islamic awakening in Bahrain, is considered to be Islamic revolution of Iran's soft power. Strategies of Islamic Republic of Iran's foreign policy have been formed in line with this factor.
soft power, Islamic revolution, Bahrain, Islamic awakening, Islamic Republic of Iran.
قدرت نرم, انقلاب اسلامی, بحرین, بیداری اسلامی, جمهوری اسلامی ایران.
81
100
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-89&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
Mohammad Sadeq
Koushki
محمدصادق
کوشکی
m.s.koushki@ut.ac.ir
0031947532846003718
0031947532846003718
Yes
Seyyed Mahmoud
Husseini
سید محمود
حسینی
mhossini92@gmail.com
0031947532846003719
0031947532846003719
No
Mohammad
Qaderi
محمد
قادری
m.ghaderi66@yahoo.com
0031947532846003720
0031947532846003720
No
fa
راهبرد امنیتی سیاست خارجی آمریکا؛ تقابل ماهیتی با استراتژی تنشزدایی
جمهوری اسلامی ایران (با تأکید بر موضوع هستهای)
Security Strategy in US Foreign Policy; Intrinsic Contradiction with tanesh zodaee Policies of Islamic Republic of Iran (with an Emphasis on Nuclear Issue)
سیاستمداران ایالات متحده آمریکا، جهانِ پس از جنگ سرد را عرصهای مناسب برای تحقق طرح ثبات هژمونیک، با محوریت آمریکا یافتهاند. این مسئله زمینههای ایجاد مداخلهگرایی فزاینده آمریکا در نقاط مختلف جهان را فراهم میسازد. در این مقاله تلاش میشود به این پرسش پاسخ داده شود که راهبرد امنیتی و هژمونطلب در سیاست خارجی آمریکا، سبب اتخاذ چه نوع دیپلماسی در مورد مسئله هستهای ایران شده است؟ پاسخ موقت به این سؤال آن است که هستهای شدن ج.ا.ایران به معنای تحول در توازن قوا در منطقه استراتژیک خاورمیانه محسوب میشود که نتیجه آن، محدودیت آزادی عمل ایالات متحده است. بر این اساس، آمریکا بر مبنای آیندهنگری استراتژیک و محدودسازی گام به گام، به اتخاذ دیپلماسی تنش علیه ج.ا.ایران اقدام نموده است. چنین فرآیندی زمینههای عدم موفقیت استراتژی تنشزدایی از جانب ایران را فراهم میسازد.
US politicians have found post cold war conditions an appropriate ground for the implementation of hegemonic stability with pivotal role of US. This issue has led to growing US intervention in various parts of the world. This article tries to answer this question: what decisions have been inspired by security and hegemony-seeking strategy in US foreign policy about Iran's nuclear issue? Initial answer to this question is that a nuclear Iran means a change in power balance in strategic region of middle-east that will lead to restriction in US interventions. Based on the future strategic prospects and step by step restriction, US has adopted tension diplomacy against Islamic Republic of Iran. This kind of process paves the ground for the failure of taneshzodaee strategy by Iran.
hegemonic power, intervention, Islamic revolution, confrontation, tension diplomacy.
قدرت هژمون, مداخلهگرایی, انقلاب اسلامی, تقابلگرایی, دیپلماسی تنش.
101
118
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-22&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
Mohammad
Abolfat-hi
محمد
ابوالفتحی
dr.mabolfathi@yahoo.com
0031947532846003721
0031947532846003721
Yes
Alireza
Azadi
علیرضا
آزادی
ar_azadi@yahoo.com
0031947532846003722
0031947532846003722
No
fa
بررسی نقش و عملکرد انجمن اسلامی دانشجویان
آمریکا و کانادا (گروه فارسیزبان) در زمان تسخیر لانه جاسوسی
Study of the Role and Performance of Islamic Association of University Students in the US and Canada (Persian Speaking) During the Time of US Embassy Takeover
یکی از گروههایی که در زمان تسخیر لانه جاسوسی نقش بسزایی را ایفا کرد انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا (گروه فارسیزبان) بود. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که نقش انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا در زمان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا چه بود؟ برای گردآوری دادهها ضمن مطالعه و بررسی اسناد، با برخی از دانشجویان آن زمان عضو انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا مصاحبه شده است.
عمده فعالیتهایی که دانشجویان در آن زمان انجام دادهاند، عبارتند از: فعالیتهای تبلیغاتی که به منظور افشاگری توطئههای دشمن و همچنین آگاهسازی افکار عمومی ملت آمریکا صورت گرفت. دیگر فعالیت انجمن، برگزاری تظاهرات و راهپیمایی در اعتراض به سفر شاه به آمریکا و حمایت از عمل دانشجویان پیرو خط امام بود. اعتصاب غذا و تشکیل دادگاه نمادین محاکمه شاه خائن از دیگر برنامههای انجمن بود که برای جلب توجه رسانههای آمریکایی و رساندن پیام خود به گوش جهانیان از آن استفاده شد.
