@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {4}, Number = {14}, pages = {11-46}, publisher = {University of Islamic Studies}, title_fa = {سیاست چیست؟ (تبیین دیدگاه امام خمینی)}, abstract_fa ={امام ‌خمینی‌ بر اساس‌ نگرش‌ معنوی‌ و تعالی‌نگر خویش، به پیروی از پیشوایان معصوم و اندیشمندان مسلمان، سیاست‌ را هدایت‌ انسان‌ها‌، حفظ‌ مصالح‌ و تأمین صلاح‌ و سعادت حقیقی آدمیان می‌داند.‌ بر این اساس، سیاست‌ هم‌ حق‌ همگانی است وهم مسئولیت عمومی. بدین‌سان، مجریان‌ سیاست‌ در اصل، تمام‌ افراد جامعه‌ هستند که در این‌ امر، یعنی‌ تدبیرسرنوشت عمومی‌ خویش، مشارکت‌ دارند. هدف‌ و مقصد سیاست نیز راه‌ بردن‌ افراد بر مبنای‌ عدل‌ و عقل‌ در مسیر کمال انسانی برای رسیدن‌ آنها به‌ حقوق‌ حقه‌ خویش‌ و خیر و سعادت راستین است‌. بر این اساس، در نگاه‌ امام‌ خمینی‌ اساس‌ سیاسی‌ بودن‌، یعنی قرار گرفتن در مسیر سعادت حقیقی را اصول‌ بنیادین‌ عقل و خرد، آزادی‌، هویت و استقلال، عدالت‌خواهی، معنویت، محبت و برادری وعام‌نگری تشکیل‌ می‌دهد. امام‌ خمینی بر اساس‌ نگرش‌ خود نسبت‌ به‌ جهان‌ هستی‌، جایگاه‌ انسان‌ و نقشی‌ که‌ به‌ او محول‌ شده‌ است، اهدافی‌ که‌ آدمیان، سیاست‌ را معطوف‌ به‌ آن ‌کرده‌اند و نیز برداشت‌های کلی آدمیان، به‌ بیان‌ انواعی‌ از سیاست‌ می‌پردازد که عبارت است از: سیاست‌ شیطانی، سیاست حیوانی یا سیاست این جهانی و سیاست الهی. از دیدگاه امام‌ خمینی، اسلام‌ نه‌ تنها دین‌ سیاست‌ است،‌ بلکه‌ تمام‌ آن‌ سیاست‌ است‌. آمیختگی‌ دین‌ و سیاست‌ در این‌ نگاه‌، به‌ شدیدترین‌ مفهوم‌ خود و در قالب این همانی یعنی عینیت دین و سیاست مطرح می‌شود. سیاست‌ الهی، به وسیله پیامبران و پیروان راستین آنها و به دور از هرگونه دروغ و فریب و تزویر، به تحقق‌ حکومت‌ عدل‌ و انسانی در جامعه می‌انجامد. بر همین‌ اساس‌، از دیدگاه‌ امام‌ خمینی‌، همه‌ پیامبران‌ الهی‌، برای‌ تحقق‌ حکومت‌ عدل‌ مبعوث‌ شدند و چنین‌ حکومتی‌ عین‌ سیاست‌ است‌. امام خمینی، خود، چنین حکومتی را در قالب جمهوری اسلامی عرضه کرد و جز آن را شایسته ندانست.}, keywords_fa = {امام خمینی, سیاست, سیاست شیطانی, سیاست حیوانی, سیاست الهی, اسلام.}, url = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1842-en.html}, eprint = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1842-en.pdf}, journal = {Journal of Islamic Revolution Studies}, issn = {2008-5834}, eissn = {2008-5834}, year = {2008} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {4}, Number = {14}, pages = {47-74}, publisher = {University of Islamic Studies}, title_fa = {بازشناسی هویت انقلاب اسلامی}, abstract_fa ={در این مقاله، پس از بیان مفهوم اولیه هویت، سعی شده است یک گونه‌شناسی از هویت در حوزه نهادهای اجتماعی (مانند انقلاب) ارائه شود. در این گونه‌شناسی، سه هویت تأسیسی، تداومی و غایتی، تعریف و تبیین خواهد شد و در نهایت سعی بر آن است تا با بازکاوی این سه‌گونه از هویت در عرصه هویت انقلاب اسلامی، ثابت شود مقوله عاشورای حسینی، تأمین‌کننده بار محتوایی و ایجادکننده هویت تأسیسی و تداومی انقلاب اسلامی و مقوله انتظار مهدوی، سازنده هویت غایتی انقلاب اسلامی بوده است. نتایج اصلی برآمده از این تحقیق، به این شرح است: 1. اثبات ایجاد هویت انقلاب اسلامی بر دو رکن مفهومی ـ تاریخی عاشورا و انتظار؛ 2. اثبات بهره‌مندی هویت تأسیسی و تداومی انقلاب اسلامی از پدیده عاشورای حسینی و ایجاد هویت غایتی؛ 3. انقلاب اسلامی براساس انتظار مهدوی.}, keywords_fa = {هویت, انقلاب اسلامی, عاشورای حسینی, انتظار مهدوی, هویت تأسیسی, هویت تداومی, هویت غایتی.