:: دوره 11، شماره 39 - ( 1393 ) ::
جلد 11 شماره 39 صفحات 158-139 برگشت به فهرست نسخه ها
چگونگی گفتمان‌سازی نظریه ولایت فقیه در محتوای برنامه‌های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
مقصود امین‌خندقی* 1، فاطمه سادات جعفرنیا
1- ، minkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir
چکیده:   (2098 مشاهده)
پژوهش پیش‌رو با هدف عرضه رویکرد گفتمان‌سازانه در حکم رویکرد مطلوب در انتقال معارف انقلاب اسلامی، به ویژه نظریه ولایت‌فقیه انجام شده است. ابتدا توصیفی کلی از وضعیت موجود در انتقال نظریه ولایت فقیه انجام گرفت و سپس رویکرد مطلوب، یعنی رویکرد گفتمان‌سازانه معرفی و با مفهوم‌شناسی واژه‌های اساسی پژوهش، به تبیین ویژگی‌های نگاه گفتمان‌سازانه در انتقال این نظریه پرداخته شد. رویکرد گفتمان‌سازانه به‌ دلیل داشتن چهار عنصر اساسی، یعنی ایدئولوژی، هدف، فرایند و نتیجه که همگی نیز هم‌راستا با معارف حقه اسلامی است، قابلیت تحقق اهداف اساسی ملحوظ در این نظریه را دارد و لذا ضروری است این رویکرد جایگزین رویکردهای جاری نظام برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران در بحث از نظریه ولایت فقیه گردد.
واژه‌های کلیدی: گفتمان، گفتمان‌سازی، ایدئولوژی برنامه درسی، نظریه ولایت فقیه، انقلاب اسلامی
متن کامل [PDF 271 kb]   (429 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 39 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها