TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - Islamic-Teacing-University JN - Islamic-Teacing-University VO - 8 VI - 26 IP - 26 4099 - http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1381-fa.html 4100 - http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1381-fa.pdf SO - Islamic-Teacing-University 26 AB  - بازار سنتی ایران به‌‌عنوان یکی از گروه‌های تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بود. پس از پیروزی انقلاب، رابطه‌ بازار با دولت دگرگون شد. در بررسی این دگرگونی، دو فرضیه‌ قابل طرح است؛ اول، استقلال بازاری‌ها از دولت و دوم، تسلط دولت بر بازار و اصناف. پس از ارائه‌ شواهدی از طریق روش تحقیق تاریخی، به نظر می‌رسد هر دو فرضیه به واقعیت‌های بازار پس از انقلاب اشاره می‌کنند. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که در دهه اول پس از انقلاب اسلامی، رابطه بازار با دولت دچار دگرگونی شد؛ یعنی با پیوستن بخشی از بازار به دولت، بخش دولتی بازار شکل گرفت و مناصب مهم دولتی به آنها اختصاص یافت و بخش غیرسیاسی بازار نیز پس از انقلاب، به حالت انزوا گرایید و قدرت خود را در جامعه مدنی از دست داد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Islamic-Teacing-University PG - 169 PT - Research YR - 2011