}, url = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1843-en.html}, eprint = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1843-en.pdf}, journal = {Journal of Islamic Revolution Studies}, issn = {2008-5834}, eissn = {2008-5834}, year = {2008} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {4}, Number = {14}, pages = {75-110}, publisher = {University of Islamic Studies}, title_fa = {تئوری رهبری اثربخش از دیدگاه امام علی استراتژی تئوری داده بنیاد متنی}, abstract_fa ={یکی از محورهای اصلی مطالعه در حوزه مدیریت رفتار سازمانی، مقوله رهبری است. در ادبیات مدیریت غربی، تئوری‌های بسیاری درباره رهبری وجود دارد. اما آنچه در حوزه اسلامی درباره شرایط رهبری مورد توجه است، آن چیزی است که برگرفته از اعتقادات، یعنی مبتنی بر قرآن و کلام معصومان است. در این میان، نهج‌البلاغه، مأخذی دینی و اسلامی است که دارای پندها و حکمت‌های بسیاری در زمینه رهبری اثربخش از زبان امام علی به فرماندهان ایشان است. در این تحقیق، پژوهشگران کوشیده‌اند با بررسی کلام حضرت علی، به تئوری رهبری اثربخش از دیدگاه ایشان دست یابند. ازاین‌رو، روش تحقیق این مقاله، استراتژی کیفی تئوری داده بنیاد متنی خواهد بود که نتیجه این شیوه پژوهش، خلق تئوری است. بنابراین، لازم است واژه تئوری برای عنوان آن انتخاب شود. می‌دانیم کلام امیرمؤمنان علی حقیقت است و آنچه حقیقت است، نیاز به آزمون ندارد. بنابراین، پژوهشگران تنها به طرح تئوری از کلام حضرت علی می‌پردازند.}, keywords_fa = {تئوری رهبری, امام علی, نهج‌البلاغه}, url = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1840-en.html}, eprint = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1840-en.pdf}, journal = {Journal of Islamic Revolution Studies}, issn = {2008-5834}, eissn = {2008-5834}, year = {2008} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {4}, Number = {14}, pages = {111-142}, publisher = {University of Islamic Studies}, title_fa = {تأثیر فرهنگ سیاسی تشیع در بیداری مردم ایران، در دوره قاجاریه}, abstract_fa ={نویسنده در این مقاله می‌کوشد ثابت کند عامل اصلی بیداری مردم در دوره قاجار، فرهنگ سیاسی تشیع بوده که در سایه اطلاع رسانی درست علما به مردم و ایستادگی در مقابل حاکمیت قاجارها به وجود آمده است. وی نقش روشن‌فکران را در این بیداری، نقشی تبعی و جانبی می‌داند و معتقد است، روشن‌فکران بیشتر از موقعیت پیش آمده به کمک علما، در جهت سوق دادن نهضت به سوی غرب‌گرایی سود بردند.}, keywords_fa = {علما, مشروطه, فرهنگ سیاسی, تشیع, قاجاریه.}, url = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1844-en.html}, eprint = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1844-en.pdf}, journal = {Journal of Islamic Revolution Studies}, issn = {2008-5834}, eissn = {2008-5834}, year = {2008} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {4}, Number = {14}, pages = {143-161}, publisher = {University of Islamic Studies}, title_fa = {جرقه انقلاب بررسی تحلیلی مقاله احمد رشیدی مطلق}, abstract_fa ={ایران و استعمار سرخ و سیاه، عنوان مقاله‌ای است که در روز 17 دی 1356 بنا به دستور شاه و به وسیله زیردستان او از جمله هویدا و داریوش همایون ، با نام مستعار احمد رشیدی مطلق، تهیه و منتشر شد که می‌توان از آن به‌عنوان انتحار سیاسی یاد کرد، به‌گونه‌ای که در مدت 400 روز پس از انتشار آن، رژیم شاهنشاهی از هم پاشید. این مقاله، با هدف پی بردن به نویسندگان و نیز اهداف و نتایج آن مقاله، می‌کوشد تا با شرح و تحلیل آن، واز این واقعه ننگین پرده بردارد.