One of the groups who played a valuable role during US Embassy takeover was the Islamic Association of University Students in the US and Canada (Persian speaking). Due to the importance of this issue, this article tries to answer this question: what was the role of Association of University Students in the US and Canada (Persian speaking) during the US Embassy takeover? To gather data along with the study of document, some of the then members of Association of University Students in the US and Canada (Persian speaking) were interviewed. Major activities of students at that time, include: propagation activities to reveal enemies' conspiracies as well as awakening American citizens. Other activities include orchestrating rallies and marches protesting Shah's trip to the US and supporting students who followed Imam Khomeini's path. Food strike and a mock tribunal to try the betraying Shah were other programs by the association to attract the attention of US media and to convey their message to the world.
Islamic revolution, the US, Association of University Students in the US and Canada, US Embassy Takeover, political activities.
انقلاب اسلامی, ایالات متحده آمریکا, انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا, تسخیر لانه جاسوسی, فعالیتهای سیاسی.
119
138
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-387-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
Zahed
GaffariHashtjin
زاهد
غفاری هشجین
z_ghafari@yahoo.com
0031947532846003723
0031947532846003723
Yes
Zeinab
Gavvami
زینب
قوامی
zeynab.ghavami@yahoo.com
0031947532846003724
0031947532846003724
No
fa
چگونگی گفتمانسازی نظریه ولایت فقیه در محتوای برنامههای درسی
نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
How to Make Welayate Faqih as a Discourse in the Curricula of Islamic Republic of Iran's Educational System
پژوهش پیشرو با هدف عرضه رویکرد گفتمانسازانه در حکم رویکرد مطلوب در انتقال معارف انقلاب اسلامی، به ویژه نظریه ولایتفقیه انجام شده است. ابتدا توصیفی کلی از وضعیت موجود در انتقال نظریه ولایت فقیه انجام گرفت و سپس رویکرد مطلوب، یعنی رویکرد گفتمانسازانه معرفی و با مفهومشناسی واژههای اساسی پژوهش، به تبیین ویژگیهای نگاه گفتمانسازانه در انتقال این نظریه پرداخته شد. رویکرد گفتمانسازانه به دلیل داشتن چهار عنصر اساسی، یعنی ایدئولوژی، هدف، فرایند و نتیجه که همگی نیز همراستا با معارف حقه اسلامی است، قابلیت تحقق اهداف اساسی ملحوظ در این نظریه را دارد و لذا ضروری است این رویکرد جایگزین رویکردهای جاری نظام برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران در بحث از نظریه ولایت فقیه گردد.
Current article is aimed at introducing discourse making approach as the desired approach in transferring ma'aref of Islamic revolution, especially the theory of Welayat-e faqih. First a general description of the current status in transferring the theory of welayat-e faqih was offered. Then the desired approach, i.e. discourse making approach was introduced and conceptology of main terms in the research, features of discourse making viewpoint in transferring this theory have been explained. Because of having four main elements namely ideology, goal, process and result all in line with true Islamic ma'aref, discourse making has the capability to implement above mentioned basic goals. Therefore it is necessary to replace other current approaches with this approach in the curricula of Islamic Republic of Iran's educational system when discussing Welayat-e faqih.
discourse, discourse making, ideology, curricula, theory of Welayat-e fsqih, Islamic revolution.
گفتمان, گفتمانسازی, ایدئولوژی برنامه درسی, نظریه ولایت فقیه, انقلاب اسلامی
139
158
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-23&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
Maqsood
Amin Khandaqi
مقصود
امینخندقی
minkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir
0031947532846003725
0031947532846003725
Yes
Fateme Sadat-e
Ja'far Nia
فاطمه سادات
جعفرنیا
f.s.jafarnia@gmail.com
0031947532846003726
0031947532846003726
No
fa
تأملاتی فلسفی در تجدد متعالیه و سیاست دینی
Philosophical Reflections in Transcendental Modernism and Religious Politics
مقاله حاضر بر آن است که تلقی استلزام ذاتی تجدد، علم و سکولاریسم، ملازمهای ایدئولوژیک وغیر جهانشمول اما گفتمانی هژمونیک است. این طرز تلقی و تبیین، ابتنا یافته بر منظومهای از منابع هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، روششناختی و ارزششناختی است. بر مبنای دو قاعده «مساوقت وجود و علم» از یک سو و «سنخیت نظام علت و معلول در چارچوب علیت» از دیگر سو میتوان درباره سنخ جدیدی از علم و تجدد متعالیه تفکر و تأمل نمود.
علم سیاست دینی و تجدد متعالیه با استقلال در مبانی هستیشناسانه و منابع و ابزارهای جامع و چندساحتی در شناخت، بر آن است که علاوه بر دو قاعده مهم «مساوقت» و «سنخیت» اما به دلیل مشکک بودن «وجود» و «علم» و نیز برخورداری هستی و انسان از تأله، نوع و سنخ متمایزی از دانش تصرف و تجدد در حکمت و فلسفه اسلامی به صورت عام و حکمت سیاسی اسلام به طور خاص قابل تأسیس است که ضمن اذعان به استلزام ذاتیاش با قاعده امکان فقری، از آن روی که هستی را اعم از مادی و مجرد و مثال و ... و انسان را مشتمل بر ساحات مُلکی و ملکوتی و برخوردار از من و هویتهای عِلْوی و سِفْلی، معرفتشناسی و منابع شناخت را مرکب از حس، تجربه، عقل، شهود و وحی تبیین مینماید لاجرم به تجدد و تصرفی متعالیه و استخلافی رهنمون میگردد.
