Scientific Quarterly Journal of Islamic Revolution Studies
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی
Journal of Islamic Revolution Studies
Literature & Humanities
http://enghelab.maaref.ac.ir
1
admin
2008-5834
2008-5834
doi
fa
jalali
1392
2
1
gregorian
2013
5
1
10
32
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش رسانههای گرم و سرد بر پایه نظریه مکلوهان
در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران
Acceleration of Islamic Revolution's Victory Process Based on McLuhan's Theory
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:11.5pt;">مسئله مقاله حاضر این است که رهبری انقلاب چگونه و با کمک چه رسانههایی، ایدئولوژی انقلاب را در میان تودههای مردم ترویج داد و در مواقع لازم به بسیج و سازماندهی مردم پرداخت؟ برای پاسخ به این پرسش از رهیافت مکلوهان در باب تقسیمبندی رسانهها به رسانههای گرم و سرد و تأثیر بهکارگیری ابزار رسانه از سوی رهبری انقلاب و تسریع روند انقلاب اسلامی استفاده شده است. با تحلیل رسانههای مورد استفاده رهبران انقلاب، بهویژه امام خمینی</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:9.5pt;">+</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:11.5pt;"> و تطبیق آن با ویژگیهایی که مکلوهان در تقسیمبندی خود از رسانههای گرم و سرد برمیشمارد، میتوان به درایت رهبری انقلاب و بهویژه حضرت امام</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:9.5pt;">+</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:11.5pt;"> در انتخاب نوع و نحوه بهکارگیری رسانهها برای ترویج ایدئولوژی انقلاب و بسیج تودهها، با توجه بهشرایط انقلابی جامعه و وضعیت سیاسی رژیم پهلوی پیبرد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">This article mainly focuses on how and with the aid of what media Islamic revolution's leadership spread revolution's ideology among the masses and when necessary he mobilized and organized people. To address this question McLuhan's classification of media into hot and cool has been applied to study the influence of media by Imam Khomeini and acceleration of Islamic revolution's victory. Having analyzed media used by revolution's leaders especially Imam Khomeini and having compared them to characteristics mentioned by McLuhan in his classification of media into hot and cool, we can figure out revolution leaders especially Imam Khomeini's insight in selecting the kind of media and the method to use them in order to spread revolution's ideology and mobilize masses with regard to revolutionary conditions of the society and political status of Pahlavi regime.</div>
رسانههای سرد وگرم, انقلاب اسلامی ایران, بسیج سیاسی, رژیم پهلوی, امام خمینی+.
hot and cool media, Islamic revolution of Iran, political mobilization, Pahlavi regime, Imam Khomeini.
187
214
http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-75&slc_lang=fa&sid=1
Amin
Navakhti Moqaddam
امین
نواختی مقدم
10031947532846004013
10031947532846004013
Yes
Morteza
Mirzanejad
مرتضی
میرزانژاد
m.mirzanejad@gmail.com
10031947532846004014
10031947532846004014
No