[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 64 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 18 شماره 64 صفحات 205-224 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی آموزش‌نوین در دوره قاجار با تأکید بر مبانی و روش‌های انتقال
محمد شهبازی*، محمدحسین دانشکیا، سید محمود سامانی
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
چکیده:   (170 مشاهده)
رنسانس و انقلاب صنعتی، جهان معاصر خود را تحت‌تأثیر قرارداد، پیشرفت‌های مادی چشمگیر غرب، ممالک دیگر را ترغیب به ایجاد تحولاتی نمود تا خود را به کاروان غرب برسانند. برخی از کشورها تحول در نظام آموزش را راهکاری موثر برای این تحول دانستند. دولت قاجار نیز همین مسیر را در پیش گرفت. اما استقرار نظام آموزش نوین با آسیب‌هایی روبرو بود. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی پی‌جوی بررسی این آسیب‌ها در دو بعد مبانی و روش‌های انتقال و استقرار نظام آموزش نوین است. یافته‌ها حاکی از آن دارد اموری مانند: سطحی‌نگری به فرهنگ غرب، بی‌توجهی به روح استعمارگرایانه غربیان، وابستگی فکری و عقیدتی، دور شدن از هویت ملی و دینی فراگیران، در زمره آسیب‌های مبنایی و اعزام محصلین به خارج از کشور، تأسیس مدارس نوین، نهضت ترجمه، مطبوعات از آسیب‌هایی است که می‌توان آنها را ذیل آسیب‌های ناشی از روش انتقال نظام آموزش نوین برشمرد.
واژه‌های کلیدی: ابزار و مبانی آموزش عصرقاجار، آموزش نوین، آسیب‌شناسی، فرهنگ غرب.
متن کامل [PDF 312 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بررسی و نقد نظریه‌های انقلاب
دریافت: 1400/9/16 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/9/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi M, Daneshkia M H, Samani S M. Modern Educational Pathology in the Qajar Period with an Emphasis on the Principles and Methods of Transference. مطالعات انقلاب اسلامی. 2021; 18 (64) :205-224
URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1992-fa.html

شهبازی محمد، دانشکیا محمدحسین، سامانی سید محمود. آسیب‌شناسی آموزش‌نوین در دوره قاجار با تأکید بر مبانی و روش‌های انتقال. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی. 1400; 18 (64) :205-224

URL: http://enghelab.maaref.ac.ir/article-1-1992-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 64 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی Journal of Islamic Revolution Studies

نشانی: قم - بلوار جمهوری اسلامی - بین کوچه 4 و 6 - پلاک 72 - طبقه 2 - معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی صندوق پستی: 6173-37155 تلفن و نمابر: 32110622-025 پست الکترونیکی: Irs@maaref.ac.ir

Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331