The current article believes that the intrinsic interdependence of modernity, science and secularism is an ideological non-universal interdependence but a hegemonic discourse. This kind of explanation and consideration is built upon a collection of ontological, epistemological, anthropological, methodological and evaluative sources. Based on two laws of "interchangeability of existence and science" on the one hand and "resemblance of cause and effect in the framework of causality" on the other hand, a new type of science and transcendental modernity can be contemplated. The science of religious politics and transcendental modernity but with independent epistemological foundations, sources as well as comprehensive and multi-lateral instruments in its epistemology, tries to establish a distinctive type of science for wielding and reformation in Islamic wisdom and philosophy generally and political wisdom of Islam especially in addition to two important laws of “interchangeability” and “resemblance”. However, due to stratified nature of "existence" and "science" and divine identity of existence and man it should confess its intrinsic interdependence with the law of dependence contingency ", since it explains the existence including material, immaterial and idea etc. and human including exoteric and esoteric domains and having self and earthly as well as heavenly identities and epistemology and sources of knowledge composed of senses, experience, intellect, insight and revelation. This way it will inevitably guide to modernity and transcendental and deputation-based manipulation.
secular science, religious science, secular modernity, transcendental modernity, interchangeability of science and existence, resemblance in causality, stratified nature of existence, science of religious politics.
علم سکولار, علم دینی, تجدد سکولار, تجدد متعالیه, مساوقت علم و وجود, سنخیت در نظام علَیت, تشکیک وجود, علم سیاست دینی.
159
176
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-24&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
Mojtaba
Zare'I
مجتبی
زارعی
zareei@modares.ac.ir
0031947532846003727
0031947532846003727
Yes
fa
عوامل مرتبط با رضایت از برنامههای تلویزیونی مربوط به انقلاب اسلامی
Factors Related to Satisfaction Acquired from TV Programs
about the Islamic Revolution
از آنجا که رضایتمندی مخاطبان از برنامههای مربوط به انقلاب اسلامی نقش بسزایی در استفاده مخاطبان از این برنامهها دارد و نتیجتاً بر نحوه شناخت مخاطبان از پدیده انقلاب اسلامی اثرگذار است، لذا متولیان این امر میتوانند با شناخت عمیقتر این عوامل و برنامهریزی در جهت افزایش رضایت مخاطبان، از ظرفیت تلویزیون برای ارتقای رضایتمندی و به تبع آن شناساندن بهتر انقلاب اسلامی استفاده کنند. هدف این پژوهش بررسی میزان رضایت مخاطبان از برنامههای تلویزیونی مربوط به انقلاب اسلامی و عوامل مرتبط با آن است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حدود 70 درصد پاسخگویان رضایت بالایی از برنامههای تلویزیونی مربوط به انقلاب اسلامی دارند، و میان متغیرهای سن، نوع نیازمندی، اعتماد به رسانه و سواد رسانهای مخاطبان با میزان رضایت آنان از این برنامهها رابطهای معنادار وجود دارد. در حالی که رابطه میان متغیرهای جنس، تحصیلات و نوع مصرف رسانهای مخاطبان با میزان رضایت آنان معنادار نیست.
Since the audience satisfaction of programs related to Islamic revolution has an important role in their decision to watch these programs that consequently exerts impact on how the audience learn about the phenomenon of Islamic revolution, therefore, through deeper understanding of these factors and planning to increase audience satisfaction, the officials in charge of these programs may utilize the capacity of TV to enhance audience satisfaction and consequently better introduction of Islamic revolution. This article is aimed at studying the level of audience satisfaction from TV programs about Islamic revolution and its related factors. Research findings indicate that about 70 per cent of respondents were highly satisfied of TV programs about Islamic revolution and there is a significant correlation between age, kind of needs, their trust in media and their media literacy with their satisfaction of these programs. Meanwhile, variables of gender, education and type of TV program watched did not show a meaningful correlation.
media, TV, Islamic revolution, audience satisfaction, awareness gap+, media literacy.
رسانه, تلویزیون, انقلاب اسلامی, رضایت مخاطبان, شکاف آگاهی, سواد رسانه.
177
192
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-25&slc_lang=fa&sid=1
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
2019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/22019/09/2
1398/6/11
Fariba
Shaygan
فریبا
شایگان
shayegan_fa@yahoo.com
0031947532846003728
0031947532846003728
Yes
Atefe
Aqa'ee
عاطفه
آقایی
atefeaghaee@yahoo.com
0031947532846003729
0031947532846003729
No
Mohaddathe
Zia'chi
محدثه
ضیاچی
m.ziyachi@gmail.com
0031947532846003730
0031947532846003730
No