}, keywords_fa = {امام, احمد رشیدی مطلق, انقلاب, شاه, داریوش همایون, قیام 19 دی قم.}, url = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1839-en.html}, eprint = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1839-en.pdf}, journal = {Journal of Islamic Revolution Studies}, issn = {2008-5834}, eissn = {2008-5834}, year = {2008} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {4}, Number = {14}, pages = {163-188}, publisher = {University of Islamic Studies}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای حکومت و مصلحت در اندیشه امام خمینی و علامه طباطبایی}, abstract_fa ={موضوع مقاله، بررسی مقایسه‌ای دو مفهوم حکومت و مصلحت در اندیشه دو اندیشمند معاصر، امام خمینی; و علامه طباطبایی; است. علامه طباطبایی;، این دو مفهوم را در چارچوب نظریه ادراکات اعتباری تحلیل می‌کند و با استناد به آیات قرآن کریم، تحلیل فلسفی خود را مورد تأیید شارع مقدس نیز می‌داند. تحلیل امام خمینی; در متنی فقهی ارائه شده است و چنانکه قابل مشاهده است تحلیلی عقلی و مبتنی بر دریافتی عقلی و نظری از ماهیت حکومت و نسبت آن با مصلحت است. تحلیل عقلی یاد شده منظری است که امام خمینی; براساس آن، درباره احکام شرع و موضوعاتی چون ولایت فقیه و یا ولایت مطلقه فقیه و نیز مصلحت، به تحلیل و بررسی می‌پردازد و نظر اجتهادی خود را عرضه می‌دارد. در این راستا امام خمینی; از تحلیل احکام به حکومت اسلامی یا ولایت فقیه و حدود اختیارات آن منتقل می‌گردد و علامه طباطبایی; همان‌گونه که در تحلیل فلسفی خود، اجتماع را بر حکومت مقدم می‌دارد، از تحلیل خطاب احکام به اجتماع اسلامی و تقدم آن بر حکومت اسلامی نایل می‌آید. امام خمینی; تشخیص مصلحت را برعهده کارشناسان نهاده است و علامه طباطبایی;، آن را به شورای عمومی و تفکر اجتماعی ارجاع می‌دهد. هر یک از این دو اندیشه، در کنار اشتراکاتی که دارند، از توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص خود برخوردارند.}, keywords_fa = {ادراکات اعتباری, مصلحت, حکومت اجتماعی دینی, حکومت اسلامی, ولایت مطلقه فقیه.}, url = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1845-en.html}, eprint = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1845-en.pdf}, journal = {Journal of Islamic Revolution Studies}, issn = {2008-5834}, eissn = {2008-5834}, year = {2008} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {4}, Number = {14}, pages = {189-204}, publisher = {University of Islamic Studies}, title_fa = {روحانیت، سیاست و دموکراسی}, abstract_fa ={از نهضت مشروطیت تاکنون، برخی از روشنفکران، دو ایراد مهم بر حضور روحانیت در سپهر سیاست گرفته‌اند: نخست آنکه کارکرد اصلی روحانیت، همان فهم دین وترویج آن است و بیش از آن کارکردی ندارد و به تبع آن، ورود آنان به سیاست، کارکرد اصلی و ذاتی آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دوم، هنگامی که روحانیت به قدرت می‌رسد، دولتی اقتدارگرا برپا می‌کند. این مقاله، با نقد چنین رویکردی، می‌کوشد با طرح نظریه‌ای نسبتاً بدیع، از موجودیت سیاسی روحانیت، دفاع و بر ظرفیت‌های بسیار دموکراتیک در میان روحانیت تأکید کند.}, keywords_fa = {روحانیت, نشانه‌های سیاسی نص, سیاست, دموکراسی.}, url = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1841-en.html}, eprint = {http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1841-en.pdf}, journal = {Journal of Islamic Revolution Studies}, issn = {2008-5834}, eissn = {2008-5834}, year = {2008} }